Motorkeuze

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Motorkeuze

Berichtdoor Amersfow » 21 Aug 2024, 12:12

That wasn't the point :D Maar TS heeft het over ruim water. Daar kun je stroming hebben.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor TijmenB » 21 Aug 2024, 12:30

Amersfow schreef:Snap eigenlijk niet dat vaak "stroming" genoemd wordt als argument om meer PK's te hebben. De snelheid door het water veranderd er niets door. SOG scheelt wel natuurlijk. Maar zorg dan dat je de stroomatlas hebt, en ga stroom mee varen (wanneer vertrekken en welke kant op). Zo vaar ik soms 13 km SOG met mijn S4S'je op 1400 RPM. (en als ik te laat vertrek 8 km op 1400 RPM).

Die stroming op de grote binnenwateren zoals IJsselmeer, markermeer en randmeren zijn nagenoeg 0. Delen van Zeeland is natuurlijk een ander verhaal. Ik bedoel met stroming dan voornamelijk de grote rivieren zoals de Waal, Lek, Maas etc. En zoals Renegade zegt ligt het er maar net aan welke opties je hebt om te varen. Je kan niet altijd stroomafwaarts..

Volgens mij is het dan heel simpel.. haal ik 14 km/u dan is het gewoon stroomsnelheid tegen - de SOG (stilstaand water, weinig wind..) en je hebt ongeveer je snelheid stroom tegen. Dan hou ik met een kruissnelheid die ik nu heb (+-11km/u) niet bijster veel over als ik 6 tegen heb.

Dat is volgens mij ook wat de topic starter nog vermeld
Hi Aad, dank voor je reactie. Incidenteel zou ik de rompsnelheid willen varen, bijvoorbeeld op de Waal, of IJsselmeer indien de omstandigheden wat minder zijn. Volgens mij moet dat circa 14 km/u zijn bij deze boot.

En ik als ik het mij goed herinner staat er in de documentatie van de Barkas (door werf en ontwerper) dat de rompsnelheid van de 11m barkas 15 km/u is. Dus dat is dus goed mogelijk, daarboven kan je beter een andere boot / rompvorm zoeken. Dat snap ik.
TijmenB

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 21 Aug 2024, 12:52

tja het blijft altijd gissen maar hoe langer je schip is hoe harder je kan lopen met het zelfde vermogen .
ik heb een tijdje gevaren op een passagiers schip lang 86 meter bij 11.45 en 1.30 metr diepgang op 1200 pk kon op diep water rond 26 km lopen dat haalde je op de rivier bijlange na niet trok je hem open trok je hem ook aan de grond en was de snelheid er uit ,op latere tankers geladen op de waterstand draaide je vrijwel altijd vol aan die deutzen stonden gloeiend maar tijd was geld je hoorde en voelde de stenen tegen het vlak stuiteren .afvarig tjakon je met dat passagiers schip makkelijk 30 km halen probeerde je dat met die tankers meest tussen de 1200 en 3600 pk trok je ze aan de grond of je moest voor op fiks ballast zetten dat hielp dan .
van al dat gejakker heb ik nu dus genoeg kom vrijwel nooit boven de 2500 toeren ,mag ev 3000 maken maar dat ding zuipt zich een ongeluk dus meest 2000 t maar normaal op de slootjes zo tussen de 1200 tot1600 t dat id rond 5 tot 9 km pu .

wij draaide op een reisje Amsterdam Straatsburg en terug plus 2 agregaten waarvan er altijd 1 24 uur per dag draaide zo een 40 ton gasolie door heen (2x 620 pk industrie omkeerbaar .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Renegade » 21 Aug 2024, 13:13

Amersfow schreef:Maar TS heeft het over ruim water. Daar kun je stroming hebben.

Gebieden met "ruim water" waar 'stroming' staat, tref je Nederland alleen aan waar getijdenstroom is.
En dan ook alleen nog bij normaal hoog en laag water,want bij springtij gaat alles dicht ( waar mogelijk) .
Het Markermeer kent geen stroming en het IJsselmeer een klein beetje als bij laagwater de spuisluizen open staan.
Dat ga jij echter niet merken.
En alle kanalen die bij de zee eindigen ,zijn afvoer goten voor het overtollige water van binnen.
De geringe stroming die daar kan ontstaan,is er alleen tijdens spuien, en is dan alleen èèn richting op.
Zout zeewater van buiten wordt niet toegelaten i.v.m. zoetwaterwinning t.b.v. de drinkwatervoorziening.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 21 Aug 2024, 14:33

Zeeland hoort mi gewoon bij de recreatievaart. En als je daar de stromingen kent (of navionics aan hebt), kun je op hetzelfde moment(!) stroom tegen en stroom mee hebben, afhankelijk in welk geul je vaart. Dus dat zet meer zoden aan de dijk dan 2x zoveel pk om 2km harder te lopen.

Ik volg een vlog van iemand met een luxe motor van ~ 25 m oid. Die heeft er een zware 200+ JD in staan; als die m in zijn werk zet loopt die gelijk al 9 km/u. (dus moet op de 6km vaarten m steeds in/uit zijn werk halen). En als die voluit gaat 20+ EN de kont zakt zeker 80 cm :D. Dat filmpje was vermakelijk.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 21 Aug 2024, 15:08

Amersfow schreef:Zeeland hoort mi gewoon bij de recreatievaart.

Wie beweert dan dat het niet zo is?
En als je daar de stromingen kent (of navionics aan hebt), kun je op hetzelfde moment(!) stroom tegen en stroom mee hebben, afhankelijk in welk geul je vaart. Dus dat zet meer zoden aan de dijk dan 2x zoveel pk om 2km harder te lopen.
Ik kom daar niet ,en ik vaar niet op zout.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 21 Aug 2024, 15:17

En een beetje kort lontje
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Mopolcamper » 21 Aug 2024, 15:20

Amersfow schreef:Zeeland hoort mi gewoon bij de recreatievaart. En als je daar de stromingen kent (of navionics aan hebt), kun je op hetzelfde moment(!) stroom tegen en stroom mee hebben, afhankelijk in welk geul je vaart. Dus dat zet meer zoden aan de dijk dan 2x zoveel pk om 2km harder te lopen.

Ik volg een vlog van iemand met een luxe motor van ~ 25 m oid. Die heeft er een zware 200+ JD in staan; als die m in zijn werk zet loopt die gelijk al 9 km/u. (dus moet op de 6km vaarten m steeds in/uit zijn werk halen). En als die voluit gaat 20+ EN de kont zakt zeker 80 cm :D. Dat filmpje was vermakelijk.

Slechts een hele hele grote catamaran zou tegelijkertijd in twee geulen kunnen varen.
Mopolcamper

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 21 Aug 2024, 16:15

Wil je het niet begrijpen? :D

Linksom of rechtsom die eilanden.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 21 Aug 2024, 17:18

wij konden gewoon als we de koppeling in het werk zette zeer langzaam vooruit dwz motor op rond 900 toeren stationair dus .en wij voeren door de ringvaart haarlemmermeer meest met14/1600 toeren zo ook de hollanse ijssel van gouda tot nieuwegein 1400toeren anders gingen we te hart en trokken we ons rot aan het roer om niet uit het roer te lopen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard