door kajoe » 21 Okt 2025, 07:08
eerlijk gezegd heb ik vroeger nooit naar dat soort poelie maten gekeken op de dafs zaten er gewoon een en indien nodig planten we er een of meer dynamo.s op ,dit waren dan wel door daf geleverde scheeps motoren dus geen omgebouwde door een bedrijf gewoon een wisselstroom erop de poelies zaten toen buiten de voeg voor de water pomp en de eigen dynamo nog 2 vrije voegen omdat ik er 2 extra dynamo,s op kreeg van 120 amp heeft de daf voor mij een extra schijf geregeld met nog 2 voegen dus iedere dynamo 2 v snaren torentallen was niet belangrijk zijden zij ook bij stationair draaien dus 500/600 toeren begon het laden op het bedienings paneel hebben we 2 velt schakelaars gezet voor de dynamo,s eventueel uit te schakelen zodat we als de accu,s vol waren we een dynamo of bijde uit konden schakelen ook handig zijden ze om dan het volle vermogen van de motor te kunnen gebruiken ,dit alles op een motor passagiers scheepje 2x 8 accus va 245 amp te laden soms in korte vaartijd maar vaak in lange vaartijden helaas waren er in die tijd nog geen zonnepanelen te gebruiken .