Werkwijze dieselmotor ontluchten?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor Wolf1 » 18 Sep 2014, 18:02

Geloof dat het hoog tijd wordt voor een APK voor schepen ! !
Het is toch van de ratten besnuffeld gelijmde slangetjes in een brandstof tank ?
Wel eens van een SV08L gehoord ? Dat is een schotkoppeling lichte uitvoering beide kanten 8mm pijp opname !
Één in het handgat deksel en de ander zover mogelijk daar vandaan, maar je moet er natuurlijk nog wel met je hand door het gat bij kunnen.
Allebei met een pijp 3cm van de bodem, maakt dan niet uit welke je voor aanvoer of retour gebruikt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 18 Sep 2014, 18:28

In mijn eigen gemaakte wartelplaat tapte ik draadgaten en lijmde daar rechte hydraulische koppelingen in waar ik van te voren de borst uitgeboord had.
Zo kan je de zuigbuis en retour van boven vandaan tot de juiste hoogte in de tank laten zakken en vastzetten.
zo is de zuigbuis uit één stuk en kan er nooit lucht intreden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor eagle » 18 Sep 2014, 19:29

CAV DPA mag niet zelf aanzuigen!

Opvoerdruk: Min 0,15 bar, Max 0,35 bar.

Bij veel machines wordt de max P opvoer begrensd door een drukbegrenzer op het fijnfilterhuis (CAV 296, stukje zeskant met daarin een kogel met veertje). Deze kan buiten werking worden gesteld door een drukspindeltje (lijkt op een kraantje). Dit is nodig om de pomp in de "ontlucht-mode" te brengen.

Dat moet, omdat de schottenpomp geen diesel doorlaat, waardoor ontluchten niet zou kunnen. Om dit toch te kunnen is er in de eindplaat een bypass-ventiel, dat wordt bediend door verhoogde P opvoer tijdens ontluchten met geblokkeerde drukbegrenzer ("kraantje" dicht). Na ontluchten de begrenzer weer inschakelen ("kraantje"open). De opvoerdruk daalt hierdoor weer, waardoor het "ontlucht-ventiel" in de eindplaat weer sluit.

Als dit wordt vergeten, wordt de "transfer-pressure" verstoord, wat oa rook veroorzaakt!

Door de lage opvoerdruk ontstaat er echter een probleem voor de opvoerpomp; Normaal wordt de membraan-slag namelijk begrensd door de tegendruk van de ingang van de inspuitpomp, maar nu kan de diesel via de drukbegrenzer naar retour. Dat zorgt voor altijd de maximale slag, zoals die door de nokken-as gegeven wordt. Dat gaat sterk ten koste van het membraan!
Om dit weer op te lossen wordt de nok-slag sterk terug gebracht door een vulplaat tussen motorblok en de voet van de opvoerpomp, waardoor deze weel minder diep in het blok steekt, maar nog genoeg om voldoende diesel op te voeren. ( oa Volvo Penta MD 21 A/B)

Gr. Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 19 Sep 2014, 07:46

ik heb met een zelfde goedkope tank ook problemen gehad in een console boot,
aansluitingen waren inderdaad een het probleem,
slang liep steeds leeg, oorzaak valse lucht.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Marcel010 » 22 Sep 2014, 13:58

Bedankt voor de reacties, ik zal de aansluitingen nog eens goed nakijken en zeker gaan verbeteren.
De retour heeft uberhaupt geen slangentje, is dat een probleem?
Als ik het zo hoor ga ik met 8mm koper aan de slag, daar kan ik zeker wat moois mee maken om het goed in orde te krijgen.

Eagle, bedankt voor je verhaal maar dat gaat me boven mijn pet, en ik heb geen CAV296 mar een CAV 796.
Alles draait nu, moet ik daar nog ergens rekening mee gaan houden?
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor eagle » 22 Sep 2014, 16:15

Het komt er op neer, dat de inspuitpomp zelf de diesel niet mag aanzuigen.

De pomp mag diesel krijgen doordat de tank hoger ligt dan de pomp, of doordat een opvoerpomp zorgt voor de aanvoer.

Ingeval van geen opvoerpomp moet de diesel gewoon vrij uit de bij de pomp losgenomen toevoerleiding stromen.
De diesel-ingang van de pomp zit aan het achterste deksel, in vaarrichting gezien, bovenaan, als het ware tussen de stalen verstuiverleidingen door.

Aan de voorkant van de pomp, vlak achter de driehoekige flens waarmee de pomp bevestigd is, zit bovenop de retour tank-aansluiting; Die moet aangesloten zijn. Vaak komt hier ook de lek-olie leiding van de verstuivers naartoe.

Het filter 796 is de grote broer van de 296; Dezelfde diameter, maar hoger. Het filterhuis bovenop is hetzelfde; Er zijn 4 aansluitingen; 2x in-, en 2x uitgang (zie de pijltjes). Meestal zit er aan een van de uitgangen een soort kraantje; Dat moet altijd open staan, behalve tijdens het ontluchten; dan moet het dicht!

Als er geen opvoerpomp is, moet dus de diesel vanzelf naar de pomp stromen. De pomp mag het niet moeten aanzuigen! Als er een opvoerpompje is, dan zit het aan de andere kant van het blok, ongeveer in het midden. Als het er niet is, dan zit daar een dekseltje met 2 boutjes, waar er een zou kunnen zitten.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marcel010 » 22 Sep 2014, 17:21

Afbeelding

Afbeelding

Dat is het filterhuis en de pomp waar het om gaat.
Ik ben er vrijwel zeker van dat mijn motor uit een auto komt, het het filterhuis is van cav/lucas echter dit is een type wat Peugeot heeft toegepast in auto's destijds.
Een filter voor de 796 zat er iig op en heb ik ook weer een zelfde vervangend exemplaar voor teruggeplaatst.

Afbeelding

Een opvoerpomp kan ik hier niet ontdekken.
Dit is de andere kant van het blok, naar de opvoerpomp lopen 2 leidingen neem ik aan?
Mijn brandstopleiding zit direct op de pomp vanaf het fijnfilter.
Als de motor uit een auto komt dan zat daar normaal gezien natuurlijk een pomp in of onder de tank.

Maar de tank staat lager als de motor dus de pomp zuigt het nu wel aan en ik heb zo ook al 3 uur gevaren?
Gaat dat problemen geven?
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor eagle » 22 Sep 2014, 18:02

Ja

Als een DPA pomp zijn diesel zelf aanzuigt, gebeurt dat door de in die pomp aanwegige schottenpomp; Die kan dat wel, lijkt het, maar daar is hij niet voor; hij moet zorgen voor de zg "Transfer-druk", een belangrijke druk binnen de pomp om goed te kunnen regelen, en te zorgen voor inspuitmoment-verstelling, afhankelijk van zowel toeren, alsook de belastingstoestand.

Elke ongewenste invloed op die transfer-druk zorgt voor afwijking in de juiste waarde voor inspuitvolume en -tijdstip. Meestal uit dit zich ook bij statonair "hunten"; een schommelend toerental, en door af en toe zomaar roken, of af en toe een aantal felle dieselkloppen..

Door de onderdruk in de voedingsleiding komen opgeloste gassen in de diesel vrij in de vorm van gasbelletjes. Dat zorgt op termijn voor beschadiging van de kunststof lamellen in de schottenpomp, en verstoort de drukregelaar in het einddeksel.

Dus: Of zorgen voor vrije toestroming door gewicht van de diesel, Of een opvoerpomp monteren (en een bijbehorende drukbegrenzer op het filter..).

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marcel010 » 22 Sep 2014, 18:13

Heel duidelijk verhaal nu, bedankt.
Ik ga morgen sowieso even kijken maar de brandstofpomp staat bij nader inzien misschien wel op het zelfde niveau als de tank,
gezien communicerende vaten zou het dan ook in orde moeten zijn toch?
En in het geval van een elektrische opvoerpomp, wat voor druk moet zoiets kunnen verpompen?
En die zet ik dan tussen de tank en het groffilter?
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor eagle » 22 Sep 2014, 19:18

Neem de brandstofslang bij de pomp los (2e foto), Hier moet vrij diesel uitstromen (CAV zegt: minimaal 1 ltr/min..).

Gebeurt dat niet, dan moet er een opvoerpomp komen.
Deze mag niet meer druk geven dan 0,15 bar! Hij moet inderdaad tussen tank en filter.. Maar eigenlijk moet er nog een groffilter komen voor de opvoerpomp..

Als er een hogere druk op komt te staan, dan gaat in de pomp een speciaal klepje open, dat alleen open moet gaan tijdens ontluchten, maar bij normaal bedrijf dicht moet zijn! Daarom is dus de max druk van 0,15 bar belangrijk!

Verder moet ook de pomphuis-retourleiding er zijn; ik kan op de 2e foto net niet de voorkant van de pomp zien; daar zou die moeten zitten, bovenop, helemaal vooraan, op de foto rechts...

De pomp heeft twee ontluchtings-schroeven (deze tenminste; er zijn er ook met 3..).

Eentje heb je gevonden; In de rode cirkel..
Deze ontlucht de tussendruk (transfer pressure).

De tweede zit hoger, In het boutje waarmee die strip vast zit, opzij langs het regelaarhuis.
Deze ontlucht het gehele pomphuis; dat staat nl helemaal vol met diesel, voor smering, maar ook voor demping van de regelaar..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard