Houdbaarheid diesel

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor Hooveld960 » 03 Dec 2019, 23:02

De vraag was eigenlijk of het inderdaad zo is dat de diesel van nu maar kort houdbaar is. Ik begrijp dat dat dus maar een sprookje is? Gelukkig maar.
Ik tank mn tank inderdaad helemaal tot de nok toe af. Ik was nu een soort van laat, eind november, ik had dit al een maand geleden kunnen doen.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor smeukel » 04 Dec 2019, 18:21

smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor Hooveld960 » 04 Dec 2019, 21:33

Ok, dit artikel werpt toch een geheel ander licht op de zaak. Wat daarin is beschreven wat betreft de houdbaarheid van diesel is bij mij aan de orde. Ik heb dit seizoen m'n tank niet eens leeg gevaren en er zit dus nog deels diesel in van begin 2019. Ik ga in april pas weer varen, maar voordat ik m'n tank weer een beetje heb leeg gevaren is het vaarseizoen 2020 alweer ten einde denk ik.

Op GTL durf ik ook niet over te stappen vanwege de ook in dat artikel genoemde problemen.

Fingers crossed dan maar en kijken hoe lang de motor het volhoud.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Dec 2019, 23:01

Eerlijk gezegd denk ik dat het hele dieselprobleem zwaar overtrokken wordt.
En hoewel ik niet zal ontkennen dat biodiesel zo z'n eigenschappen heeft, denk ik dat het vocht wat die dieselpest veroorzaakt niet uit die half volle tank in de winter komt.

Ik neem m'n eigen tank even als voorbeeld, inhoud 800L, zeg dat daar in de winter 300L in blijft staan (praktijkwaarde). Resteert dus ca 500L lucht die vocht kan bevatten.

500L lucht .... daar kan bij 5 graden (gem. temp tijdens winterperiode) zegge en schrijve 2.7 gram water in zitten, dan is hij verzadigd.
Stel dat de temp daalt tot -5 (veel kouder zal het in een schip wat in het water ligt niet worden), dan is dat max 1.25

In het meest extreme geval zal er bij afkoeling dus maximaal 1.45 gram condenseren of wel 1.45 cm3 .... anderhalve kubieke centimeter ... op 300 L diesel. 1.45 op 300000 ....
(En dan moet hij bij aanvang ook nog eens 100% verzadigd zijn). Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijk kleine hoeveelheid problemen kan geven.

Ik zal het dieselpest gevaar op zich niet ontkennen, maar ik denk dat de bron bij andere oorzaken gezocht moet worden dan in condensvorming in de winter.
500L tanken (voor mij niet ongebruikelijk) terwijl het giet van de regen zorgt denk ik voor meer water in de tank dan condens tijdens de winter.

Maak ik een redeneringsfout? Misschien, wie het weet mag het zeggen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor bas » 04 Dec 2019, 23:52

Sluit me aan bij onderstaande....

Ja, condens bestaat en kan een issue zijn maar op een boot die stil ligt, niet bunkerd en niet verbruikt gebeurd er vrij weinig in de tank qua luchtverplaatsing.
Ik vind het frapant dat op elk watersport gerelateerd platform altijd moord en brand geschreeuwd wordt over bacterie e.d. terwijl ik er elders vrij weinig over hoor en/of zie.
Krijg ook de indruk dat door de "paniek" elk brandstof gerelateerd probleem gelijk toegeschreven wordt aan bacterie.
1 x zelf bacterie mogen ervaren, dus ja, het bestaat echt wel. Daar ben je echter niet vanaf met een flesje tovermiddel uit de watersportwinkel.
Durf er bijna mijn hand om te verwedden dat 9 van de 10 genoemde brandstofissues te wijten zijn aan beroerd aangelegde tanks zonder/slechte aftapmogelijkheden en/of achterstallig schoonmaakwerk in de tank.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor Hooveld960 » 05 Dec 2019, 10:50

Ik vindt het wel grappig om te lezen dat de meeste reacties richting de condensvorming (oorzaak/gevolg) gaan.
Van condensvorming, water in m'n diesel of dieselbacterie heb ik (gelukkkig) nog geen last.

Mijn vraag was gericht op de houdbaarheid van diesel en of het varen met diesel die al een half jaar tot 1 jaar in de tank zit schadelijk is voor motor of componenten (zoals brandstofpomp).
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor bas » 05 Dec 2019, 12:04

E.e.a. heeft wel verband met elkaar.

Hoe beter de diesel bewaard wordt aan boord hoe langer het mee gaat.
Wie zegt je dat de diesel die je vandaag bunkert niet al een jaar oud is? Dat weet je niet.
En zo lang een verkoper niet kan weten hoe jij je diesel op gaat slaan zullen ze ook erg voorzichtig zijn er een houdbaarheidsdatum aan te hangen.

En ja, de hedendaagse brandstof vraagt wat meer aandacht. Staat tegenover dat ook de hedendaagse motoren ook veeleisender zijn m.b.t. brandstofkwaliteit dus dan gaat het dubbelop.

Dus tja....niet per definitie schadelijk maar het zou kunnen. Eerst kijken hoe je brandstof er begin volgens seizoen aan toe is voor je op pad gaat.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor Oeverloos » 05 Dec 2019, 14:45

Beste Hooveld960,

Zoals bekend bevat dieselolie micro organismen zoals aerobe en anaerobe bacterien, schimmels, gisten en waterdeeltjes.
Het kan geraffineerd zijn in Europa of Noord Amerika of Azie. De lading in de tankers kan voor onbepaalde tijd onderweg zijn.

Ik denk dat hier op het forum terecht gewezen wordt op het regelmatig aftappen van de waterzak van de tank vooral na het tanken.

Ik vul mijn brandstoftank niet voor de winter. Maar heb hier geen specifieke mening over.

Ik denk dat het vóór filter systeem op vele motorboten vooral bij moderne common rail diesels minimaal is en dat is te verbeteren door een filter met papieren patronen te monteren als groffilter, b.v. Racor of Vetus type 500 of 1000. (De metalen kleinere voorfilters zijn ook goed maar duurder in gebruik)

De papieren filterelementen zijn te krijgen in 2, 10, en 30 micron. Ik zou dan voor 2 of 10 micron gaan. Als je op zee vaart, check dan de filters om de 40 tot 250 uur afhankelijk van de vervuilingsgraad van de dieselolie. Voor zover ik weet filteren de meeste fijnfilters die op de motor gemonteerd zijn met 2 micron.

Ik denk dus dat het varen met oude dieselolie, of dieselolie waarvan niemand weet hoe oud die is, geen kwaad kan, mits je het goed filtert.


Mvrg.

Oeverloos

Zie ook https://diesel-fuels.com/real-story-of-bad-diesel-fuel/
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 05 Dec 2019, 15:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor Popeye » 05 Dec 2019, 15:48

Oeverloos schreef:
Ik denk dus dat het varen met oude dieselolie, of dieselolie waarvan niemand weet hoe oud die is, geen kwaad kan, mits je het goed filtert.


Volgens mij begint het probleem juist bij het filter! Ik herinner mij een verslag van de motorboot van de waterkampioen op weg naar Berlijn. Nieuwe VW-motor, varend op biobrandstof. De nieuwe filters waren niet aan te slepen!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor bas » 05 Dec 2019, 17:35

Het filter is niet het probleem. Als je zo vaak filters moet wisselen ben je bezig met symptoombestrijding, het echte probleem zit dan wss in je tank .
Of daar zit veel rotzooi in, of de aanzuigleiding zit beroerd gemonteerd.

En daar waar een oude motor het nog doet met 10 micron filters hebben nieuwe 2 micron en dan begint het gelazer. Heeft op zich weinig met wel of geen bio te maken. Tank schoonmaken en met extra voorfilters gaan werken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten