Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

Berichtdoor Kwokko » 11 Aug 2021, 12:09

Martine schreef:Dat ik nu voor een 70cr ga heeft alleen te maken met het aanbod. Als het niets uitmaakt kan ik daarop ingaan.
Maar ja... dat zijn de keuzes die we maken.

Inderdaad dat zijn de keuzes die we maken.
En ik kan je niet vertellen of je die 70CR wel kunt nemen .
Het enigste verschil is dat deze iets lichter is dan een 71CR.
Maar waarom en waarvoor weet ik niet.
Lichter uitgevoerd omdat deze minder koppel aan kan?
Wie het weet mag het zeggen.
Kwokko
 

Re: Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

Berichtdoor Martine » 11 Aug 2021, 14:12

Ik heb net drinkwaard erover gebeld. De monteur daar zei dat het te maken heeft met het aantal pk's van de motor en de kracht die op de schroef komt.

Een goede vriend van mij, die in de historische binnenvaart zit, zei dat ze bij zwaardere types meer platen erin zetten. Maar hij weet niet of dat bij kleine velvetjes ook zo is.

Vanavond ga ik kijken/ ophalen.

Ik heb in ieder geval bedongen dat ik 250 van de 350 terug krijg, mocht de KK niet werken. Natuurlijk is het altijd afwachten of iemand in zo'n geval woord houdt, maar het is toch een kleine slag om de arm.
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

Re: Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

Berichtdoor Oeverloos » 13 Aug 2021, 10:17

Als je de keerkoppeling achter de motor weg hebt,
inspecteer dan de demperplaat die op het vliegwiel geschroefd zit.
Meestal een stalen plaat met veren er in.
Dit is een slijtage onderdeel met een beperkt aantal draaiuren.
Kijk of de stalen veren niet versleten zijn, of ze allemaal nog op hun plaats zitten.
Bij rare geluiden bij het inschakelen is de demperplaat de eerste verdachte.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Velvet AS3 71C rotatierichting aanpasssen

Berichtdoor Martine » 13 Aug 2021, 11:06

De demperplaat is pas geleden vervangen. (Die was helemaal kapot) De oude koppeling is er inmiddels uit. Ik kon aan de demperplaat niets verdachts zien. De nieuwe koppeling zit er al op geschroefd, maar nog niet helemaal aangesloten.

Twee dagen voordat de oude demperplaat het begaf begon het geluid wat ik niet vertrouwde. Een tikkend geluid, dat ophield bij hogere toeren,en ook in de vrijstand was het er niet..
Sindsdien heb ik de drukaslager vervangen (die viel ook gelijk uit elkaar toen ik er eventjes aan voelde) Daarna de homokineet ook maar vervangen. Maar het geluid bleef.

Eigenlijk had ik het gelijk moeten doen,maar ik heb op zeker moment de homokineet losgemaakt van de koppeling en de motor in de versnelling laten draaien. En ja hoor, weer dat geluid. In ieder geval zit het niet in de lijn naar de schroef.

Zo bleef eigenlijk alleen de koppeling over, aangezien dat geluid er al 2 dagen was voordat de oude demperplaat het begaf.

Nu maar hopen dat het met de nieuwe koppeling verholpen is. Morgen kan ik pas weer verder, de verwachtingen zijn hooggespannen bij mij. Ik hoop zo dat het weer goed loopt straks! Maarja... ik heb inmiddels geleerd geduld te oefenen met dit soort problemen...

Ik hou jullie op de hoogte....
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten