Carmelo schreef:Ik heb water in mijn motor gekregen, vermoedelijk via het buitenwater wat door het thermostaathuis gaat.
Buitenwater wat door het thermostaathuis gaat?
Wie heeft jou dat verteld?
Het buitenwater passeert nooit een thermostaat bij motoren met een warmtewisselaar, want in dat circuit zit geen thermostaat.
Het circuit waar de thermostaat in zit ,is een gesloten circuit dat gevuld is met koelvloeistof ,en niet met rivierwater.
Als jij buitenwater bij de thermostaat krijgt ,dan is je warmtewisselaar lek, of je pijpenbundel is verrot,en het buitenwater vermengt zich dan met koelvloeistof.
Ga je koelvloeistof circuit eens afpersen met een
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-u ... -alle-merk via je radiateurdop.
Als je dan je koelvloeistof circuit niet op druk krijgt , dan weet je dat je aan ferme reparatie vast zit.
En meet je koelvloeistof eens met een antivries tester hoe vorstbestendig het is.
Vraag: blijft je koelvloeistof wel op niveau of moet je dat regelmatig bijvullen?
Water in de motor krijg je door 4 oorzaken.
A: lekke koppakking ( reparatie of revisie motor noodzakelijk)
B: onderuitgezakte "natte" cilinderbussen ( kan bij Peugeot-Indenor XDP motoren, motorrevisie noodzakelijk)
C: via je warmtewisselaar , maar deze moet dan lek zijn bij luchtinlaat ( niet waarschijnlijk )
D: hevelwerking na stopzetten motor (vanuit de uitlaat).
Hoe oud is het torretje?
Is het ooit gereviseerd ?
Hoeveel draaiuren heeft het torretje.
In wat voor boot ligt het .