Amersfow schreef:Snap eigenlijk niet dat vaak "stroming" genoemd wordt als argument om meer PK's te hebben. De snelheid door het water veranderd er niets door. SOG scheelt wel natuurlijk. Maar zorg dan dat je de stroomatlas hebt, en ga stroom mee varen (wanneer vertrekken en welke kant op). Zo vaar ik soms 13 km SOG met mijn S4S'je op 1400 RPM. (en als ik te laat vertrek 8 km op 1400 RPM).
Hi Aad, dank voor je reactie. Incidenteel zou ik de rompsnelheid willen varen, bijvoorbeeld op de Waal, of IJsselmeer indien de omstandigheden wat minder zijn. Volgens mij moet dat circa 14 km/u zijn bij deze boot.
Amersfow schreef:Maar TS heeft het over ruim water. Daar kun je stroming hebben.
Amersfow schreef:Zeeland hoort mi gewoon bij de recreatievaart.
Ik kom daar niet ,en ik vaar niet op zout.En als je daar de stromingen kent (of navionics aan hebt), kun je op hetzelfde moment(!) stroom tegen en stroom mee hebben, afhankelijk in welk geul je vaart. Dus dat zet meer zoden aan de dijk dan 2x zoveel pk om 2km harder te lopen.
Amersfow schreef:Zeeland hoort mi gewoon bij de recreatievaart. En als je daar de stromingen kent (of navionics aan hebt), kun je op hetzelfde moment(!) stroom tegen en stroom mee hebben, afhankelijk in welk geul je vaart. Dus dat zet meer zoden aan de dijk dan 2x zoveel pk om 2km harder te lopen.
Ik volg een vlog van iemand met een luxe motor van ~ 25 m oid. Die heeft er een zware 200+ JD in staan; als die m in zijn werk zet loopt die gelijk al 9 km/u. (dus moet op de 6km vaarten m steeds in/uit zijn werk halen). En als die voluit gaat 20+ EN de kont zakt zeker 80 cm. Dat filmpje was vermakelijk.
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers