Motor start niet meer na lange tijd draaien

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Motor start niet meer na lange tijd draaien

Berichtdoor Beemer » 09 Sep 2025, 21:47

Wolf1 schreef:…….. dat Mark ………. dit alleen doet om ons bezig te houden!

Inderdaad, dat idee had ik al snel. Vandaar mijn eerdere opmerking over de “Soap van Mark”.
Doet me denken aan een flauwe grap van “hoe lang kunnen we die leden van dat forum voor de gek houden”.
ChatGPT geeft je alle input voor zo’n mogelijke ongein.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 22 Sep 2025, 06:18

Hoe zou het met dit verhaal zijn? Zou ts zijn shunt al hebben gevonden?
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 22 Sep 2025, 08:17

SimondeDanser schreef:Hoe zou het met dit verhaal zijn? Zou ts zijn shunt al hebben gevonden?

De Flapdrol heeft zich vanaf 2 sept. niet meer laten horen of zien !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor markdekker » 17 Jul 2026, 12:17

Lange tijd getwijfeld of ik hier nog moest posten maar goed...

Probleem is niet opgelost ondertussen is de solenoid en de opvoerpomp vervangen, 4 weken geleden een nieuwe accu.
Starten gaat snel en prima, dit kan een aantal keren achter elkaar.
Voltage op stationair is 13,6

Vorige week 2 uur gevaren, ging allemaal goed.
Na het uitzetten van de motor wil hij niet meer aan.
Dus we dachten dat de accu niet bijlaad.

Verder niets meer gedaan maar na een paar dagen rust start hij meteen weer. Accu heeft niet meer aan een oplader gehangen.
Dus het lijkt dat wanneer de motor warm is, er misschien iets uitzet waardoor hij daarna niet meer start.

Startmotor is nagekeken, koolborstels zagen er goed uit.

Dus tja, we zoeken langzaam weer verder.
markdekker

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 18 Jul 2026, 07:56

markdekker schreef:Lange tijd getwijfeld of ik hier nog moest posten maar goed...Dus tja, we zoeken langzaam weer verder.

Mark, je lijkt op je "Indunor" alleen andersom, als de zon weer gaat schijnen en het wordt warm gaan we weer verder, op een maand na, een jaar
En je hoeft hier niet te poosten, je mag hier poosten en we blijven je proberen te helpen, hoe moeilijk ook, dat soms is
Startmotor is nagekeken, koolborstels zagen er goed uit. Om alles op te noemen wat wel werkt heeft weinig zin, ben namelijk nog steeds niet achter jou werkelijke probleem en moet nog steeds aannemen, dat het gaat om een start toerental verschil tussen warm en koud starten ? Waarbij je niet instaat bent, te meten, ook de daarbij eventueel verschillende startstroom kun je geen informatie over verstrekken.
Nu heb jij de pech dat mijn glazenbol wat kuren heeft en ook weinig over jouw probleem loslaat.
Dus komt de vraag waar ligt het opject, als dat in Friesland is kom ik niet !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jeejee » 18 Jul 2026, 11:05

Hey Mark, het is bewonderenswaardig dat je het zolang hebt uitgehouden op dit forum. Er zijn genoeg flapdrollen hier op het forum maar daar ben jij er geen van. Ik heb lang op dit forum gezeten en zie een patroon hoe er door bepaalde mensen wordt omgegaan met problemen van anderen, mede ook de reden dat ik toendertijd ben vertrokken. Ik heb dit hele topic gelezen en wil je belangeloos helpen. Ik stuur je een privébericht met mijn nummer.
Jeejee

ligplaats: Amsterdam
info:

Berichtdoor chaea » 18 Jul 2026, 11:47

Jeejee schreef:Hey Mark, het is bewonderenswaardig dat je het zolang hebt uitgehouden op dit forum. Er zijn genoeg flapdrollen hier op het forum maar daar ben jij er geen van. Ik heb lang op dit forum gezeten en zie een patroon hoe er door bepaalde mensen wordt omgegaan met problemen van anderen, mede ook de reden dat ik toendertijd ben vertrokken. Ik heb dit hele topic gelezen en wil je belangeloos helpen. Ik stuur je een privébericht met mijn nummer.

En dan post je dit onder een nieuwe Alias? Je had dit ook via pb kunnen doen toch.

Erg kinderachtig en rancueneus om het zo te doen, enige reden is om stampij te maken.

@ Mark Dekker, ja Wolf is een bijzonder en op het forum horkig lid, maar hij is ook zo'n beetje de enige die in al die jaren bij leden langs is geweest om problemen daadwerkelijk op te lossen.
Hij doet je nu ook het aanbod, ik zou erop in gaan ipv op anonieme onruststokers ( en heb ook een dik vermoeden wie het is)
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor heuvels » 18 Jul 2026, 14:45

Probleem nog eens terug gelezen, ik moet denken aan een soortgelijk probleem dat ik jaren geleden had. Slecht starten en later zag ik tijdens varen de amperemeter raar doen. Het bleek dat de min kabel van de accu los lag aan de massa van de startmotor. Zat vast aan een van de twee bevestigings bouten die afgebroken was.
Al eens gekeken of min kabel en startmotor goed aan massa liggen?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 18 Jul 2026, 18:50

Jeejee schreef:Hey Mark, het is bewonderenswaardig dat je het zolang hebt uitgehouden op dit forum. Er zijn genoeg flapdrollen hier op het forum maar daar ben jij er geen van. Ik heb lang op dit forum gezeten en zie een patroon hoe er door bepaalde mensen wordt omgegaan met problemen van anderen, mede ook de reden dat ik toendertijd ben vertrokken. Ik heb dit hele topic gelezen en wil je belangeloos helpen. Ik stuur je een privébericht met mijn nummer.

Jeejee, geweldig allemachtig prachtig, Dit zijn de mensen die we op een forum nodig hebben.
Zal Mark ook blij mee zijn.
We zijn allemaal stik nieuwsgierig !
laat je ons nog wel even weten wat nu de oorzaak geweest is ?
Fijn dat je dit even oplost, het duurde al zo lang !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 19 Jul 2026, 05:41

draadje eens ff door gelezen en ik denk dat de mensen die het inmiddels een soap noemen best wel eens gelijk
kunnen hebben gezien dat mark, na een aantal verzoeken hiertoe, nog altijd geen duidelijke foto s geplaatst heeft.
persoonlijk zou ik eens beginnen alles los te koppelen van de motor wat niet nodig is deze te laten draaien. doet ie
het dan wel weet je dat het niet het motor gedeelte is en je in de rest kan gaan zoeken. ben in mijn leven al zat
lastige motoren tegengekomen. gewoon bij de basis beginnen lost meestal al veel op en inderdaad elke aansluiting
controleren. en ouwe bedrading stomweg vernieuwen. de zundappies vroeger hadden ook vaak zo n probleem wat
je oploste door de condensator te vervangen. ligt bij een diesel natuurlijk anders. kijk ook eens naar je carter ontluchting
een motor die druk houd smoort zichzelf tot de druk weg is alhoewel het wel een zeldzaamheid zou zijn indien dat zou zijn.
controleren kan nooit kwaad. plaats tevens eens duidelijke plaatjes om je geloofwaardigheid te behouden.

ff op een rijtje,
een dieselmotor heeft een accu/stroom nodig om de startmotor te laten werken
de dynamo is om de accu te laden, zonder/kapot start en blijft de motor ook lopen
motor heeft brandstof nodig om te lopen. brandstof toevoer sjekken bij warme motor.
een warme motor start meestal sneller dus startmotor probleem is minimaal zeker als
de motor warm gewoon ronddraait zonder starten.
nieuwe verstuivers mag bij een oude motor ook wel een keer.
nakijken of er voldoende lucht toevoer is, luchtfilter/toevoer sjekken. zeker als de motor in
een afgesloten kist staat.
en de genoemde carter ontluchting, je wil niet weten hoeveel motoren ik gezien heb waarbij ik
een afgeknepen slang ben tegengekomen " omdat ie anders lekt"

zelf deze vakantie zo n gevalletje midden op de waal gehad omdat door de warmte mijn slangetje
geknikt was en bij bijna volgas mijn motor ermee begon op te houden daar deze zichzelf aan het
smoren was. beetje verstand van motoren wijst meteen het probleem aan. hieraan voorgaand
bemerkte ik al dat de motor soms lastiger starte terwijl mijn motor normaal ook na maanden stilstand
zonder gloeien in een druk op de knop loopt. helaas had ik verder er niet bij nagedacht dat het slecht starten
later een probleempje kon worden. slangetje vervangen en zonder bochten om knikken te voorkomen in
een leeg blik gehangen. probleem opgelost.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard