Peugeot indenor rookt de ene keer wel, de andere keer niet!

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Peugeot indenor rookt de ene keer wel, de andere keer niet!

Berichtdoor quintus » 08 Sep 2014, 13:44

Beste Allemaal,
Al jaren lees ik dit forum met veel plezier, in de hoop jullie natuurlijk nooit nodig te hebben.
Helaas voor mij heb ik nu een probleem met mijn peugeot indenor dtn 40 op motorplaatje staat xdp 4x88
op een rijtje:
1 Motor start koud en warm zonder problemen.
2 motor slaat geen enkele slag over.
3 motor loopt als een zonnetje stationair 700 toeren, belast 2700 toeren!
Elk jaar doe ik kleppen stellen, nieuwe olie en filter, nieuw koelvloeistof, en maak de binnenkant buisjes van de van het koelwater circuit schoon, en het filtertje van het opvoerpompje op de motor.
1 De ene keer als ik start rookt de motor direct blauw en dat kan de hele dag varen zo blijven en verbruikt dan zomaar een liter olie! maar loopt als een zonnetje! ik ben dan niet 1 keer vol gas gegaan!
2 De dag erna bijvoorbeeld start ik de motor en rookt ineens niet, en dat kan dan ook de hele dag doorgaan en verbruikt dan ineens geen olie, en loopt ook als een zonnetje!
3 ik heb daar natuurlijk wat mee geëxperimenteerd, en kwam erachter dat als de motor rookt, dat als ik 3 min volgas geef dat ik van de 10 keer dat ik dat doe, 7 keer van het roken weer af ben!
Het koelwater staat altijd een cm onder de vuldop, en blijft daar altijd keurig op pijl.
Waar kan dit nu aan liggen? iemand enig idee? vuuren1 of wolf?
quintus

ligplaats: Lisse
info:

Re: Peugeot indenor rookt de ene keer wel, de andere keer ni

Berichtdoor quintus » 08 Sep 2014, 13:52

Oh ja, zij is 44 jaar oud en is origineel geplaats in een kempala kruiser.
quintus

info:

Berichtdoor Lucter » 08 Sep 2014, 14:36

quintus schreef:Oh ja, zij is 44 jaar oud en is origineel geplaats in een kempala kruiser.

Op je 44e wordt je toch geacht slim genoeg te zijn om met het roken te stoppen :(

Als hij niet rookt, hoe staat het dan met olieverbruik? Minder of echt niets??
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor quintus » 08 Sep 2014, 16:32

dan is het olie verbruik veel minder, zou het kunnen dat er iets is met de oliedruk(ene keer veel en andere keer weinig druk), en dan met versleten klepseals (meer of minder olie over de kleppen) lekkage naar de cilinders?
quintus

info:

Berichtdoor eagle » 08 Sep 2014, 17:33

Beginnen met oliedruk meten met manometer, in bedrijf..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marcel010 » 08 Sep 2014, 19:35

Dat is wel een aparte storing, ik zou idd even een mechanische manometer erin draaien en kijken wat er gebeurt.
In de bestaande aansluiting van het oliedrukalarm moet dat wel kunnen.
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor vuuren1 » 08 Sep 2014, 22:04

Marcel010 schreef:Dat is wel een aparte storing, ik zou idd even een mechanische manometer erin draaien en kijken wat er gebeurt.
In de bestaande aansluiting van het oliedrukalarm moet dat wel kunnen.

Gaat bij de meeste modellen niet op.
Het oliedrukalarm is gecombineerd met een drukverschil alarm van het oliefilter.
Afblijven...
Je ziet het oliekanaal opzij van het motorblok doorlopen en achteraan zit een stop die je er uit kan draaien, daar moet je zijn.
(als je niet zeker bent moet je het uitbesteden, bij mijn eerste boot was er een Indenor in onderdelen bijgeleverd omdat de vorige eigenaar ook oliedruk

@ Quintus,

Is het motorolie niveau in alle gevallen op niveau of meet je dat niet voordat je gaat varen?
Je verhaal komt over alsof er een boze geest in de motor zit en boze geesten bestaan niet.

De oliedruk moet rond de 3 bar zijn en dat is eigenlijk altijd het geval, ook bij een versleten Indenor.
Echter, als de overstortklep blijft hangen en de oliedruk een stuk hoger oploopt dan kan de motor gaan roken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quintus » 09 Sep 2014, 00:39

top dat gaat ik morgen meteen nakijken, lezen jullie morgen!
quintus

info:

Berichtdoor quintus » 09 Sep 2014, 12:42

Beste vuuren1 (Hans)
Ik heb het hele werkplaats handboek doorgenomen, maar ik kan die overstortklep niet vinden.
Mag ik zo vrij zijn om te vragen waar die zo ongeveer zit?

Verder nog even antwoord: ik ben het iedere 20 uur gaan bijhouden, en het olie verbruik verschilt elke keer, achteeenvolgens elke 20 uur, 3 liter, 1 liter, 1 liter, 4 liter, 3,5 liter, 05 liter, niet zichtbaar (nihil dus), 3,5 liter als laatste. de olie verkleurd nu niet eens meer, is helemaal schoon, overigens bij verbruik van 1 liter of minder zie je de motor nagenoeg niet roken, ja als ik gas geef, heel eventjes. Bij verbruik van 3 liter of meer dan blijft de motor roken, het is niet zo dat ik de sloot blauw zet, ja als ik dan moet stoppen, achteruit slaan of ga aanleggen. In de vakantie heb ik het kleppendeksel gelicht, om te kijken of de olie rond wordt gepomp door te constateren of dat de olie langs de tuimelaars kwam lopen op stationair toerental, en daar kwam olie langslopen, dit om mijzelf gerust te stellen. ik lig nu in de thuishaven om het hopelijk op te lossen. de motor heeft 2800 uur gedraaid. wat wel opvalt is dat ik niet 1 keer een verbruik heb tussen de 1 tot 3 liter.
quintus

info:

Berichtdoor quintus » 09 Sep 2014, 14:25

ik heb het oliefilter eraf gedraaid en vond eigenlijk dat het middenpijpje waar het filter opgedraaid zit er droog en schoon na 3 uur varen vanmorgen, ik heb het filter terug gedraaid de motor gestart om even te kijken of de olie wel door het filter gaat.
Motor uitgezet en vervolgens heb ik het filter eraf gedraaid, en schrok van een best flinke harde tik die ik hoorde! proces herhaald maar geen tikken meer, motor ruikt anders en rookt een weinig, op dit moment! wat kan die tik geweest zijn? veer met kogel? of iets anders wat vastzat? of hoort dit, heb het in 10 jaar nog nooit gehoord!
quintus

info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard