warm lopen Ford Lehman

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: warm lopen Ford Lehman

Berichtdoor MARC33 » 02 Jun 2014, 11:28

@eagle

Ik heb een droge uitlaat

mvg
Marc
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 02 Jun 2014, 13:14

Over Ford-Lehman met kielkoeling en droge uitlaat; De volgorde van koelkomponenten van koud naar warm..

Vanaf de kielsectie-retour (= koudste punt):

1- Motoroliekoeler.
2- keerkoppelingoliekoeler.
3-Uitlaatspruitstuk (Ingang = achteraan, onderaan, aan BB zijde; Uitgang = vooraan,frontaal. Koelmiddel stroomt dus naar voren..).
4- Circulatiepomp.
5- Motorblok.
6. Kop.
7. Thermostaat.
8. Expansietank.(Ingang = thermostaathuis vooraan op de kop; De tank zit hierop direkt op gemonteerd. Uitgang = onderaan, SB).
9. Kielkoelsectie-ingang.

Opm: De componenten 1,2,3,en 4 zitten in de aanzuig lijn; Hier heerst onderdruk bij draaiende motor.

-Dus hier geen opening maken bij motor in bedrijf; Er wordt dan meteen lucht aangezogen! Die komt in de cir-pomp, waardoor de cir- stopt!
-Slangen in dit gebied dienen gewapend te zijn ter voorkoming van plat zuigen door onderdruk.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor MARC33 » 02 Jun 2014, 13:46

@eagle
Prachtig ,thanks

Dit is wat ik in mijn gedachte had .

Het enige ik niet heb is het expantievat boven op thermostaat .( origineel is dat in metaal,vermoed ik )
Hoe groot zou dit expantievat zijn ?. in de breedte heb ik plaats ,in de hoogte is het wat krap .
Dit vervangt eigenlijk het thermostaat huis dat ik nu heb ,dit recht naar boven steekt en een darm aansluiting heeft.
Dit vatje zorgt ook voor genoeg koelvloeistof dus er moet wel degelijk een extra reservoir zijn .
Voor ctl water moet dan altijd een luik opengemaakt worden .

Ik heb uit de automobiel een plastieken reservoir boven de vloerplaten geplaatst met een in en een uit .( onderin stuurstand ingebouwd )
Bij aankoop schip was er een grote open bak geplaatst boven de vloerplaten in het stuurhuis met onaangename geur tot gevolg .
Het bij geplaatste reservoir heeft een UIT op de koude richting( toevoer water ) en IN ( uitzetting water )op het warme gedeelte ( ben er niet echt tevreden van,zou beter moeten kunnen !!)
U spreekt van geen openingen te steken in het aanzuiggedeelte en het vatje heeft een toevoer(UIT reservoir ) in het aanzuiggedeelte .
Mogelijkheid tot extra zuurstof,dus .

Allé ,werk aan de winkel .
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jun 2014, 17:06

Beste brave Marc, dacht je dat ik er ene boterham meer of minder om at, als het met jouw of je schip goed of slecht gaat ?
Verwacht je ook niet in de rest van mijn leven, tegen te komen, om je dank betuigingen of een glaasje bier in ontvangst te kunnen nemen !
Dus in principe zal het weer helemaal aan mijn derrière roesten wat je doet en hoe je het doet. Maar als je nu zelf even nadenkt en afvraagt wat wil ik koelen en naar welke temperatuur ? zou je dan zelf niet tot een volgorde komen ?
Zo ook de vraag hoe groot moet mijn suppletietank zijn ?
Die vraag kan je hier wel stellen maar je krijgt van niemand een antwoord waar je iets mee kan, want dat weten ze niet !
Zal je dus ook zelf moeten bepalen nu is de uitzettingscoëfficiënt van water niet lineair maar als 3% van de totaal inhoud rekent zit je aardig goed, en vergeet niet een suppletietank is nooit te groot wel te klein !
Suppletietank in de hoofdstroom ontlucht mooi maar geeft heel, heel, veel oxidatie !
Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 02 Jun 2014, 18:56

Expantietank is nodig.

Moet minimaal 0,5 bar x 4 = 2 bar continue kunnen hebben, bijv staalplaat 3mm.
Plaatsen op hoogste punt. Echte radiatordop kiezen met P open = 0.5 bar, bijbehorende hals op tank hardsolderen.

Motorinhoud: ca 20 ltr, Komt bij: Inhoud van de pijpen, en van de tank zelf.

Kuc Water = ca 0,13 qm/-10/3 per qm / gr C
Kuc Aeth.Glycol = ca 1,3 qm/-01/3 per qm / gr C
mix: 1:3 ( -25 gr C) dus Kuc mix = ca 0,5
t.Berdijf = 88 gr C. Delta t over de koelpijpen 25 a 35 gr C. Inhoud motor : inh 0,5 koelpijpen =20 : 10(gok) dus t.gem.ca 75 a 80 gr C

Vanaf -10 gr C tot 80 gr C = 90 gr C. Dan is Volume-toename ca 4,5 % totaal; ofwel ca 40ltr (zonder tank) x 4,5 % = 1,8 ltr (zonder tank).
Tank inhoud: minimaal 10x Volumetoename (zonder tank) = ca 20 ltr. De tankinhoud zelf zet ook nog eens 4,5% van 20 ltr uit = ca 1 ltr.
Totale uitzetting dus ca 3 ltr, is Ok op een tank van 20 ltr.
Totale inhoud ca 60 ltr.

Gr Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 02 Jun 2014, 20:54

Een koelwater expansie tank moet een bufferwerking hebben en er moet geen koelvloeistof doorheen stromen.

Ook niet met een radiateurdop omdat die ademt bij opwarmen en afkoelen en dat vraagt alweer om corrosie.
Om te ontluchten kan je er een by-pass bij zetten met een kogelkraantje wat je daarna permanent dicht zet.

Ik heb de verhandeling van Eagle niet nagerekend maar als ik zie dat daar een expansietank van 20 liter uit komt lijkt mij dat een dergelijk verhaal in de praktijk niet nodig is; met max. 10 liter bij een pijpenkoeling systeem en 120 pk (DAF) zal er nils overstromen..
Een dergelijk systeem heeft normaal gezien ook zeker geen 60 liter inhoud.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor MARC33 » 02 Jun 2014, 22:02

@eagle,
Wat een berekening.
Als ik naar de grootte van de tank op de foto s kijk lijkt zo een opgebouwde tank toch geen 20 liter te hebben.
Ik kan zorgen voor een plaats voor een tank van 20 lt maar ze zal niet juist boven de thermostaat komen te staan of ik zoek een originele tank.
In ieder geval iedereen al bedankt.
Ik zal even niet meer kunnen reageren wegens andere beroepsbezigheden. Brood op de plank moet er ook zijn

Denk nu niet dat ik zomaar verdwijn.
Ik hou jullie op de hoogte
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 02 Jun 2014, 23:02

Inhoud motor: 20 ltr

Pijpen en slangen moeten 1 1/4 " zijn; ID = 38mm. Daar gaat per mtr ca 1,1 ltr in.
Bij dit soort motor hoort een schip van zo,n 10 a 12 mtr (gokje); Daar zit zo,n 2x8 = 16 mtr pijp onder.. Dan zijn er nog aan-en afvoerslangen, zeg 2x2 = 4mtr, geeft totaal ca 20mtr, x 1,1 ltr/mtr = ca 22 ltr...

Dan zit je al op zo,n 42 liter, (zonder tank).

De dop ventileert maar 1 keer na vulling. Eerste keer geheel vullen, dan warm draaien; De koelvloeistof zet uit, en ontsnapt onder druk via een
overstort-opening in de hals (opvangen..).
Als later de motor afkoelt, zal er onderdruk in het systeem ontstaan. In de dop is een zuigklepje aangebracht, waardoor lucht kan toetreden. De vloeistofspiegel zakt dus in koude toestand.
Bij de volgende keer warmdraaien zal het reservoir zich weer precies tot "vol" vullen, waarbij de lucht als "gasveer" voor de druk zorgt enz..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor MARC33 » 03 Jun 2014, 07:01

Hoi eagle,

bootje is 8.85 mr lang
aan BB zijde is de buis +- 4.5 mr lang
aan SB zijde is de buis +- 2.5 mr lang
de BB buis zal uitgang thermostaat zijn ( IN de te koelen water )
loopt naar achteraan schip en zal voor schroef aan SB terug in romp verdwijnen om naar gecombineerde oliekoeler te gaan koelen

mvg
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor MARC33 » 15 Jun 2014, 20:59

Hoi ,
alles omgebouwd .
Stuur 2 x foto's door .
na ombouw gaat het gekoelde water nu eerst door de uitlaat ( komt van door de oliekoeler)
Naar ingangwaterpomp door motor uit thermostaat huis naar buizen ( LV) onder schip .
Andere foto"s volgen .
Afbeelding

Afbeelding
MARC33

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard