onregelmatig toerental

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: onregelmatig toerental

Berichtdoor Arthur4 » 07 Sep 2025, 23:15

ik krijg gewoon brandstof als ik de retour los draai op de verstuivers, dus de aanvoer kan het niet zijn...
Arthur4

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Wolf1 » 08 Sep 2025, 07:39

Je diagnose slaat nergens op, als je daar geen brandstof meer krijgt staat je "Indunor" stil !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 08 Sep 2025, 09:05

Brandstof pomp? Moet daar smeerolie in? Peilstokje en vuldop aanwezig? Wordt wel over het hoofd gezien.
Kan me voorstellen dat een drooglopende brandstofpomp kuren krijgt en zelfs stopt. En na afkoeling weer werkt...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Arthur4 » 08 Sep 2025, 10:48

Wolf1 ik begrijp je reactie niet helemaal, ik krijg op de retouraansluiting van de verstuiver volop diesel, dus ....,
Met mijn beperkte ervaring redeneer ik dat als daar diesel uitkomt en ook diesel naar de verstuiver wordt gepompt, of zit daar mijn gedachte al fout?
Arthur4

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Renegade » 08 Sep 2025, 11:41

Arthur4 schreef:Wolf1 ik begrijp je reactie niet helemaal, ik krijg op de retouraansluiting van de verstuiver volop diesel, dus ....,
Met mijn beperkte ervaring redeneer ik dat als daar diesel uitkomt en ook diesel naar de verstuiver wordt gepompt, of zit daar mijn gedachte al fout?

Beetje vreemde redenering , " retour zit brandstof in ,dus motor moet willen lopen" .
Ja en hoe dan ?
Retour is een gezamelijke afvoer van overtollig brandstof terug naar de tank.
Je zal bij de aanvoer moeten zijn.
Je zit met tijdstippen van inspuiting.Daarvoor zit die Roto dieselpomp erop.
Het is geen commonrail systeem waar elke pomp verstuiver via computer een signaal krijgt van inspuiting?

Ik zou me kunnen voorstellen dat er een X druk gegenereerd moet worden ,om tot een inspuiting van de brandstof via de verstuiver te moeten komen.
Als die X druk niet gegenereerd wordt ,gaat alles retour tank.
Je zal dus toch echt aan de aanvoer zijde moeten zijn.
Als daar een pisstraaltje uitkomt, komt er niks uit de verstuiver ,en dus niks boven de zuiger.
Resultaat ,een lege accu van het tornen,tornen ,tornen etc etc,maar niet lopen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 08 Sep 2025, 14:06

heuvels schreef:Brandstof pomp? Moet daar smeerolie in? Peilstokje en vuldop aanwezig? Wordt wel over het hoofd gezien.
Kan me voorstellen dat een drooglopende brandstofpomp kuren krijgt en zelfs stopt. En na afkoeling weer werkt...

Sorry, je doet het er naast, verkeerde topic
Roterend "Roto-Diesel" (Franse CAV) pomp?
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 08 Sep 2025, 14:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 08 Sep 2025, 14:21

Arthur4 schreef:Wolf1 ik begrijp je reactie niet helemaal, ik krijg op de retouraansluiting van de verstuiver volop diesel, dus ....,

De hoeveelheid lekolie van een verstuiver zegt alleen iets over de kwaliteit van de verstuiver, maar voor de rest kan je er niets aan aflezen.
Voor op de pomp zit de vuldrukpomp, in het dekseltje van deze pomp zit het overdruk ventiel en een heel klein filtertje.
Dit ventiel draagt er zorg voor, dat er een constante vuldruk in de pomp heerst.
Het niet constant zijn van deze druk veroorzaakt jou probleem !
Maar om hier vanuit mijn luiestoel op het achterdek de oorzaak te bepalen is jammerlijk genoeg een onmogelijkheid.
De oorzaak, is bijna altijd vuil !
We zijn inmiddels afgezakt naar "Namen" prachtig weer en vreselijk gezellig, denk dat ik nog maar even blijf.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 08 Sep 2025, 15:36

Oorzaak: Lucht, water, of verstopping.

Zit er een soort kraantje op het groffilter? Staat dat open of dicht?

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Andries Pieterson » 08 Sep 2025, 18:53

Het is niet mijn bedoeling om in te breken in dit topic maar heb min of meer dezelfde klachten maar dan andersom. Maw
bij mij zakt het toerental ongeveer 200 toeren, ongeveer 2 sec en loop dan weer op, en het klinkt alsof de motor"zwaarder" gaat lopen. Gebeurt om de vijf minuten ongeveer. Stationair geen enkel probleem. Betreft een Yanmar 4jh3-TE 75 pk. Mijn vraag is moet ik het in dezelfde richtingen zoeken? Als dit niet gepast is dan graag annuleren/verwijderen. Open dan wel een nieuw topic. Vr grt.
Andries Pieterson

ligplaats: Drachten
info:

Berichtdoor eagle » 08 Sep 2025, 19:04

Een CAV DPA Rotodiesel is een zg roterende pomp itt een zg lijnpomp. Hij wordt gesmeerd door de dieselbrandstof. Een zeer ingenieus ding..

Er is een basis pomp, met twee plunjers, waarvan de slag variabel is; het begin vd slag kan later of eerder zijn ( in graden krukas), het einde is altijd gelijk. Aldus is de opbrengst variabel.
Die opbrengst wordt in een bepaalde volgorde na elkaar naar de verstuiver van een cilinder gestuurd: De inspuitvolgorde. Aan de pomp gebeurt dat bij telkens de volgende uitgang, maar door de HD leidingen in een bepaalde volgorde naar de cilinders te leiden, ontstaat die "0ntstekingsvolgorde".
Het pompdebiet wordt aan de verstuiver aangeboden, maar die laat niet zomaar door.. De pomp volhardt echter met leveren, hetgeen een sterke drukstijging tot gevolg heeft, waartegen de verstuiverweigering niet bestand is, en laat onder fel protest uiteindelijk de diesel door, als nevel, en dat wil je! De verstuiver zorgt dus voor de inspuitdruk, niet de pomp.. die zorgt alleen voor de dosering, en de timing.

Een hoeveelheid diesel vertegenwoordigt een hoeveelheid vermogen; een combinatie van kracht (draaimoment) en snelheid (toeren). De wens is een constant , maar kiesbaar toerental. Maar als het draaimoment niet bekend is en/of varieert (schroefmoment), zal het toerental mee variëren; omgekeerd evenredig... Dat willen we niet!
Daarom is er de Regelaar; die kan de pomp sturen, het debiet kiezen. Daartoe vergelijkt hij het werkelijke toerental (centrifugaal gewichtjes) met het gevraagde toerental (Morsecontrol). dat gaat zeer snel en zeer nauwkeurig!

Tenslotte is de pomp in staat om het inspuitmoment te vervroegen bij toename van de toeren, als compensatie van de ontsteekvertraging.

Ontluchten is essentieel; De minste of geringste hoeveelheid lucht verstoort alles, en er wordt niet meer ingespoten! De pomp heeft een zg Ontlucht mode; die is kiesbaar door verhoging van de aanvoerdruk. Dat gebeurt met het "Kraantje" op het groffilter..

Gr,Eagle
eagle

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard