door Het Sluizenfront » 04 Mrt 2020, 11:46
TS. heeft het over een watergesmeerde schroefas!
Dat wil dus zeggen dat er geen vetsmering op zit.(milieu)
Bij ons in de boot zit precies hetzelfde.
Daar zit bij ons wel een waterslang op aangesloten waardoor koelwater vanaf de motor (open gedeelte) onder enige druk in het lager wordt gedrukt.
Dat schijnt volgens de vorige eigenaar beter te zijn dan wateraanvoer via een schepje onder het schip.
Ik heb er zelf nog weinig ervaring mee maar de vorige eigenaar heeft mij verteld dat dit soort afdichting altijd iets zal lekken.
Om deze lekkage te minimaliseren kan je de twee moeren op de flens verder aandraaien maar hou in acht dat je de schroefas wél altijd met de hand moet kunnen verdraaien (aan de as zelf)
Krijg je hem zo niet dicht genoeg, dan de flens losdraaien en mag je er, als er ruimte genoeg is nog een nieuw stuk pakkingkoord voor zetten. Als je de lekkage zo niet kunt stoppen, moet alle koord eruit worden getrokken en moet je de afdichting weer beginnen met nieuw koord. Meerdere lagen over elkaar.
Let er daarbij op dat de plaats waar de onderlinge koordeinden bij elkaar komen horen te verspringen.
Bijv. eerste koord 12 uur, tweede koord 3 uur, evt. derde koord 6 uur.
Omdat de afdichting altijd iets blijft lekken moet je bij lange afwezigheid de flens vaster aandraaien dan hierboven aangegeven om hem volledig dicht te krijgen. (een druppel per 10 sec. is een hele plas water in een winterperiode)
Dat is op dit moment ook de situatie op mijn boot maar ik wil binnenkort de flens weer wat losser gaan zetten zodat ik de schroefas weer kan verdraaien. Als er dan overmatige lekkage ontstaat dan zal ik bovenstaande gaan proberen toe te passen. Ik weet alleen nog niet hoeveel water er gaat "lekken" als ik de flens helemaal los ga draaaien; de boot ligt immers in het water.
Overigens heeft bij het winterklaar maken de monteur de aangesloten koelwaterslang ook leeggeblazen richting schroefaslager zodat het water er uit is geblazen en het lager nu "droog" is. (voor wat het waard is)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/