werking keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

werking keerkoppeling

Berichtdoor DH1297 » 21 Feb 2020, 15:22

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal de werking van de keerkoppeling uitleggen. Ik vraag me altijd af of je zomaar van vooruit naar achteruit kan schakelen. Moet je niet eerst even wachten tot de schroefas stilstaat? of tot het toerental van de motor is gezakt? Geeft het schade als ik die hendel in één keer doortrek naar achteren, zonder moment in neutraal te wachten?

bedankt
Martin
DH1297

ligplaats: Katwijk
info: Clever 565 sloep

Re: werking keerkoppeling

Berichtdoor pascall » 21 Feb 2020, 15:54

Is afhankelijk van de uitvoering, type, meganiche, hydraulic.

Bij stilstaande as schakelen is de ideale omstandigheid, maar ik ken schepen die van vol vooruit naar vol achteruit schakelen zonder dat dit nadelig is voor de installatie.
Dit is uitzonderlijk, dit is dan ook speciaal er voor ontwikkeld, dus het moto is om met zo min mogelijk schroefomwentelingen te schakelen.
in noodgevallen zal het een keer nodig zijn , maar als dat bij enkele keren blijf zal dat geen noemenswaardige gevolgen hebben.
Bij elektroniche motorbediening kan je vertraging instellen zodat je nooit de aandrijving kunt beschadigen.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 21 Feb 2020, 19:29

tja is moeilijk uit te leggen ,vroeger had je de bekende brevo koppelingen grote handel in de stuurhut zwaar om te bedienen in kon je wel bij volaan uit het werk krijgen maar weer in het werk zetten moest de motor tot langzaam en de schroefas op het laagste toerental zijn ,je kreeg steeds meer soorten kopelingen en zoals bij mij op het schip een twindisc en die kon je bij 2400 toeren gelijk op vol achteruit zetten de koppeling schakelde dan pas als het toerenntal onder de 1500 kwam ,de kuipers koppelingen werkte ook bijna zo alleen het toerental moest dan 250 zijn .
had je indertijd de zf kopelingen die vaak achter dafs zaten en electronisch waren kon je gerust van vol vooruit naar vol achteruit schakelen alleen sleten de rubberen blokken on de kopeling wat sneller maar die waren toen snel te vervangen zelfs door een stuk vrachtwagen band .
maar schrijf twindisc of een andere koppeling fabrikant eens aan voor hoe het inelkaar steekt.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor heuvels » 21 Feb 2020, 19:47

Het is wel fijn als je bij een noodstop direct achteruit kan slaan.
Bij mijn Paragon hydraulische koppeling gaat dat gelukkig zonder problemen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor aquanaut » 21 Feb 2020, 22:32

Martin Welkom!
De keerkoppeling in jouw sloep zal hoogstwaarschijnlijk van een mechanisch type zijn. (Weet je toevallig merk en type?)
Op een enkeling na werken al deze koppelingen hetzelfde.
De koppeling heeft 2 assen, de ingaande en de uitgaande as.
Daarnaast zit er een klein tussenasje in die 1 tandwiel heeft.
Op de ingaande as zitten twee vaste tandwielen.
1 daarvan grijpt rechstreeks in een vrij draaiend tandwiel op de uitgaande as.
De andere grijpt via het tussenasje op een wederom vrij draaiend tandwiel op de uitgaande as.
Draait de keerkoppeling in zijn vrij dan staat de uitgaande as stil maar draaien de tandwielen op deze as wel rond, 1 draait linksom de andere rechtsom.
Tussen de twee tandwielen op de uitgaande as zitten twee platenkoppelingen.
Door het bedienhandle te bewegen schakel je of de ene koppeling in of de andere waardoor de uitaande as linksom of rechtsom gaat draaien.
De krachten grijpen dus niet rechtstreeks op tandwielen aan maar altijd via een koppeling die kortstondig slipt om de klap te verzachten.
Hoe hoger het toerental des te harder de platen slijten.
In de koppeling die open staat draaien de platen dus altijd tegen elkaar in.
Deze typen koppelingen kunnen doorgaans onbeperkt schakelen tot ongeveer 1000 toeren maar in noodgevallen mag dit bij maximaal toerental.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Ivoisrood » 22 Feb 2020, 08:43

Ik zou niet beginnen met te leren hoe de koppeling werkt maar ik zou beginnen met het leren manoeuvreren, als je een klein beetje weet wat je doet scheelt dat een hoop heen en weer trekken met de gashendel en koppeling. Je kan daarbij veel beter met minder gas/lagere toerentallen leren werken en het beheersbaar houden. Hoe vaak je ze niet teveel gas ziet geven waardoor ze met nog meer moeten corrigeren...
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood

ligplaats: Plasmolen
info:

Berichtdoor kajoe » 22 Feb 2020, 11:35

tja leren omgaan is het beste erg voorzichtig hoef je niet te zijn maar alles rustig zijn tijd geven houd de zaak heel ,je moet er even aan wennen betijds gas terug te nemen en de schroef uit zijn werk te zetten maar met geweld manoeuvreren maak je het water dol en kom je nergens . even wachten dat je de koppeling voelt pakken dan vol er op ?
op grote schepen werkt het altijd met rust en moet je altijd incalculeren dat je een weigering kan gebben met de koppeling ,het rustiger werken leerde je zeer zeker met omkeerbare motoren altijd tijd nemen ook die ruimt dat als de motor verkeerd om startte je het over kon doen anders een harde boem .
en ja ik heb al verschillende ongelukkige ervaringen gehad met koppelingen en omkeerbare motoren start lucht op of verkeerd om starten ,en niet te vergeten die heerlijke teleflex kabels die ook wel eens breken kunnen tja en dat kan zowel de koppelings kabel als de gas kabel zijn en dan tja niet te voorspellen ,maar meestal boem .

ik wil niet altijd te negatief zijn maar ja in de 70 jaar varen maak je nog wel eens wat mee zo hier en daar .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard