Timray problemen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Timray problemen

Berichtdoor stentor950 » 18 Aug 2020, 12:25

@AC-DC en Kwokko.
Ik heb al sinds 2013 een Timray in mijn boot. De motor draait, ook na bijna 800 uur, nog als een zonnetje. Ik ken nog een aantal mensen met een Timray die allemaal goed zijn ingebouwd en ook geen problemen hebben. Zoals Kwokko al stelt, als hij een hele goede bekende heeft die deze inbouwt, en het blijkt allemaal waardeloos te zijn, dan stopte hij daar al heel snel mee. Los daarvan bouwt Drinkwaard deze ook in. Denk je nou echt dat zij hun reputatie op het spel gaan zetten?!

Ik heb twee vragen Aan AC-DC.
1. Wat stond er eerder voor motor in, merk type en vermogen.
2. Niet duidelijk is wat voor soort koelsysteem jij hebt. Een gesloten systeem of een met wierpotten?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Timray problemen

Berichtdoor AC/DC » 18 Aug 2020, 13:22

Er stond een Perkins in met iets van 100 pk.

Nu is met de motor ook de gehele aandrijflijn vervangen. Nieuwe keerkoppeling nieuwe pythondrive schroefas 35mm en schroef 18"x 12 RH
Ik neem aan dat Boat service Haarlem dat toch wel heeft berekend.

Er zit intercooling op de motor, wierpot warmtewisselaar natte uitlaat. Alles nagekeken warmtewisselaar gereinigd impeller vervangen(was nog 100%) .
AC/DC
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 Jul 2020, 18:17
ligplaats: Dordrecht
info: Hooveld 1070 met Timray 58di

Re: Timray problemen

Berichtdoor AC/DC » 18 Aug 2020, 13:26

stentor950 schreef:@AC-DC en Kwokko.
Ik heb al sinds 2013 een Timray in mijn boot. De motor draait, ook na bijna 800 uur, nog als een zonnetje. Ik ken nog een aantal mensen met een Timray die allemaal goed zijn ingebouwd en ook geen problemen hebben. Zoals Kwokko al stelt, als hij een hele goede bekende heeft die deze inbouwt, en het blijkt allemaal waardeloos te zijn, dan stopte hij daar al heel snel mee. Los daarvan bouwt Drinkwaard deze ook in. Denk je nou echt dat zij hun reputatie op het spel gaan zetten?!

Ik heb twee vragen Aan AC-DC.
1. Wat stond er eerder voor motor in, merk type en vermogen.
2. Niet duidelijk is wat voor soort koelsysteem jij hebt. Een gesloten systeem of een met wierpotten?


Welk type Timray heb je er in staan?
AC/DC
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 Jul 2020, 18:17
ligplaats: Dordrecht
info: Hooveld 1070 met Timray 58di

Re: Timray problemen

Berichtdoor Kwokko » 18 Aug 2020, 13:35

AC/DC schreef:Ik neem aan dat Boat service Haarlem dat toch wel heeft berekend.

Dat ga ik mij ook even afvragen.
Hoeveel weegt jou boot?
Wat is zijn waterverplaatsing?
Want een Hooveld van 10,70 lang,met een motortje van 58 pk bij 3000 toeren,vind ik nou niet bepaald echt veel.
Bij 2200 toeren heeft die nog 48 pk. :o :o
Het komt bij mij over als een Mercedes met een Trabant motor.
Allee,je komt vooruit,maar daar heb je ook alles mee gezegd.
Je wilt natuurlijk op snelheid blijven,maar daar moet de motor wel verrekte veel voor doen.
Kwokko
 

Re: Timray problemen

Berichtdoor bas » 18 Aug 2020, 13:50

Hoe groot of hoe zwaar je boot is maakt niks uit voor het overbelasten van je motor. Het gaat erom hoeveel de schroef vraagt, is dat meer dan dat je motor kan leveren dat overbelast je hem. Al zet je een kleine motor met een goeie schroef in een mammoettanker, dan nog overbelast je hem niet. Je hebt alleen 100% slip op je schroef en gaat niet vooruit.

Weet je de overbrenging van de keerkoppeling? En hoeveel bladen heeft de huidige schroef?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Timray problemen

Berichtdoor AC/DC » 18 Aug 2020, 13:55

Het is nu zo dat als ik gas geef die boot er echt vandoor spuit! 14,2 km is de rompsnelheid ongeveer gewicht weet ik niet.

Maar hij glijd echt rap door het water en bij 2100 toeren vaar ik ongv 11,5 km/h

Je zou zo 1 2 3 niet meteen denken aan overbelasting of te kleine motor.

Nu houd daar mijn kennis ook wel echt op vandaar deze noodkreet. :lol:
AC/DC
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 Jul 2020, 18:17
ligplaats: Dordrecht
info: Hooveld 1070 met Timray 58di

Re: Timray problemen

Berichtdoor AC/DC » 18 Aug 2020, 13:57

bas schreef:Hoe groot of hoe zwaar je boot is maakt niks uit voor het overbelasten van je motor. Het gaat erom hoeveel de schroef vraagt, is dat meer dan dat je motor kan leveren dat overbelast je hem. Al zet je een kleine motor met een goeie schroef in een mammoettanker, dan nog overbelast je hem niet. Je hebt alleen 100% slip op je schroef en gaat niet vooruit.

Weet je de overbrenging van de keerkoppeling? En hoeveel bladen heeft de huidige schroef?


3 blads schroef en de keerkoppeling is 2:1 als het goed is.
AC/DC
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 Jul 2020, 18:17
ligplaats: Dordrecht
info: Hooveld 1070 met Timray 58di

Re: Timray problemen

Berichtdoor bas » 18 Aug 2020, 14:08

Als ik thuis ben zal ik de getallen is in een programmaatje gooien. Kijken wat daar uitkomt als indicatie.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Timray problemen

Berichtdoor AC/DC » 18 Aug 2020, 14:18

Afbeelding

zie hier de dichte koelkanalen.
AC/DC
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 Jul 2020, 18:17
ligplaats: Dordrecht
info: Hooveld 1070 met Timray 58di

Re: Timray problemen

Berichtdoor AC/DC » 18 Aug 2020, 14:19

Afbeelding

hier de motor na schoonmaken uitboren en met nieuwe koppakking.
AC/DC
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 Jul 2020, 18:17
ligplaats: Dordrecht
info: Hooveld 1070 met Timray 58di

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten