Koperen brandstofleidingen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Koperen brandstofleidingen

Berichtdoor bas » 01 Jan 2021, 20:02

Ik zie werkelijk niet in hoe biodiesel chemisch gesproken koper kan aantasten.

Hoe het precies zit gaat mijn pet een beetje te boven maar biodiesel is op plantaardige of dierlijke basis, meer richting eetbare oliën die veel zuurder kunnen zijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Mopolcamper » 02 Jan 2021, 11:07

Het ging mijn pet ook te boven. Vandaar dat ik dit topic opende. Inmiddels ben ik niet meer ongerust. Onderstaande tekst is niet van mij, maar heb ik "geleend bij de buren":
Na een uitgebreid literatuuronderzoek kom ik tot de conclusie, dat de beschreven aantasting van de koperen delen z'n oorzaak vindt in de zeer hygroscopische biodiesel toevoeging aan onze huidige brandstof. Koper- en zink ionen (de laatste afkomstig uit de messing onderdelen) met opgelost water veroorzaken volgens de geraadpleegde onderzoeken een versnelde oxidatie en degradatie van biodiesel. De vrijkomende oxidatieproducten zijn peroxides en hydroperoxides. Deze worden door voortgaande degradatie omgezet in aldehydes, ketonen en zuren. Door oxidatieve polymerisatie ontstaan corrosieve polymeren, die in combinatie met restanten van het productieproces zoals alcohol, vrije vetzuren, glycerol en restanten van katalysatoren corrosie van met name koper- en zinkhoudende onderdelen veroorzaken.
Mopolcamper

ligplaats:
info:

Berichtdoor Solita74 » 02 Jan 2021, 13:01

Ok nu weet ik het ook!!! Maar ben slecht in het onthouden!
Solita74

ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Berichtdoor quichot » 03 Jan 2021, 13:12

Geen wonder dat de inhoud van mijn brandstoftank 's avonds doodmoe is! :lol:

Maar serieus: ik denk vooral dat het hierbij gaat om de theoretische mogelijkheid tot aantasting. Je jaagt er nou niet gelijk zoutzuur doorheen. Bij mij aan boord vallen er tenminste nog geen gaten in de koperen brandstofleidingen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige