Hoe zit dit? Wat is deze sensor?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hoe zit dit? Wat is deze sensor?

Berichtdoor Sapper_Morton » 26 Apr 2026, 18:55

Gisteren o.a. de motor gecontroleerd op oliepeil, luchtfilter en v-snaar spanning en dat ziet er goed uit.
Kwam ik vooraan de motor een losse draad tegen met daarnaast een sensor waar niets op aangesloten zit.
Wie kan mij vertellen dat deze sensor is? Uit de handleiding wordt ik niet veel wijzer omdat deze te
onscherp is en niet goed laat zien wat er vanuit die hoek van de motor nou zit.

Het gekrulde draadje op de foto is dus loos, niet aangesloten en links naast de krukaspoelie zit de sensor
waar ik het over heb.

Wie kan mij uit de brand helpen?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Re: Hoe zit dit? Wat is deze sensor?

Berichtdoor Oeverloos » 26 Apr 2026, 20:15

Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 26 Apr 2026, 20:43

Beetje vreemde situatie.
Wel een oliedruksensor,maar niet aangesloten.
Zo kun je niet zien of er oliedruk is.
En als je de draad nou eens daarop aansluit.
Wat gebeurd er dan?
Constant een piep geluid of niks.
Heb je een oliedruk meter op je dasboard zitten , of een oliedruklampje ,die na het starten uit gaat.
Bij mij ging er een zoemer af,en zodra er enige oliedruk was ,ging die uit.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 27 Apr 2026, 10:54

Ik heb tot op heden ook geen vreemde zaken opgemerkt. Als ik het contact aanzet gaat er een zoemer die uit gaat zodra de motor loopt.
En gezien de 8 uur varen die we nu achter de rug hebben neem ik aan dat er oliedruk is, anders hadden we met een vastloper gezeten.

Zal deze week eens specifiek naar het oliedruk lampje kijken want daar zit mijn hand voor als ik de motor voorgloei en start. En ook de
bedrading eens goed onder de loep nemen, is net spaghetti dus dat wordt een klusje.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor heuvels » 28 Apr 2026, 17:24

Meestal zit er ook een lampje op je dashboard dat brandt als de dynamo niet laadt, en gaat uit zodra de motor loopt. Niet te verwarren met oliedruk...Oliedruk wordt meestal weergegeven op een meter. Heb je een foto van je dashboard?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Sapper_Morton » 28 Apr 2026, 19:39

heuvels schreef:Meestal zit er ook een lampje op je dashboard dat brandt als de dynamo niet laadt, en gaat uit zodra de motor loopt. Niet te verwarren met oliedruk...Oliedruk wordt meestal weergegeven op een meter. Heb je een foto van je dashboard?

Ik heb geen oliedruk meter, alleen een lampje. Het vreemde is dat je tijdens het starten daar niet op let.
Als de motor draait zijn alle lampjes uit, en dat is goed. Maar of hij brandt als het contact aanstaat en de
motor niet loopt... Ik weet het nu even niet. Maar dit item staat op de eerste plaats om te controleren
zodra we weer aan boord zijn. Is te belangrijk.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor Oeverloos » 28 Apr 2026, 20:54

Misschien is de oliedruk schakelaar defect en heeft de vorige eigenaar de draad er af gehaald. Mocht dat het geval zijn kun je de schakelaar makkelijk vervangen. Gewoon er uit schroeven. Er komt dan wel een beetje olie mee, maar dat is weinig.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 29 Apr 2026, 11:59

Oeverloos schreef:Misschien is de oliedruk schakelaar defect en heeft de vorige eigenaar de draad er af gehaald. Mocht dat het geval zijn kun je de schakelaar makkelijk vervangen. Gewoon er uit schroeven. Er komt dan wel een beetje olie mee, maar dat is weinig.

Ik heb werkelijk geen idee waarom dit zo zit. Hopelijk is het niet gedaan om iets ernstigs te verbloemen.
Ben nu ff in de lappenmand maar zodra ik weer aan boord ben is het echt het eerste waar ik naar kijk.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor SimondeDanser » 02 Mei 2026, 06:55

Zoals zo vaak: meten = weten
Werkt de schakelaar? (Deze schakelt normaal gesproken tegen massa).
En waar gaat dat losse draadje naartoe?
Ik gok dat het draadje is losgeschoten van de schakelaar en dat het oliedruk controlelampje nu helemaal niet functioneert.
Ts weet alleen dat het lampje uit is als de motor draait. En hij constateert dat dit goed is. Dat is mogelijk een verkeerde conclusie want als het lampje helemaal niet aangesloten blijkt te zitten is het ook uit wanneer de motor draait. En dat is niet goed.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 02 Mei 2026, 12:09

SimondeDanser schreef:Zoals zo vaak: meten = weten
Werkt de schakelaar? (Deze schakelt normaal gesproken tegen massa).
En waar gaat dat losse draadje naartoe?
Ik gok dat het draadje is losgeschoten van de schakelaar en dat het oliedruk controlelampje nu helemaal niet functioneert.
Ts weet alleen dat het lampje uit is als de motor draait. En hij constateert dat dit goed is. Dat is mogelijk een verkeerde conclusie want als het lampje helemaal niet aangesloten blijkt te zitten is het ook uit wanneer de motor draait. En dat is niet goed.

Dank voor de tips en je hebt zeker een punt. Het puzzelt mij ook hoe het zit. Er zit geen connector aan het draadje dus is hij niet van de sensor afgehaald, lijkt mij.
Verder denk ik dat ik niet opsla wat het lampje doet. Na mijn 25 jaar in de ICT heb ik ruim 10 jaar als beroepschauffeur op vrachtwagens en later bussen in het OV
gereden en dan let je echt wel op de instrumenten en signalen. Alleen de afwijkende zaken sla je op is mijn ervaring. Dus of het olielampje op de boot nou wel of
niet brandt als het contact aan staat, geen idee. Gaan we zien zodra ik over de griep heen ben. En ik ga zeker ook meten.

Wat ik wel weet is dat de pieptoon aan gaat als ik het contact aanzet en uit gaat zodra de motor loopt. En die pieper wordt geactiveerd bij lage oliedruk, niet laden
van de dynamo of te hoge motor temperatuur. Dus zou je denken dat het goed zit.

Ander dingetje, zag op de foto dat er een verkeerde v-snaar op de motor zit. Die ligt veel te diep in de poelie. Nou heb ik gelukkig een nieuwe liggen dus die gaat er
ook gelijk omheen.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard