levensduur vetkoord watergesmeerd

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

levensduur vetkoord watergesmeerd

Berichtdoor Arjen9 » 04 Mrt 2020, 09:43

Hallo,

Mijn schroefas is water gesmeerd en heeft een vetkoord(?) als afdichting.
Is dit systeem lekvrij te krijgen of zal er altijd wat water doorlaten?
Is uit de flens op te maken of het koord aan vervanging toe is?
Wat ik kan achterhalen is dat het koord er nu ca 350 uur in zit.
Hoe lang gaat het normaal gesproken mee?





Afbeelding
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: levensduur vetkoord watergesmeerd

Berichtdoor kajoe » 04 Mrt 2020, 10:04

de levensduur kan men niet aanduiden in uuren .
wij deden het als de flens moeren het einde naderden dan zette we er een nieuwe in we hadden toendertijd al voor gesneden pakkingen gemiddeld anderhalve centimeter dik ,en als reserve een paar meter liggen het vervangen hing af van hoeveel je vaart maar bij mij was het om het jaar of iets langer maar dan wel met gemiddeld 10 uur per dag 10 maanden per jaar .goed vet in de galan houden maakt de levens duur langer .
op mijn jachtje nu zit het koort er al een jaar of 5 in en kan volgens mij nog wel een tijd mee en heb nog steeds een droge bilge maar draai iedere keer voor het varen de vetpomp enkele slagen aan en dus ook na een dag varen .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: levensduur vetkoord watergesmeerd

Berichtdoor aquanaut » 04 Mrt 2020, 10:14

Hallo Arjen9,

Die leiding die we nog net bovenin de foto zien, is dat een vet leiding of is dat de water aansluiting?

Een vetkoord afdichting zal altijd ietsjes water doorlaten, dit is nodig om de afdichting gesmeerd te houden.
Dit water mengt zich met het vet wat in de afdichting behoord te zitten.
Om vet in de afdichting te krijgen zit er een smeerpunt op de bus.... die zie ik ff niet terug op je foto.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: levensduur vetkoord watergesmeerd

Berichtdoor heuvels » 04 Mrt 2020, 10:32

Ziet er uit als mijn schroefas.
Smeerpunt zit bovenop, drukslang verbonden met losse vetpomp.
onder de flens kun je een blik aan een touwtje ophangen om prut op te vangen.
flens draai ik regelmatig stukje aan als hij begint te lekken. Beide moeren wel precies evenveel aandraaien.
Aandraaien totdat de schroefas enige weerstand krijgt, mag niet te zwaar lopen want dan wordt het te warm daar.
Af en toe leg ik er wat nieuwe vetkoord in, bovenop de oude.
Probleem is dat de oude vetkoord niet te verwijderen is maar misschien weet iemand een trucje om dit simpel te doen zonder de schroefas er uit te halen?
De oude vetkoord wordt keihard en verliest zijn veerkracht.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1096
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: levensduur vetkoord watergesmeerd

Berichtdoor Het Sluizenfront » 04 Mrt 2020, 11:46

TS. heeft het over een watergesmeerde schroefas!
Dat wil dus zeggen dat er geen vetsmering op zit.(milieu)
Bij ons in de boot zit precies hetzelfde.
Daar zit bij ons wel een waterslang op aangesloten waardoor koelwater vanaf de motor (open gedeelte) onder enige druk in het lager wordt gedrukt.
Dat schijnt volgens de vorige eigenaar beter te zijn dan wateraanvoer via een schepje onder het schip.
Ik heb er zelf nog weinig ervaring mee maar de vorige eigenaar heeft mij verteld dat dit soort afdichting altijd iets zal lekken.
Om deze lekkage te minimaliseren kan je de twee moeren op de flens verder aandraaien maar hou in acht dat je de schroefas wél altijd met de hand moet kunnen verdraaien (aan de as zelf)
Krijg je hem zo niet dicht genoeg, dan de flens losdraaien en mag je er, als er ruimte genoeg is nog een nieuw stuk pakkingkoord voor zetten. Als je de lekkage zo niet kunt stoppen, moet alle koord eruit worden getrokken en moet je de afdichting weer beginnen met nieuw koord. Meerdere lagen over elkaar.
Let er daarbij op dat de plaats waar de onderlinge koordeinden bij elkaar komen horen te verspringen.
Bijv. eerste koord 12 uur, tweede koord 3 uur, evt. derde koord 6 uur.
Omdat de afdichting altijd iets blijft lekken moet je bij lange afwezigheid de flens vaster aandraaien dan hierboven aangegeven om hem volledig dicht te krijgen. (een druppel per 10 sec. is een hele plas water in een winterperiode)
Dat is op dit moment ook de situatie op mijn boot maar ik wil binnenkort de flens weer wat losser gaan zetten zodat ik de schroefas weer kan verdraaien. Als er dan overmatige lekkage ontstaat dan zal ik bovenstaande gaan proberen toe te passen. Ik weet alleen nog niet hoeveel water er gaat "lekken" als ik de flens helemaal los ga draaaien; de boot ligt immers in het water.
Overigens heeft bij het winterklaar maken de monteur de aangesloten koelwaterslang ook leeggeblazen richting schroefaslager zodat het water er uit is geblazen en het lager nu "droog" is. (voor wat het waard is)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: levensduur vetkoord watergesmeerd

Berichtdoor Georges » 04 Mrt 2020, 12:28

Bij ons heb ik de vetkoord van de watergesmeerde gland/as vervangen door 2 keerringen (oliekeering-simring) deze zitten er nu al 5 jaar in en nooit aandraaien of lekken.
De man die me hier op attent maakte vaart reeds 14 jaar met dezelfde ringen...
Puntje van aandacht : Zeker roestvaste ringen vragen en de veertjes die dikwijls van gewoon staal zijn ook vervangen door RVS.
Laatst gewijzigd door Georges op 04 Mrt 2020, 14:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: levensduur vetkoord watergesmeerd

Berichtdoor Het Sluizenfront » 04 Mrt 2020, 12:33

Als dat gesloten ringen zijn wil dat zeggen dat je de hele zaak uit elkaar moet halen om de ringen om de schroefas te krijgen :?:
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: levensduur vetkoord watergesmeerd

Berichtdoor heuvels » 04 Mrt 2020, 13:51

Georges schreef:Bij ons heb ik de vetkoord van de watergesmeerde gland/as vervangen door 2 keerringen (oliekeering-simring) deze zitten er nu al 5 jaar in en nooit aandraaien of lekken.
De man die me hier op attent maakte vaar reeds 14 jaar met dezelfde ringen...
Puntje van aandacht : Zeker roestvaste ringen vragen en de veertjes die dikwijls van gewoon staal zijn ook vervangen door RVS.

Goed idee, wel oppassen bij een oudere lang gebruikte schroefas. Die kan ingesleten zijn ter hoogte van het lager. Als het daardoor blijkt te lekken kun je weer overnieuw beginnen met de zaak slopen.
Kun je testen door de schroefas los te maken van de keerkoppeling en de as naar buiten te duwen. Als je ineens veel weerstand ondervindt is de as vermoedelijk ingesleten..
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1096
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: levensduur vetkoord watergesmeerd

Berichtdoor Georges » 04 Mrt 2020, 14:04

Heet Sluizenfront schreef:Als dat gesloten ringen zijn wil dat zeggen dat je de hele zaak uit elkaar moet halen om de ringen om de schroefas te krijgen :?:

Bij ons heb ik dat gelijk gedaan met nieuwe waterlagers voor en achter en een nieuwe schroefas... dus dat was het moment.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: levensduur vetkoord watergesmeerd

Berichtdoor RuudM » 04 Mrt 2020, 14:24

wij hebben ook een water gesmeerde as en passen dezelfde procedure toe als "heet sluizenfront" (naam nog niet gewijzigd ?)

Bij ons ziet het er ook exact het zelfde uit als op de foto.

Binnenkort weer het water uit en dan zullen we de koortjes weer trekken en vervangen door nieuwe.
niet te vast aan draaien want dan verbranden ze en zal je ze eerder moet vervangen.
en inderdaad de gland gelijkmatig aandraaien.

En in water wel controleren of de as vol waterstaat en dat er doorstroming is. wij moeten de as altijd nadat het schip is droog geweest ontluchten.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten