Ruggerini MM351

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ruggerini MM351

Berichtdoor devriessn » 12 Feb 2025, 16:21

Motor is los, wierpot gevonden. Die zit er dus wel op!
devriessn

ligplaats: Meppel
info: Beja Kruiser 850 AK

Berichtdoor Renegade » 12 Feb 2025, 17:43

devriessn schreef:Motor is los, wierpot gevonden. Die zit er dus wel op!

Mooi zo.
Kraan onder wierpot sluiten ,deksel van wierpot verwijderen.
Onder uitlaat uitloop achter of opzij van de boot, een grote bak plaatsen, of nog beter , er met een 2de persoon er een emmer voorhouden.
Motor starten , jerrycan koelvloeistof( gamma) in de wierpot gieten ,motor stopzetten .
Amper 5 minuten werk.

Note:
Als er geen kraan onder de wierpot zit ,dan effe met een tapse kurk de centrale ingang afsluiten( wel weer uithalen na gedane arbeid) ,want anders gaat je koelvloeistof door de koelwateringang er weer uit, i.p.v. via de pomp naar de warmtewisselaar ,en dat is niet de bedoeling.
Nadien deksel wierpot weer zorgvuldig erop maken met vulringetjes etc om zuiglekkages te voorkomen.
Als de boot weer te water mag er geen valse lucht via de wierpot getrokken worden.

Succes met de schuit. :mrgreen:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor devriessn » 12 Feb 2025, 19:47

Super, ga ik doen! Is het verstandig om vóór het starten al nieuwe olie bij te vullen en de diesel te controleren? Misschien ook gelijk de olie- en brandstoffilter vervangen, of is het beter om dit pas te doen vlak voordat de boot te water gaat? Het pijlen van de olie ga ik sowieso doen voor het starten, dieseltank zit bijna vol, zo er in te zien lijkt het nog aardig schoon. Of voor het starten hier toch een goedje in te doen voor het stilstaan, boot is voor het laatst gevaren in oktober.
devriessn

Berichtdoor Renegade » 12 Feb 2025, 20:54

devriessn schreef:Super, ga ik doen! Is het verstandig om vóór het starten al nieuwe olie bij te vullen en de diesel te controleren? Misschien ook gelijk de olie- en brandstoffilter vervangen, of is het beter om dit pas te doen vlak voordat de boot te water gaat? Het pijlen van de olie ga ik sowieso doen voor het starten, dieseltank zit bijna vol, zo er in te zien lijkt het nog aardig schoon.

Dat kun je nu doen ,maar ik deed het altijd nadat de motor iets warm was.
Peilstok eruit trekken ,en dan zie je wel of het pikzwart is ,of dat het verse olie.
Het weer wordt kouder , er zou nog vorst komen zeiden ze op het journaal.
Rond 1 april gaan de meeste boten in het water,je hebt toch nog de tijd.
Of voor het starten hier toch een goedje in te doen voor het stilstaan, boot is voor het laatst gevaren in oktober.

Een diesel toevoeging erbij gooien heeft nu weinig zin.
Boot ligt stil op de wal,en dat "goedje" vermengd zich nu niet met de diesel.
En bij een praktisch volle tank heb je weinig kans op diesel bacterie.
Een toevoeging moet je erin doen bij een lege tank,dan kan het zich vermengen bij brandstof tanken.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor devriessn » 13 Feb 2025, 20:48

Morgen ga ik weer naar de boot toe, ik had toevallig nog 5 liter koelvloeistof liggen van de action (long life). Ik begreep wel dat je koelvloeistof niet mag mixen. Moet ik eerst de motor spoelen met water en hierna dan met koelvloeistof? Of is dat helemaal niet nodig en kan ik direct koelvloeistof gebruiken?

Verder is het expansievat leeg, ik neem aan dat ik die ook moet bijvullen tot het streepje? En wat te doen met de warmtewisselaar. Moet ik die doormiddel van de dop ook bijvullen?
devriessn

Berichtdoor chaea » 13 Feb 2025, 21:31

devriessn schreef:Morgen ga ik weer naar de boot toe, ik had toevallig nog 5 liter koelvloeistof liggen van de action (long life). Ik begreep wel dat je koelvloeistof niet mag mixen. Moet ik eerst de motor spoelen met water en hierna dan met koelvloeistof? Of is dat helemaal niet nodig en kan ik direct koelvloeistof gebruiken?

Verder is het expansievat leeg, ik neem aan dat ik die ook moet bijvullen tot het streepje? En wat te doen met de warmtewisselaar. Moet ik die doormiddel van de dop ook bijvullen?

Door schade en schande, je lijkt mij wel van 25 jaar geleden. ( hoop dan wel op the same age :D )

Neen niet alle vloeistoffen kunnen doorelkaar helaas, ik heb geen idee wat er nu inzit. Dus alles vervangen en opschrijven wat etin zit.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Renegade » 13 Feb 2025, 22:01

devriessn schreef:Van motoren heb ik geen kaas gegeten.

Ik wil je toch effe refereren aan je eerste posting van dit draadje.

Waarom scharrel je niet een beunhaas monteur op ,die heb effe voor je doet.
Besteed er een 100 euro en een krat bier aan bv ,en je bent van een hoop zorgen af.
Als dat er niet af kan,wat doe je dan met een boot?

devriessn schreef:Morgen ga ik weer naar de boot toe, ik had toevallig nog 5 liter koelvloeistof liggen van de action (long life). Ik begreep wel dat je koelvloeistof niet mag mixen. Moet ik eerst de motor spoelen met water en hierna dan met koelvloeistof? Of is dat helemaal niet nodig en kan ik direct koelvloeistof gebruiken?

Niks zo maar mixen.
Ik heb al eerder geschreven , je moet de vorst waarde meten van het vloeistof .
Dus dop bovenop warmtewisselaar eraf draaien , dan met zo'n ding van Automat een beetje koelvloeistof eruit zuigen,kun je gelijk zien tot hoe ver die nog vorst beveiligd is ,en je ziet de kleur van het vloeistof.
Je schreef dat er nog een kan met koelvloeistof in de boot stond.
Als dat hetzelfde is ,daarmee bijvullen tot streepje.
Dop er weer op.

En wat te doen met de warmtewisselaar. Moet ik die doormiddel van de dop ook bijvullen?

NEE. Via slang die aan wierpot zit ,of via wierpot vol laten zuigen d.m.v. motor laten draaien .

En dat Actionspul kun je wel door de impellerpomp jassen ,de warmtewisselaar in.

Note:
De "radiateurdop" boven op de warmtewisselaar hoord bij het gedeelte van de interne koelcirquit van de motor.
Je moet dat zien ,net zoals bij een auto .
Daar zit ook een radiateur in ,die via rijwind wordt gekoeld.
In de boot wordt het rijwind vervangen d.m.v. een impellerpomp die water door de warmtewisselaar stuurt.
Je radiateur in de auto is ook een warmtewisselaar.
Die wisselt het warme koelwater met de koele rijwind.
Snappie een beetje? :mrgreen:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor devriessn » 13 Feb 2025, 22:13

20 jaar en koop een boot, maar door doen leert men. Maar jullie helpen mij aardig opweg.

Ik begin het te begrijpen, ik heb inderdaad zo’n mannetje en heb natuurlijk daar alles voor over. Maar hij zit vol tot eind maart. Ik haal morgen zo’n meter op en meet hem eerst even door. En vergelijk de kleur met de antivries die nog aan boord staat. Daar zit nog een klein laagje in maar is erg vervuild, anders bestel ik een kannetje daarvan bij.

Mocht het niet hetzelfde zijn, of de waarde niet voldoende is dan spoel ik hem door met water en daarna met nieuwe koelvloeistof, die ik kan opschrijf en ga gebruiken. Dit zal dan de long life van de action zijn. Ik denk dan dat dit de juiste aanpak is!
devriessn

Berichtdoor Renegade » 13 Feb 2025, 22:31

devriessn schreef:Mocht het niet hetzelfde zijn, of de waarde niet voldoende is dan spoel ik hem door met water en daarna met nieuwe koelvloeistof, die ik kan opschrijf en ga gebruiken. Dit zal dan de long life van de action zijn. Ik denk dan dat dit de juiste aanpak is!

Nee nu niet met water beginnen te klooien.
Zo'n motor wordt nu niet warm ,en als er dan water achter een thermostaat blijft zitten bij doorspoelen , heb jij een probleem als het gaat vriezen.
Spoel hem maar door met jenever of whiskey ,dat is 32 % alcohol ,dat houd hem wel vorstvrij. :mrgreen:
Nee ,maar zonder gekheid , het is nu te link om in Februari die ongein uit te halen.
Eerst meten ,dan weet je hoe ver er nog vorst beveiligde koelvloeistof in zit.
Beter nu bijvullen met koelvloeistof, al is het ook dat Action spul ,dan gaan sodemieteren met water in een maand dat er nog vorst komt.
Dat is vragen om problemen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor devriessn » 13 Feb 2025, 22:35

Duidelijk, ik ga eerst meten morgen. In de hoop dat er koelvloeistof in zit en er helemaal geen actie te hoeven worden ondernomen :lol:

Aha duidelijk, fijne uitleg!
devriessn

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard