Goedemiddag,
Ik ben bezig om een boiler aan te sluiten op een DAF575, ik heb de 2 blindpluggen verwijderd.
De diameter op de schroefdraad is 31.56 mm, maar ik kan niet achterhalen wat voor draad dit is.
Kan iemand mij verder helpen?
Groeten,
Dennis
Dat is een klassieke puzzel bij de legendarische DAF 575! Omdat deze motoren een mix zijn van metrische standaarden en oudere Britse/Amerikaanse invloeden, kan de schroefdraad soms wat verwarrend zijn.
Op basis van jouw meting van 31,56 mm is het vrijwel zeker dat je te maken hebt met 1" BSP (British Standard Pipe) draad.
Waarom het 1" BSP is
In de wereld van gas- en waterdraad (waar BSP onder valt) staat de maat niet voor de buitenmaat van de schroefdraad, maar oorspronkelijk voor de binnenmaat van de pijp.
Hier is hoe jouw meting matcht met de standaard:
• Nominale maat: 1 inch BSP
• Buitendiameter (mannelijk): ca. 33,25 mm
• Kerndiameter (vrouwelijk/gat): ca. 30,3 - 31,8 mm
Jouw meting van 31,56 mm valt precies binnen het bereik van de binnendiameter van een 1" BSP gat.
Belangrijke tips voor de aansluiting
• Type draad: Bij de DAF 575 zijn deze aansluitingen meestal BSP Parallel (G1"). Dit betekent dat de afdichting niet gebeurt door de schroefdraad zelf klem te draaien (conisch), maar door een afdichtring (koper of bonded seal/Dowty ring) tegen het vlakke deel van het blok.
• Flow richting: Let er bij de 575 op dat je de juiste pluggen gebruikt voor de aanvoer en retour van je boiler. Meestal pak je de warme zijde bij de thermostaatbehuizing (vóór de warmtewisselaar) en de retour bij de waterpomp.
• Slangpilaren: Zoek naar "Slangpilaar 1" BSP naar [diameter van je boilerslang, vaak 16mm of 19mm]".
Waar je op moet letten
Hoewel 1" BSP de standaard is voor deze aansluitpunten, werd er heel soms gebruik gemaakt van M30x1.5 of M30x2 bij specifieke revisies of marine-aanpassingen. Echter, 31,56 mm is te groot voor een M30 gat. Als een 1" BSP nippel toch net te ruim voelt (wat onwaarschijnlijk is bij deze maat), zou het heel incidenteel 1" NPT kunnen zijn, maar DAF hield in die tijd vast aan de Britse standaarden voor koelsystemen.
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers