Minimum toerental Yanmar dieselmotor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor varg » 23 Mei 2018, 22:51

de 110pk yanmar loopt niet mooi rond onder de 800 toeren, behalve dat heb je dan nog veeeel te veel pk om netjes te varen over. De slenterklep zou een optie kunnen zijn, maar ik weet nog steeds niet welke kk er achter hangt. iig niet de KM2P, die gaat maar tot een 129Nm/3800 toeren. Er zal dus een hydraulische kk achter hangen. Nu is alleen de vraag of daar een trollingvalve op past. Dintra kan je ws. wel een antwoord geven. Vraag me overigens niet wat ik persoonlijk denk over 110PK in een scheepje van <2000 kg.
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor RvdL86 » 25 Mei 2018, 12:49

Allen alvast dank voor de reacties.

Welke keerkoppeling er bij ons in de boot gemonteerd zit weet ik niet uit m'n hoofd (ik ga vanmiddag even kijken en dan laat ik het jullie weten).

Toeren iets proberen te begrenzen lijkt mij een hele goede optie. Hij gaat nu met 825 rpm al snel 7 km/h. Wanneer deze teruggeschroefd wordt naar 725 rpm haal je al snel één km/h van je minimumsnelheid af. Mogelijk is het scherpste randje daarmee van de snelheid af.

Weet iemand een monteur met dergelijke software en een laptop?
RvdL86
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 20 Mei 2018, 22:42
ligplaats: Leiden
info:

Re: Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor varg » 25 Mei 2018, 21:11

als je het stationair toerental lager dan 800 draait (met of zonder monteur) moet je het niet vreemd vinden als bij een koude start de voortreffelijke Yanmar zijn steunen wil verlaten. Voor mij is het slenterklep of andere boot..andere opties zie ik niet...alhoewel je mnisschien ruimte hebt voor een klein hybride setje zoek maar op hybridmarine Afbeelding ze hebben de 110PK ook voorzien van een leuk electro-setje
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor broekerhaven » 25 Mei 2018, 22:04

Waarom niet gewoon een andere schroef er onder?
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor varg » 26 Mei 2018, 00:06

bas schreef:Als je de schroef aan gaat passen ga je eigenlijk een verlies creeren. Dat kan, maar of het ergens op slaat om pak hem beet 30 pk op te wekken en er maar 3 te gebruiken is een tweede. Bijkomend gevolg is dan ook dat hard varen ook niet meer werkt en ik neem aan dat een dergelijk scheepje daar wel voor gekocht is?

Vrees dat een oplossing ligt in het wennen aan het vaargedrag of dat je anders moet gaan zoeken in de richting van een klein bbm als oplossing.


Ik vind dat Bas dat netjes uitgelegd heeft.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten