Diameter krukaspouly Daf 575

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Diameter krukaspouly Daf 575

Berichtdoor kajoe » 21 Okt 2025, 07:08

eerlijk gezegd heb ik vroeger nooit naar dat soort poelie maten gekeken op de dafs zaten er gewoon een en indien nodig planten we er een of meer dynamo.s op ,dit waren dan wel door daf geleverde scheeps motoren dus geen omgebouwde door een bedrijf gewoon een wisselstroom erop de poelies zaten toen buiten de voeg voor de water pomp en de eigen dynamo nog 2 vrije voegen omdat ik er 2 extra dynamo,s op kreeg van 120 amp heeft de daf voor mij een extra schijf geregeld met nog 2 voegen dus iedere dynamo 2 v snaren torentallen was niet belangrijk zijden zij ook bij stationair draaien dus 500/600 toeren begon het laden op het bedienings paneel hebben we 2 velt schakelaars gezet voor de dynamo,s eventueel uit te schakelen zodat we als de accu,s vol waren we een dynamo of bijde uit konden schakelen ook handig zijden ze om dan het volle vermogen van de motor te kunnen gebruiken ,dit alles op een motor passagiers scheepje 2x 8 accus va 245 amp te laden soms in korte vaartijd maar vaak in lange vaartijden helaas waren er in die tijd nog geen zonnepanelen te gebruiken .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Wolf1 » 21 Okt 2025, 15:28

Extra toelichting:
De krukaspoelie op een 575 is ontworpen voor een gelijkstroom dynamo !
Deze dynamo heeft een gewikkeld anker en een collector. en is daarmee toeren beperkt.
De wisselstroom dynamo heeft alleen een draaiende spoel in een zwaar uitgevoerde rotor met poolschoenen en sleepringen, voor de bekrachtiging van de spoel.
Hier is het toerental begrensd door de kogel lagers en het stationair vermogen van de motor !
Door het maximum DC toerental aan te houden bij ombouw naar een AC dynamo werkt alles, maar niet optimaal naar wat mogelijk is !
Voor de gene die altijd vol gas varen maakt het ook niets uit, maar op mijn tripjes Frankrijk, van sluis naar sluis stationair (M'n sluismeester moet het op de fiets bij kunnen houden.) Wordt je echt wel blij als je merkt dat er over nagedacht is.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 21 Okt 2025, 16:50

ja wolf daa heb je gelijk in maar daar heb ik nooit op gelet wij draaiden niet hard daar op die kanalen meestal maar 1600/1700 t .maar heel vaak tussen de sluisjes niet meet dan 1000 t
helaas hier in nederland ook maar met die 2 dynamo,s kregen we de accu,s vol.
op die poely zat eerst een 400 amp gelijkstroom dynamo met regelaar toen ik het schip kocht een dikke elende de regelaar bleef soms hangen dus kokende accu,s floten mooi gelukkig stonden de accu kisten op dek dus weinig kans op een explosie maar hartstikke fout dus daarom die 2 vervangende wat een feest nooit geen troep meer leve de daf en turkstra sneek.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard