Hallo, ik heb een Drammer 700 met een M3.10 Vetus. Motortje is het nodige mis mee, en uit 1990, dus ga m laten vervangen.
Opties:
1. Craftsman van Drinkwaard; https://www.drinkwaard.com/scheepsmotor ... arine-327/ Volgens zeggen is blok prima, maar electronica onbetrouwbaar
2. Vetus M3.29 qua breedte exact gelijk aan M3.10, alleen lengte anders, makkelijks in te bouwen.
3. Sole mini 27 pk, vergelijkbaar aan Vetus, heeft geen uitlaattemp sensor. Toch iets minder kwaliteit qua ombouw imho
4. Yanmar of VP; volgens zeggen 15-20% duurder dan Vetus, en wellicht moet daar meer aan de fundatie aangepast worden. Persoonlijk niet zo gecharmeerd van Yanmar, ziet er gecompliceerd uit (waarom zit er een TT sensor op het vliegwiel?? Waarom een expansitankje?). Verder lijkt VP gelijk van 2 naar 4 cilinder te gaan, vraag me af of dat past.
Die M3.10 is 20pk, maar die motortjes lijker er niet meer te zijn in 3 cilinder. Gezien het geluid en verschil tussen 2 en 3 cilinder wil ik minimaal een 3 cilinder. Daar ik dan van 20pl naar 27pk ga, moet er ook een nieuwe schroef onder (heb stiekem de hoop dat het daarmee een halfglijder wordt, maar dan zal ik wellicht ballast in de kop moeten leggen). Ik denk te gaan voor de Vetus. Wel dramatische prijzen; ik betaalde 5 jaar geleden voor een M4.45 7,6 kEur, die zijn nu 11 kEur!! en die M3.29 is 8,5 kEur.
Iemand ander advies?