Inhoud koelwater peugeot indenor 45 pk xdp90 DTP-50

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Inhoud koelwater peugeot indenor 45 pk xdp90 DTP-50

Berichtdoor aquanaut » 22 Okt 2020, 11:13

Ik zou vooral bij en Indenor geen risico willen nemen.
De originele handleiding sprak zelfs over elk jaar verversen (water + boorolie) dat is inmiddels achterhaald.
En water/boorolie beschermd niet tegen vorst.
Hier nog een interessante video over wat er nu precies gebeurt:

https://www.youtube.com/watch?v=5_7PtvziB-Q

De inhoud an het koelsysteem (HE) is ongeveer 12 liter

12 liter koelvloeistof kost 2 tientjes....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Oeverloos » 22 Okt 2020, 12:14

@aquanaut
Wow, deze uitleg en video is buitengewoon om te zien. Ik had dit niet voor mogelijk gehouden.
Thx man!

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Hooveld960 » 22 Okt 2020, 14:45

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat cavitatie is? Wat de gevolgen zijn en hoe te voorkomen?

Wikipedia:
Cavitatie is het verschijnsel dat in een turbulent bewegende vloeistof de plaatselijke druk lager wordt dan de dampdruk van de vloeistof. Waar water bij atmosferische druk pas bij 100°C gasvormig wordt, treedt dit bij lagere druk bij een lagere temperatuur op.

Maar schiet mij maar lek, met deze uitleg snap ik nog niet wat cavitatie is.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Berichtdoor bas » 22 Okt 2020, 15:02

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat cavitatie is?

Snelle poging: door drukverschillen veranderd het kookpunt van een vloeistof, daardoor gaat de vloeistof over naar gasvormig. Vervolgens veranderd de druk weer en gaat het gasbelletje weer over in vloeistof en dat allemaal snel achter elkaar. Eigenlijk zoals een ultrasoon reiniger werkt. Je "bombardeerd" iets met implodeerende gasbelletjes en als je dat lang genoeg volhoud gaat het materiaal waartegen die belletjes imploderen kapot.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Amersfow » 22 Okt 2020, 15:15

En dat imploderen geeft knallen. Als je geen herrie wilt, zoals in een onderzeeer, moet je een schroef hebben die langzaam draait maar nog wel beetje spoed heeft. Onderzeeer heeft geen cavitatie aan de schroef
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 22 Okt 2020, 15:54

12 liter koelvloeistof kost 2 tientjes....

Ja idd, ging me ook niet zozeer om de kosten maar vroeg het me gewoon af. Aan de andere kant, om nu iets te vervangen wat misschien niet nodig is, is m.i. ook flauwe kul.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

info:

Berichtdoor Kwokko » 22 Okt 2020, 18:50

bas schreef:Aan de andere kant, om nu iets te vervangen wat misschien niet nodig is, is m.i. ook flauwe kul.

Koelvloeistoffen met de codes G12 of G12+ zijn zogeheten 'long life'-vloeistoffen en gaan in principe een autoleven mee.
Bron:
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... ontroleren

Een Indenor motor is in feite een automotor.
Ze stonden met name in een achterwiel aangedreven auto's en busjes.
Het zijn rechtop staande motoren.
Kwokko

Berichtdoor bas » 22 Okt 2020, 19:56

Koelvloeistoffen met de codes G12 of G12+ zijn zogeheten 'long life'-vloeistoffen en gaan in principe een autoleven mee.

Hoe lang is een autoleven? Dat is voor de (met name europese) fabrikanten doorgaans niet langer dan een leasecontract, daarna zal het ze een rotzorg zijn. Er is geen KVS fabrikant/leverancier die dergelijke intervallen bevestigd.
Die hele automarkt is wat dat betreft zo verziekt als wat, dat gaat er al lang niet meer om dat jij zo lang mogelijk plezier hebt van je aanschaf.
Heb een gevalletje om het hand gehad met een versnellingsbak. " sealed for life" volgens de dealer, maar als je dezelfde bak zoekt bij ZF waar heel de handel gewoon vandaan komt dan staat er gewoon een interval van 30 dkm voor precies dezelfde versnellingsbak. Die hele autobusiness is 1 grote kansberekening wat weinig van doen heeft met goed onderhoud. Voor dit soort vraagstukken alhier dus een slechte raadgever.
Gebruikers-avatar
bas

info:

Berichtdoor vuuren1 » 24 Okt 2020, 22:31

Met een inmiddels antieke Indenor motor kan je je gelukkig prijzen als er nog geen problemen zijn m.b.t. het koelsysteem.
Dan is het al erg dom om proberen te bezuinigen op koelvloeistof want lekkage van koelvloeistof naar het motorcarter is een bekend probleem bij deze motoren.
Er zijn eerder ook problemen geweest als gevolg van productieproblemen maar die zijn inmiddels wel aan de beurt geweest.
(Ook dat is hier al veelvuldig beschreven..)

Zoals Bas omschrijft zijn er fabrikanten die geen verversingstermijn voorschrijven MAAR daar later toch op zijn teruggekomen,
Mercedes deed dat ook, geen ATF verversen in automaten, daar zijn ze op teruggekomen omdat het mis ging.
Daarbij is een bootmotor-leven vaak 4x langer dan een automotor-leven, dan kan je daar maar beter op anticiperen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor houtk356 » 26 Okt 2020, 16:21

Goedemiddag allen,

Dank voor de vele reacties

Oke dus vervangen, maar nu de vraag waar tap ik de koelvloeistof af?

groetjes James
Gebruikers-avatar
houtk356

ligplaats:
info: Curtevenne 850AK

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard