Beste Hooveld960,
Zoals bekend bevat dieselolie micro organismen zoals aerobe en anaerobe bacterien, schimmels, gisten en waterdeeltjes.
Het kan geraffineerd zijn in Europa of Noord Amerika of Azie. De lading in de tankers kan voor onbepaalde tijd onderweg zijn.
Ik denk dat hier op het forum terecht gewezen wordt op het regelmatig aftappen van de waterzak van de tank vooral na het tanken.
Ik vul mijn brandstoftank niet voor de winter. Maar heb hier geen specifieke mening over.
Ik denk dat het vóór filter systeem op vele motorboten vooral bij moderne common rail diesels minimaal is en dat is te verbeteren door een filter met papieren patronen te monteren als groffilter, b.v. Racor of Vetus type 500 of 1000. (De metalen kleinere voorfilters zijn ook goed maar duurder in gebruik)
De papieren filterelementen zijn te krijgen in 2, 10, en 30 micron. Ik zou dan voor 2 of 10 micron gaan. Als je op zee vaart, check dan de filters om de 40 tot 250 uur afhankelijk van de vervuilingsgraad van de dieselolie. Voor zover ik weet filteren de meeste fijnfilters die op de motor gemonteerd zijn met 2 micron.
Ik denk dus dat het varen met oude dieselolie, of dieselolie waarvan niemand weet hoe oud die is, geen kwaad kan, mits je het goed filtert.
Mvrg.
Oeverloos
Zie ook
https://diesel-fuels.com/real-story-of-bad-diesel-fuel/