Vervangen DTP40

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor FKZ » 08 Dec 2020, 08:29

Amersfow schreef:Bedankt. Ik heb het schip al gekocht. De diameter van de schroef heb ik gemeten, die is 40 cm.

Nog eens de foto van de schroef bekeken op de naaf stond 432x400 en je meet 400mm dan gok ik dat de eerste eigenaar een 432mm schroef gepakt heeft en deze heeft afgedraaid/laten draaien naar 400mm om in de tunnel te passen. De vraag is welke extra belasting de tunnel op de motor geeft. Proefvaren en de km/h en de toerentallen goed in een grafiek zetten dan zou je met de propellor wet een goed overzicht krijgen welke vermogens voor welke snelheden nodig zijn met de huidige schroef.
FKZ

ligplaats: Sneek
info:

Berichtdoor Amersfow » 08 Dec 2020, 09:43

Bedankt, echt fijn deze info te krijgen, het gaat mij boven de pet. Mocht de motor inderdaad niet aan zijn max toeren komen, dan moet ik m tijdelijk niet te zwaar belasten (tot 2000 RPM) is me verteld, dan geen schade en zodra mogelijk spoed laten verminderen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Navigo » 08 Dec 2020, 15:52

HH,

Ga er eens vanuit dat de maatvoering op de schroef gewoon klopt, alleen vermeld in mm.
Zonder verder iets aan te nemen.

Verder kun je maar één ding doen; Schroef eraf, neem hem mee naar één of meerdere schroevenboeren.
Laat hem opmeten.

Vertel wat je wilt, welke keuze je hebt en lever zoveel mogelijk gegevens aan, kijk waar ze mee komen.
Dan kun je een goed gefundeerde keuze maken.

Wordt het iig geen langdurig en onnodig duur try and error festijn.

Navigo
Navigo

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 08 Dec 2020, 22:59

Ha zoveel mensen zoveel meningen. Ik ga voor de meerderheid van stemmen; wat de meeste beweren ga ik doen. Meest praktisch is dat de motor in het water ingebouwd kan worden; dan kan ik bij meer adressen terecht.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor FKZ » 09 Dec 2020, 11:33

Begin met een proefvaart op de huidige motor en noteer toerentallen en snelheden. Noteer ook het volgas toerental in zijn vrij. Dan kan je erg goede inschatting maken hoeveel vermogen je nog hebt voor welke snelheid.

Even een quote uit het boekje zeilen zonder zeil. Wat een benadering geeft voor het vermogen ivm ombouw electrisch varen. Dat kan je natuurlijk ook gebruiken om uit te rekenen hoeveel vermogen je echt nodig hebt als je onder of over gemotoriseerd bent.

Een redelijk nauwkeurige methode om het benodigde motorvermogen te berekenen
maakt gebruik van de volgende formule, die ook wel de propellerwet genoemd.
P = C x N3

Hierin is:

P Het vermogen in pk
C Een constante afhankelijk van het schip en schroef
N Het toerental van de schroef /100
Deze formule helpt ons niet veel bij een nieuw schip waar we de waarde voor C niet
van kennen. Anders wordt het voor een bestaand schip.
Als we van een bestaand schip de snelheid bij maximaal vermogen en toerental
kennen, dan kan de waarde van C berekend worden.
Met de waarde van C kan dan het opgenomen vermogen voor elk toerental van de
motor berekend worden.

Vervolgens kan je koppel terug rekenen en dan weet je of je motor de schroef kan trekken.
FKZ

info:

Berichtdoor Amersfow » 09 Dec 2020, 14:53

Goeie, ga ik doen. Ga m binnenkort overvaren met de oude motor. Heb al een Botenwacht afgesloten, ik heb het niet zo op oude motors. RVS tanks met diesel, dat dan weer wel. Maar geen mangat. Hmm.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 09 Dec 2020, 16:13

mijn motortje is ook in het water ingebouwd .dit bij de mannen in ijlst (bakker)
daarna er even uit om te spuiten en troep er onder smeren en de schroef iets verzetten en uiteraard nieuwe anodes er onder .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Amersfow » 10 Dec 2020, 09:59

Even dubbel check; huidige reductie met 3800 RPM motor 2,74:1 levert max RPM van de schroef van 1400 op. Met de max 3000 RPM M4.45 zit ik met reductie van 1:2,14 op zelfde max van 1400. Dat is dan toch de best mogelijke reductie voor KK?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 10 Dec 2020, 12:22

heel eerlijk vind ik het maar een gedoe om het zelf uit te rekenen .
op mijn luxe motor toen de blauwe deudz er uit mocht en de nieuwe daf er in is de berekening gedaan door de in bouwer zwart IJmuiden samen met de werf baas vd beld .
resultaat was veel beter dan we durfde hopen ,bij een bedrijfs vaartuig is het wat ingewikkelder dan een jachtje .
aar zoals gezegd ik had zelf voor mijn jachtje al een hoop berekend aan de hand van gegevens van dit forum en mijn plan getrokken ,helaas werd het anders toen de inbouwer de zaak berekende ,de schroef was bij hun bekend evenals de galan en de pyton die ertussen zat de motor die ik op het oog had paste niet te hoog ,en dat ik een vermogen van rond 80 tot 100 pk dacht te willen tja om wat extra vermogen op de rivier bleek een foute keuze mede de rompsnelheid die gehaald zou kunnen worden daarna word het een bergwater wegdrukken dus hun voorstel aangenomen en ben zeer tevreden .
maar ja als ex rijnvaarder wil je altijd meer om die grote bak de berg op te duwen ,en dat is bij een jachtje niet nodig.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor FKZ » 10 Dec 2020, 15:28

Amersfow schreef:Even dubbel check; huidige reductie met 3800 RPM motor 2,74:1 levert max RPM van de schroef van 1400 op. Met de max 3000 RPM M4.45 zit ik met reductie van 1:2,14 op zelfde max van 1400. Dat is dan toch de best mogelijke reductie voor KK?

Nee omdat de schroef te zwaar is voor de motor combinatie.

Je uitgangspunt is het behoud van de huidige schroef?

Als je de schroef hetzelfde wilt houden zal je het koppel op de schroef hetzelfde moeten houden. Omdat je een lagere topsnelheid kiest ivm de kleinere motor zal je ook een hogere reductie dan 2.14 moeten aanhouden.

Je schroef druk een bepaalde hoeveelheid water weg per omwenteling. Deze hoeveelheid water kan je zien als een kracht. De snelheid door het water van het schip is een balans tussen de weerstand van het schip en de door de schroef geleverde kracht. Hoe sneller je wilt varen hoe hoger de weerstand van de boot dus hoe meer kracht er nodig is om deze snelheid te halen. De weerstand van het schip loopt niet lineair maar meer kwadratisch. Dus om 2x zo hard te varen heb je 2x2=4x zo veel kracht = vermogen nodig. Dit vermogen moet door de schroef op het water overgebracht worden. De schroef krijgt dit vermogen van de motor en KK.

Ik voorspel je dat met de 42pk je geen rompsnelheid gaat halen. Wel bijna maar dat heeft er mee te maken dat om iets harder te varen de weerstand enorm toeneemt je verliest procentueel dus maar een km/h topsnelheid. Om zo min mogelijk aan de huidige schroef aan te passen zal je moeten kijken bij welk schroef as toerental er 40 pk gevraagd word van de motor. Dat kan met de eerder genoemde propellor wet. Als je dat weet kan je uit rekenen met welke reductie je moet werken. Je zal dus een lager max schroefas toerental krijgen.

Google het woord koppel en je zal begrijpen dat je schroef x koppel vraagt van de motor bij een bepaalde snelheid. Je KK vermenigvuldigt dat koppel.

Even een voor beeld.

om 7 knoop de varen heeft je schroef een koppel nodig van 250nm en 1000 toeren op de scroefas

De huidige KK is 2.73 dus het motor toeren tal is 2730 toeren. dit kan de motor en kan bij dit toerental maximaal 130nm koppel leveren het koppel wat gevraagd word door de schroef is 250/2.73= 91 nm. En zie hier je motor kan dit koppel leveren.

Ga je naar de vetus kijken met een kk van 2.63 dan draait de motor 1000*2.63=2630 toeren en moet de motor kunnen leveren 250nm/2.63= 95nm. De motor kan bij dit toerental 100nm leveren dus dat gaat precies.

Ga je naar 2.14 kk reductie dan draait de motor 1000x2.14=2140 toeren en moet 250/2.14= 116 nm leveren bij 2140 toeren kan de motor nog maar 95 nm leveren en zal dus het heel zwaar hebben/ afslaan. Oplossing zorgen dat de schroef minder water verplaatst ergo kleinere schroef of spoed.

dit is een statische vergelijking maar gaat op voor alle toerentallen vanaf stationair. Het zou zelfs kunnen dat je motor de schroef op het stationair toerental al niet rond krijgt omdat de gevraagde belasting niet door de motor geleverd kan worden.
FKZ

info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard