Heb net maar even snel kunnen bijlezen, we hebben ook nog een leven naast de boot
Motor heeft nog geen 2000 uur gelopen, (teller is op 1700 uur vervangen, en staat nu op 240, er was nog veel handgeschreven documentatie van de vorige eigenaar aan boord, die hield in een handgeschreven logboek uren en onderhoud bij) en ja, opeens hadden we een probleem anders zou ik de vraag niet hier stellen.
Ga ervanuit dat hier mensen zitten met jaren meer ervaring dan wij dat hebben.
Boot is sinds een jaar in ons bezit, hebben er een jaar probleemloos mee gevaren, maar is er eea aan achterstallig onderhoud. Dat wisten we ook, er ligt een keuringsrapport voor.
Nu is de boot voor laswerk en wat andere dingen binnen geweest op een werf, er is oa de DS-unit, schakelhandel bovenbesturing en kabels vervangen, omdat de keerkoppeling vanaf de bovenbesturing niet altijd helemaal lekker in de vrij ging.
Toen kwam de dag dat we de boot konden afhalen en naar de thuishaven varen, wij waren goed en wel een uur onderweg toen de motor na akoestisch signaal uitviel.
Motor startte na 10 minuten weer en liep ook rond, maar bij inschakelen van de keerkoppeling (of dat nu voor- of achteruit was) begon de motor vreselijk te schudden.
Door de reddingsdienst terug gesleept naar de werf, omdat we mogelijke verdere schade wilden voorkomen en er zo ook niet mee te varen was.
Men zou daar kijken naar mogelijke oorzaak, (er is op dat moment niet naar de keerkoppeling, brandstoftoevoer of koeling gekeken btw), men gaf daar meteen aan dat revisie van de motor nodig is, men wilde dan eerst een compressietest doen, daarop hebben wij eerst (zelf) die compressietest gedaan, motor stond veel te hoog afgesteld (door de werf, wij zijn daar niet aan geweest) 1300toeren stationair...terwijl deze vlgs onderhoud vetus veel lager zou moeten staan.
Hebben dit ook aangegeven daar, en dat de compressietest geen grote afwijking gaf, en daarop kwam men ermee dat deze waarden (3x25 en 1x23) tóch aanleiding is voor revisie.
En nogmaals, mijn vraag is, wat zijn de compressie waarden zoals ze moeten zijn, dát kan ik nergens met het correcte type vetus vinden, dat had ik dan graag wel op papier zelf gezien?
Gaat hier immers niet om kleine bedragen.
Vlgs Drinkwaard werd er telefonisch gezegd dat dit ok was, ik ga dit ook nog op mail aan hun voorleggen, vlgs Bakker Ijlst zou er bij de gemeten waarden wel revisie nodig zijn, waarbij de kosten dusdanig hoog zijn dat er evt. beter een hele nieuwe motor inkan.
Op dit moment zitten we dus in dubio, boot verkopen as it is... groot deel aankoopbedrag plus wat we al uitgegeven hadden voor opknapwerk (roer, huiddoorvoeren e.d.) maar afschrijven en dan geen boot meer, of revisie of hermotoriseren?
Zijn we nog niet over uit, omdat nog niet alle data voor ons duidelijkheid geven.
De werf komt er nu mee dat ze evt naar de keerkoppeling willen kijken.
We hadden net alle filters, olie, v-snaar, impeller, en gloeistiften vervangen. Kleppen gesteld en klepdekselpakking vervangen.
Peilen altijd netjes olie, koeling e.d. zijn zuinig op die oude motor geweest, die ook heel mooi rustig liep tot dato.
Boot start (koud) nu op 6 seconden voorgloeien, voor vervangen gloeistiften was dat 12 seconden, en bij een warme motor meteen.
Dus ondanks aankoopkeuring weer iemand die de boot lijkt in te gaan met aankoop van zijn bootje...

Ter aanvulling nog, ook vorig jaar heeft de boot in april bij aanvang vaarseizoen onderhoud op de motor gehad, is deze winter op de kant geweest voor verfwerk en daarbij uiteraard winterbeurt met antivries (door een monteur uitgevoerd), zodat er nergens iets kapot kon vriezen.