Peugeot marine motortyoe aanduidingen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Peugeot marine motortyoe aanduidingen

Berichtdoor broekie » 09 Jan 2021, 07:50

Ik gooi slechts een knuppel..

Kom met stavende feiten en grafieken.

Is niet logischer als jij met feiten en grafieken komt!
Als je iets zegt, doe het dan onderbouwd.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor kajoe » 09 Jan 2021, 09:10

om nog even aan te halen .
in vroeger tijd op passagiers schepen mocht beslist geen benzine aan wezig zijn dus moest je een ankermotor op gasolie hebben ook een eventuele nood pomp moest een diesel zijn .
dit stond allemaal in het binnenschepen besluit .
daar ging alles om veiligheid voor de passagiers .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor chaea » 09 Jan 2021, 10:08

@Kajoe, dat is een zeer begrijpelijk besluit mbt veiligheid pasagiers. Maar ik heb het over het simpele plezierbootje.

En ik weet, onderstreep, beaam en schrijf het ook zelf, benzinedamp is gevaarlijk.
Dat is een feit maar is niet het antwoord op mijn vraag cq stelling.

Er varen nog steeds behoorlijk wat bootjes met oude Albin en Renault motor. Er varen heel wat benzine Mercruisers en aan verwanten. Staat van sommige boten is erbarmelijk of soms slecht.

Er ontploft wel eens een plezierjacht, google geeft mij in de afgelopen 15 jaar 3 hits, alle 3 gasexplosie.
Een diepgravend onderzoek in de nieuwskrochten zal vastmeer info geven maar dan nog zal het bijna allemaal gas zijn.

Ik durf te stellen dat de meesten die panisch zijn mbt de benzinemotor, zelf wel gas aan boord hebben ;)

Ofwel, de benzinemotor in een plezierboot lijkt helemaal niet zo dramatisch als hoe altijd geschreven word. Gas is een veel grotere boosdoener en dat is een zeer veel gebruikte energiebron aan boord.
Uiteraard is gas veel vaker aanwezig dan benzine, percentagegewijs zal dit dus qua incidenten scheef zijn.
Beide bronnen zijn even gevaarlijk mbt explosie, de ene doet men panisch over de andere heeft men zelf aan boord.

Een goed aangesloten in ingebouwd benzine systeem zal niet exploderen mits goed onderhouden, evenals gas.

De dodelijke oorzaken die ik snel vind mbt pleziervaart zijn verdrinking, botsing en overvaren (in catagorie als boot zijnde of als persoon)

Het is overigens slechts een constatering :geek: ;)
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor kajoe » 09 Jan 2021, 12:02

ik vind alles best en men mag doen wat hij goed vind .
maar ik heb hier op de wateren al menig maal een bootje in de fik gehad en dat waren bootjes met benzine motor .
ook open bootjes de mensen hadden niet in de gaten dat de dampen tot ontbranding konden komen ze hadden wel eens een geur geroken maar die hing wel vaker rond .
enkele keren ook door het bijvullen van de tank stomweg roken en dat kon wel op een meter of 2/3 .
een explosie zal je niet zo gouw krijgen maar wel vuur of grote steekvlam ,en als je die op je donder krijgt zie je er iets anders uit naderhand,
dus doe het gewoon en heb plezier ,ook als de benzine prijzen straks omhoog gaan,en dat gaan ze doen vanwege de gratis laten rijden van Electra auto's.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor broekie » 09 Jan 2021, 12:29

Een kennis van me heeft het dek van zijn Boesch 10 cm gelift bij starten na tanken.
Twee man die op de motorkist zaten hebben daarbij kort leren vliegen over een afstand van 10 meter.
Zomaar een anekdote.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

Berichtdoor chaea » 09 Jan 2021, 18:20

Anekdotes heb ik er genoeg over gehoord in de afgelopen jaren, maar waar staaf ik deze?

Terug naar de opmerking; waarom een diesel vervangen voor een levensgevaarlijke benzine.
En de opmerking: jaarlijkse doden en gewonden.

Gewoon simpel napluiswerk onderstreept beide opmerkingen totaal niet, explosies die naar voren kwamen waren gasgerelateerd.
Hetgeen wat een ieder gebruikt aan boord, maar daar geen anekdotes over ;)

Benzine gevaarlijk? Jazeker maar niet op de schaal die gepredikt wordt.
chaea

Berichtdoor Yep » 09 Jan 2021, 18:28

Je kunt nu wel blijven volhouden dat benzine inboard prima is, maar dat is niet zo.
Hoeveel verhalen (waarheden) zijn er niet, ook hier in de haven meegemaakt, dat er bv. diesel lekt in het water of in de bilge.
Het zal maar benzine zijn geweest.

Benzine is leuk voor een bb, motorfiets, brommer en in de auto.
Voor vrachtverkeer en inboard is diesel de norm.
Als je het anders wilt doen, succes!
Maar de zin van het voortdurende betoog ontgaat me, laat staan het nut van benzine bij inboard.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor chaea » 10 Jan 2021, 09:57

Nogmaal Yep, ik maak een constatering.
En ja ik ben het met je eens dat vele boten met vooral achterstallig onderhoud de goorste olieen in de bilge hebben, meestal aangemengd met buitenwater. Zo vaak gezien.

Maar ondanks dat, en dan vooral jouw opmerking, dat er elk jaar doden en gewonden vallen door exploderende benzine, is dit dus feitelijk niet het geval.
Of ik de benzinemotor nu wel of niet prima vind is niet onderdeel van de constatering.
Ik tracht deze te onderbouwen maar krijg geen enkel "bewijs" terug die de constatering teniet doet, behalve niet te staven anekdotes gebaseerd op de aversie.

En over het gas aan boord, minstens zo gevaarlijjk, hoor ik niemand!

Tackel mijn constatering met stavende feiten zou ik zeggen 8-)
chaea

Berichtdoor Kwokko » 10 Jan 2021, 22:59

chaea schreef:Benzine gevaarlijk? Jazeker maar niet op de schaal die gepredikt wordt.

Benzine is inderdaad niet gevaarlijker dan diesel,mits het verstandige wordt gebruikt.
De veiligheid valt of staat met de gebruiker van een produkt.
Ik zie hier ook weer een aversie tegen benzine bij "inboard".
Maar dan stel ik de vraag even anders tegen al diegenen die er tegen zijn.

Wat is een sloep met een outboard in een bun dan?
Er zijn namelijk legio voorbeelden te noemen,waar een benzine outboard motor in een bun zit.
Pakweg 50% van de sloepensector is ermee uitgerust .
Waarom?Omdat er doodeenvoudig geen diesel outboard verkrijgbaar is.
En/of er nu een diesel een kist zit,of een benzine outboard in een bun,het zijn voor mij allebeide inboard motoren.
En degenen die zeggen,dat ze bij regelmaat een een bootje met benzine motor de hens in zien vliegen, die hebben een ergens een belletje horen rinkelen,maar naar het klepeltje wordt schijnbaar nog gezocht.

Is een brandstof gevaarlijk?
Nee, integendeel zelfs.
De gebruiker kan de gevaarlijkste zijn in de behandeling van een produkt.

Jarenlang ging het goed bij Chemipack - Moerdijk , en net die ene keer ging het fout,en ook goed fout ook.
Door 1 persoon.
Kwokko

Berichtdoor broekie » 11 Jan 2021, 07:36

Risico's met vluchtige stoffen zijn nu eenmaal groter dan met bv dieselolie.
Dus er gebeuren meer ongelukken mee.
Gelukkig worden apparaten steeds beter en horen de oude gammele benzinemotoren in boten een beetje tot het verleden.

Ik kwam voor de Corona regelmatig in landen waar de levensstandaard veel lager ligt dan bij ons.
Daar zie je de geknutselde gevaarlijke installatie veelvuldig.
Maar die mensen hebben weer meer zintuigen om ermee om te gaan zal ik maar zeggen. Ze knutselen ze zelf.
Maar gaat ook weleens gruwelijk mis.
Jan en Toos die een bootje hebben gekocht op marktplaats en geen verstand hebben van deze zaken horen alleen de boem.

APK voor auto's heeft een hoop wrakken en gevaarlijke auto's van de weg gehaald.
Dus misschien ........
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard