Goedemiddag,
In onze boot (Risor 27 - 1990) ligt een Yanmar 4jhe met een kanzaki keerkoppeling KBW20, bij het vooruit varen maakt deze keerkoppeling een gierend geluid, best luid.
Aangezien ik geen ander referentie kader heb dan deze KK, nam ik altijd aan dat hoorde bij dit type koppeling.
Het gierende geluid werd sterk doorgegeven via de bedieningskabels, deze inmiddels vervangen door de stillere variant (kunststof binnenzijde) en aan de motorzijde voorzien
van de bekende Morse dempingsrubbers. Ondanks deze maatregelen nog steeds een irritant geluid vanuit gas/kk bediening (wel minder)
Olie (ATF) om de twee jaar vervangen (60 vaaruur p/jr) is ook nog mooi helder.
Langzamerhand bekruipt mij het gevoel dat ik met symptoom bestrijding bezig ben.... Telf. contact gehad met ABMA Sneek, deze geven aan dat deze KK niet zo een geluid
zou moeten maken, maar helemaal zeker was het antwoord niet. Zij doen echter geen revisie van dit model, model wordt ook niet meer gemaakt.
Heeft iemand hier toevallig ook deze KK achter de motor hangen en is dit gierende geluid herkenbaar ?
Zou het hier alleen maar om een lager kunnen gaan ?(hij schakelt nog prima)
Waar zou ik het beste naar toe kunnen gaan voor (deel) revisie? (de boot ligt in Aalsmeer.) Ben handig genoeg om zelf de KK er achter vandaan te halen en ergens naar
toe te brengen.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, alvast dank.
Groet Maarten