-opgelost- waterafscheider of de/een Micro Separator

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

-opgelost- waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor stentor950 » 06 Feb 2012, 21:55

In het maandblad Motorboot.com van januari 2012, kwam ik een advertentie van de firma Dintra tegen over een brandstof-reinigingssysteem (Micro Separator). Afgaande van wat er in deze advertentie staat, doe ik mij zelf tekort door slechts een groffilter/waterafscheider te gebruiken. Ik heb de link er even bijgezet. Wat vinden jullie hiervan?
http://www.dintra.nl/ned/800%20ned.htm
PS. Let even niet op de "brandstofmagneet" want dat doet mij denken aan magneet armbandjes en daar geloof ik ook niet in :D .
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor fia2 » 06 Feb 2012, 22:48

Zelfde vraag heb ik mij zelf ook gesteld,bezit zelf een separ voorfilter op de boot Maar is dit nu betere manier of alleen maar een beter verkoop verhaal. Of toch een echte totaal nieuwe manier van filtratie?.
fia2
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 22:49
Woonplaats: Zwijndrecht
ligplaats: Dordrecht Maartensgat
info:

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor vuuren1 » 07 Feb 2012, 00:36

Een geweldig mooi verhaal.

- Bacterie groei in dieselbrandstof is bekend en met bio-componenten ook een toegenomen probleem.
- Common rail motoren doen de meeste watersporters onder ons (nog) minimaal aan of hebben we niet.
- Zelfontluchtende systemen zijn er veelvuldig en die pompen tot wel 90% brandstof -terug/rond-. Klopt.
- Hoe warmer de brandstof in de tank hoe fijner voor de bacterie om zich voort te planten. Ook een feit.
- Dus is een eerste voorwaarde een tank met een vrijwel constant lage temperatuur.
- Ofwel geen tank naast de motor maar een -onder-de-waterlijn-tank-
- Dus een dubbele bodem tank (net zoals in de zeevaart)
- Dan is het toevoegen van een biocide bijna altijd effectief (of gewoon onnodig).
- Waterafscheiding middels centrifugaalwerking vereist een minimale doorstroomsnelhied in een brandstofsysteem.
- Bij onze/gemiddelde systemen is -roterend bewegen- m.i. niet van toepassing en werkt dit helemaal niet.
- "Brandstofpurifiers" Purifiers zijn centrifuges (forse apparaten en geen simpel passief filter) die vuil en water uit brandstof halen bij zeeschepen.

Allerlei magneten die brandstof redden zijn ook al lang de revue gepasseerd, bewijs is niet duidelijk.
Als het goed voelt plak je wat magneten aan je brandstoffilter vast, Magneten zijn immers magneten..

Veel dingen worden verkocht als -de ultieme oplossing- voor problemen. Dat is vaak vergelijkbaar met de bekende TV commercials.
Als het brandstofsysteem aan boord in orde is valt het echt wel mee met problemen.
Als je niet teveel eet heb je ook geen veelbelovende afslankmiddelen of -revolutionaire- sporttoestellen nodig die uiteindelijk niet werken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor fox4you » 07 Feb 2012, 00:45

vuuren1 schreef:Vooropgesteld dat Dintra een firma is waarvan ik niet de indruk heb dat ze onzin verkopen heb ik toch wel wat kanttekeningen bij dit erg mooie verhaal.

Inderdaad maar het is crisis en zal er toch omzet gemaakt moeten worden.
En dan Dintra met die Jomanda magneet is voor mij echt een hekkensluiter.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Feb 2012, 01:18

Dintra is een bedrijf wat - in elk geval bij mij - overkomt als een serieus en goed bedrijf. Het lezen van de advertentie over dit wonderfilter nam niet mijn vertrouwen in Dintra weg maar leidde wel tot ongeloof voor wat betreft de beschreven werking en effecten hiervan.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor vuuren1 » 07 Feb 2012, 01:25

fox4you schreef:
vuuren1 schreef:Vooropgesteld dat Dintra een firma is waarvan ik niet de indruk heb dat ze onzin verkopen heb ik toch wel wat kanttekeningen bij dit erg mooie verhaal.

Inderdaad maar het is crisis en zal er toch omzet gemaakt moeten worden.
En dan Dintra met die Jomanda magneet is voor mij echt een hekkensluiter.


Tja, een gerenomeerd bedrijf wat op vage technieken inzet neemt een zeker risico.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

-OPGELOST- Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor stentor950 » 07 Feb 2012, 17:21

Dank voor de reacties. Ik kon deze advertentie - van toch een gerenomeerd bedrijf - dan ook niet plaatsen. Mijn gevoel was dus juist. Ik laat mijn groffilter/waterafscheider nog maar even zitten. :P

In de provincie Groningen liep meer dan 40 jaar geleden al een goeroe rond die aan armbandjes met gekleurde steentjes kapitalen verdiende. Deze zouden een remedie zijn tegen van alles en nog wat. Radiopresentatice Tineke van Veronca heeft daar jarenlang mee in advertenties gestaan.
De magneten hebben hebben op mij dezelfde uitwerking. :-W
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor CeesS » 07 Feb 2012, 21:25

De Australische firma LSM is waarschijnlijk de aanbieder van deze apparatuur : http://www.lsmtechnologies.com.au/resourceLibrary/03.%20Maintenance//06.%20Microseperator/Test%20Reports/TR-10002901-%20Mode%2001.pdf
Ze laten in de demo zien dat water en zand wordt afgescheiden, maar dat is ook niet zo moeilijk. Het is in feite dezelfde claim als Separ : zie http://www.youtube.com/watch?v=jz7JE7iswyg.
Omdat er een behoorlijk verschil zit in de dichtheid van diesel en water, zakt het water voornamelijk door de zwaartekracht uit naar beneden. De veel geroemde centrifugaalwerking is hier voor water nauwelijks van belang. Voor verontreinigingen gaat het verhaal alleen op als de dichtheid hoger is dan diesel, dus zaken als roest en water. Drijvende schimmels en bacteriën met een gelijke dichtheid als diesel kunnen NOOIT op deze manier worden gesepareerd.
Een verschil tussen LSM en Separ is dat bij LSM alsnog een apart groffilter moet worden toepast. Een onmiskenbaar voordeel (maar gek genoeg heb ik dat nog nooit iemand horen veklaren) van een Separ filter is, dat eventueel water niet het filterelement hoeft te passeren (in tegenstelling tot bv een Delphi filter).
CeesS
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 Jan 2012, 17:46
Woonplaats: Maassluis
ligplaats:
info:

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor vuuren1 » 07 Feb 2012, 23:04

Cees,

Dat Separ filmpje is volledig gemanipuleerd door de doorstroomsnelheid optimaal aan te passen zodat het afscheiden van water er geweldig uitziet.
Onze opvoerpompjes hebben een veel, maar dan ook véél kleinere opbrengst (ook nog wisselend!).

Een -echte- purifier is een actieve centrifuge met een constante flow, een constant toerental en een bij de soort brandstof passend gemonteerde -soortelijke massa ring-.
(er worden er verschillende meegeleverd en de WTK moet de juiste ring voor de gebruikte brandstof kiezen, dat luistert vrij nauw)
Dit alles om het scheidingsvlak tussen olie en water en de afvoer van beiden vloeistoffen gecontroleerd plaats te kunnen laten vinden.
Die vaste gegevens zijn in de simpele natuurkunde helder, de Toverfilters voor jachten voldoen daar helemaal niet aan.

De Separ schijnt eerst te centrifugeren (...) en dan de vloeistof het filterelement te laten passeren.
De centrifuge is voornamelijk voor eventueel water en het filterelement moet de andere troep vasthouden.

Ik geloof niet in passieve -centrifuge- filters, dat kan universeel niet werken.
Weinig doorstroming zoals op onze relatief kleine jachtjes?
Neem een flinke Racor duplex-unit en je hebt voldoende ruimte voor vuil, het eventuele water heeft in die grotere ruimte meer tijd en gelegenheid om te bezinken én je kunt omschakelen naar een volledig verse unit.

Als iemand handig is met koppelingen, kraantjes en leidinkjes kan je dit principe namaken met goedkopere onderdelen.
Ik ben zelf niet echt onhandig, maar ik heb gewoon een Racor duplex unit aan boord..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: waterafscheider of de/een Micro Separator

Berichtdoor CeesS » 08 Feb 2012, 01:13

Hans, je hoeft mij niet te overtuigen, veel reclame is volgens mij pure volksverlakkerij, hoewel sommige technici hier er anders over denken. Ik trachtte die Micro Separator te ontmaskeren, die met quasi wetenschappelijke, maar in werkelijkheid nietszeggende en zelfs misplaatste termen wordt aangeprezen. Misschien is het zelfs zaak een klacht wegens misleiding bij de reclame code commissie in te dienen.
Zie https://www.reclamecode.nl/adverteerder/default.asp?paginaID=72&hID=2
CeesS
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 Jan 2012, 17:46
Woonplaats: Maassluis
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten