Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

Berichtdoor Martine » 09 Aug 2021, 19:52

Ik heb de draairichting van de motor bepaald door de motor te starten en dan te kijken welke kant de v-snaar opdraait. Is dat goed? Want aan de andere kant kan ik niks zien. Daar zit de keerkoppeling tegenaan geschroefd. Een vliegwiel zit misschien aan de starterkrans, maar is ook niet zichtbaar....
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

Re: Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

Berichtdoor henkvd » 09 Aug 2021, 19:56

Denkbeeldig kan je de draairichting dan toch doorzetten, vanaf de krukas poelie en dan draait de motor vanaf de voorkant tov gesteld aan het vliegwiel bekeken vanaf de achterkant, dan wordt CW ,CCW en is alles in orde, je hebt een linkse schroef
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

Berichtdoor Kwokko » 09 Aug 2021, 20:48

Martine schreef:Ik heb de draairichting van de motor bepaald door de motor te starten en dan te kijken welke kant de v-snaar opdraait. Is dat goed?


Bij de bepaling van de draairichting van de motor wordt altijd vanaf de voorkant naar de achterkant van de motor gekeken welke kant de krukas poelie draait.
Is dat met de wijzers van de klok mee ,dan spreken we van ClockWise(CW).
Is dat tegengesteld aan de draairichting van de klok ,dan spreekt men van Counter ClockWise(CCW).
Is alles tot het eind toe CW ,dan zit er een links draaiende schroef op ,want de draairichting van de schroef wordt niet van voren af bepaald , zoals bij de motor , maar vanaf de achterzijde bepaald.
De uitgaande as van de kk , is dan gezien vanaf de Stern(achterzijde) CCW.
Kwokko
 

Re: Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

Berichtdoor Martine » 10 Aug 2021, 09:28

Aha,dus dat is het probleem. Ik was er van uitgegaan dat je alles vanaf de achterzijde van het schip moest bekijken omdat je de rest ook vanaf daar beredeneert.

Mijn poelie loopt ccw gezien vanaf de voorzijde van het schip....

Ojee. Dat wordt nog een hele speurtocht.

Allen heel erg bedankt voor het meedenken, het is weer flinke stap vooruit!
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

Re: Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

Berichtdoor JanSr » 10 Aug 2021, 10:27

Als je het echt zeker wil weten zou ik Drinkwaard ff bellen.

Zie p. 26 in het manual.
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

Berichtdoor Kwokko » 10 Aug 2021, 11:09

Martine schreef: Dat wordt nog een hele speurtocht.

Heel simpel.
Neem een jampotje.
Leg die met de zijkant op tafel ,zodat deze kan rollen.
Rol het de kant op ,zoals de motor draait.
Als de voorkant ,waar de deksel zit , ClockWise is ,is het vanaf de andere zijde bekeken, de bodem dus ,Counter ClockWise.
Zoals jij dat bekijkt ,trek je dat door naar achteren ,maar dat kan niet, want je KK zit ertussen ,en die is zo gemaakt (op bestelling) dat die alle kanten op kan draaien.
Een KK kan zowel CW als CCW in of out zijn.
Een KK moet je zien als een wisselbak met 1 gang vooruit en 1 gang achteruit.

Dat is bij je auto ook zo.
Daar kan de hoogste gang ,een "prise direct" zijn ,oftewel 1500 toeren motor = 1500 toeren aandrijfas.
De benaming "versnellingsbak" is in feite niet goed ,want je versneld namelijk in feite niet t.o.v. het motortoerental.
In het Engels noemen ze het een Gear, en in het Duits ,een Wechselgetriebe.
Die aanduidingen kloppen wel ,want het is een wisselbak.
Kwokko
 

Re: Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

Berichtdoor Oeverloos » 10 Aug 2021, 12:17

- OM621 links draaiend (zie blz 38, Betriebsanleitung TG-1492A), gezien vanaf de schroef naar het vliegwiel.
- Keerkoppeling Velvet AS3 71CR, linksdraaiende ingaande as, linksdraaiend uitgaand.
- Schroef linksdraaiend.

Jouw aandrijflijn is ok.

Je schrijft: “Mijn keerkoppeling maakt een raar geluid en ik wil deze vervangen. ”

Wat je zelf kunt doen is de olie vervangen, de rest is werk voor een deskundige.
Eventueel kan de Velvet ter plekke en in het water gedemonteerd worden, meegenomen en nagekeken.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 648
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

Berichtdoor Martine » 11 Aug 2021, 09:15

Ja! Ik begrijp het eindelijk. Het was een tamelijke knobbel...

Nu heb ik een AS3-70C (R) gevonden op marktplaats. Volgt nu de vraag waar die 71 en 70 voor staan, en kan ik mijn 71c vervangen door een 70c ?
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

Re: Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

Berichtdoor Kwokko » 11 Aug 2021, 10:39

Martine schreef:Nu heb ik een AS3-70C (R) gevonden op marktplaats.

Niet om het één of ander ,maar waarom zou je afgedankte KK op MP kopen voor 350(vraagprijs) euro?
Komt werkend achter een Mercedes motor vandaan ,staat erbij.

Weet je ook "hoe werkend" ?
En wat zit er dan nu bij de andere achter die Mercedes motor?
Een echt werkende Velvet?

Een goede keerkoppeling kost het vijfvoudige of meer.
Staat je niet blind op koopjes ,want straks ben je van de regen in de drup beland.

Mocht je problemen hebben met je huidige KK,dan kun je je beter wenden tot een revisiebedrijf zoal Drinkwaard.
Een KK is namelijk van cruciaal belang tussen motor en schroef.
Straks ben je even ver ,of nog slechter af met een afdanker van een ander voor een habbekrats ,maar wel 350 euro armer die nergens op te verhalen is. De garantie bij MP is zelden voorbij de uitgangsdeur. :!:

Maar even terug naar je eerste posting.
Daarin vraag je of je een 71Ckan ombouwen naar een linkse.
Maar uit je foto waarin het type plaatje staat ,heb je nu ook een 71CR.
Maar waarom zou je dan een 70CRwillen?

Of mis ik iets in je draadje.
Kwokko
 

Re: Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

Berichtdoor Martine » 11 Aug 2021, 11:12

Ja, je hebt iets gemist. Ik ben het draadje niet begonnen. Alleen ingehaakt op het onderwerp omdat ik ook liep te stoeien met de draairichringen.

Dat ik nu voor een 70cr ga heeft alleen te maken met het aanbod. Als het niets uitmaakt kan ik daarop ingaan.

Ik wil die gok nemen omdat ik het gewoon te duur vind om 1500 euro te besteden aan een gereviseerde. Uiteindelijk worden er ook een hoop motoren afgedankt terwijl de KK nog prima is. Maar het is zeker mogelijk inderdaad, dat ik in de drup beland.

Maar ja... dat zijn de keuzes die we maken. Als ik geen risico wilde nemen was ik nooit gaan varen, want een goed onderhouden boot kon ik me niet veroorloven. Na veel werk begin ik nu een beetje bij te zijn qua roest. Sommige dingen vallen mee, zoals de bodem,die is dik zat, andere vallen tegen. Zoals de stuurinrichting, die is totaal vervangen door hydraulisch.

Het moeilijke vind ik om een dure KK te kopen voor een motor die erg oud is en waarvan onderdelen toch best lastig te vinden lijken. Dan kan ik misschien beter over een paar jaar een grote investering doen in een (splinter)nieuwe motor, en daar dan een echt goede KK bij zetten.

Maar zolang het 62eentje nog kachelt....
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten