@Kajoe, dat is een zeer begrijpelijk besluit mbt veiligheid pasagiers. Maar ik heb het over het simpele plezierbootje.
En ik weet, onderstreep, beaam en schrijf het ook zelf, benzinedamp is gevaarlijk.
Dat is een feit maar is niet het antwoord op mijn vraag cq stelling.
Er varen nog steeds behoorlijk wat bootjes met oude Albin en Renault motor. Er varen heel wat benzine Mercruisers en aan verwanten. Staat van sommige boten is erbarmelijk of soms slecht.
Er ontploft wel eens een plezierjacht, google geeft mij in de afgelopen 15 jaar 3 hits, alle 3 gasexplosie.
Een diepgravend onderzoek in de nieuwskrochten zal vastmeer info geven maar dan nog zal het bijna allemaal gas zijn.
Ik durf te stellen dat de meesten die panisch zijn mbt de benzinemotor, zelf wel gas aan boord hebben
Ofwel, de benzinemotor in een plezierboot lijkt helemaal niet zo dramatisch als hoe altijd geschreven word. Gas is een veel grotere boosdoener en dat is een zeer veel gebruikte energiebron aan boord.
Uiteraard is gas veel vaker aanwezig dan benzine, percentagegewijs zal dit dus qua incidenten scheef zijn.
Beide bronnen zijn even gevaarlijk mbt explosie, de ene doet men panisch over de andere heeft men zelf aan boord.
Een goed aangesloten in ingebouwd benzine systeem zal niet exploderen mits goed onderhouden, evenals gas.
De dodelijke oorzaken die ik snel vind mbt pleziervaart zijn verdrinking, botsing en overvaren (in catagorie als boot zijnde of als persoon)
Het is overigens slechts een constatering