Interboat 20 - Vetus M3.28 - geen diesel bij waterschelder

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Interboat 20 - Vetus M3.28 - geen diesel bij waterscheld

Berichtdoor Renegade » 13 Jul 2025, 17:26

Helmsman schreef:Goeie… heb hem tot 3/4 gevuld maar nog steeds geen druppel diesel bij de waterscheider. Heb een monteur gecontact… ik laat weten wat het was.
Gr

Als je de aanzuig boven op de tank compleet loshaalt,zit dan de binnenzuigbuis er nog aan?
Als die op de bodem van de tank ligt ,komt er ook niks naar boven.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Helmsman » 15 Jul 2025, 04:18

Ondertussen een monteur gesproken die wil als eerste de opvoerpomp vervangen. Klinkt dit logisch? Gaan die zomaar kapot? Is dat te testen?

Alvast besankt voor de reacties!
Helmsman

ligplaats: Loosdrecht
info:

Berichtdoor gewoonmich » 15 Jul 2025, 05:43

Dat kan een oorzaak zijn, zoals wel meer zou kunnen.

Ik krijg alleen de kriebels van monteurs die beginnen met vervangen, zonder een diagnose gesteld te hebben.
Heeft hij bijvoorbeeld een vacuüm test gedaan?
Hoe heeft hij bepaald dat de opvoerpomp kapot is?

Helaas zijn goede monteurs schaars.
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Berichtdoor benE » 15 Jul 2025, 07:51

Andere monteur zoeken.
Hij kan gewoon testen of de opvoerpomp stuk is.
Begin bijvoorbeeld eens met een kannetje diesel welke je direkt op het opvoerpomje aansluit,en kijk wat er dan gebeurt.
benE

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jul 2025, 09:22

Bijzonder interessante topic ! intellect ten top.
Zuigleiding verwijderen, het gat afsluiten met je vinger, met de andere hand pompen, als je, na dat je gestopt ben, 3 sec vacuüm voelt, is hij prima !
Wel zorgen dat het membraam niet ingedrukt staat.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 19 Jul 2025, 14:10

Zou er iemand bij de boot van mijnheer Helmsman kunnen gaan kijken, ben bang dat hij met zijn vinger vast, in de opvoerpomp is gezogen, nu we niks meer van hem horen !
Bij voorbaat veel dank, Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Helmsman » 01 Aug 2025, 05:20

Na twee weken ben ik eindelijk bevrijd door de havenmeester… helaas druk geweest dus nu pas in staat om met monteur te gaan kijken.

We hebben het hele traject opnieuw doorlooen. Vlotter los van de tank, er was vuil zichtbaar op de bodem. Alle slangen los gehad en gekeken of ze mogelijk verstopt zaten. Niet het geval. Er zat nog wat water in het fijnfilter, dat is eruit en diesel terug in het filter. Overal ontlucht (waterscheider, fijnfilter, voor de injectoren op de HD pomp en de injectoren zelf. Opvoerpomp getest, weinig tot geen vacuüm. Opengehaald maar ziet er van binnen goed uit, schoon etc.

Nog steeds wilde hij niet lopen, soms even wel maar viel dan toch weer uit na enige tijd.

Vervolgens met een losse elektrische opvoerpomp direct oo een jerrycan diesel geprobeerd om zo inboard tank en de eigen oovoerpomp te bypassen en… starten en blijven lopen,

Vervolgens de elektrische opvoerpomp op de brandstof slang gezet vanuit de inboard dieseltank en hij begin weer te variëren in toerental om vervolgens uit te vallen.

Diagnose: opvoerpomp werkt niet naar behoren, tank zal waarschijnlijk meer vervuild zijn dan zichtbaar was en mogelijk een soort “Kwal” hebben gekweekt die voor de aanvoerslang zit. Hierdoor heeft de opvoerpomp veel harder moeten pompen en heeft de geest gegeven.

We gaan de pomp vervangen en een mangat maken in de tank zodat die goed gereinigd kan worden en dan zou het probleem oogelost moeten zijn.
Helmsman

info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Aug 2025, 09:18

Helmsman schreef:Diagnose: opvoerpomp werkt niet naar behoren, tank zal waarschijnlijk meer vervuild zijn dan zichtbaar was en mogelijk een soort “Kwal” hebben gekweekt die voor de aanvoerslang zit. Hierdoor heeft de opvoerpomp veel harder moeten pompen en heeft de geest gegeven.

We gaan de pomp vervangen en een mangat maken in de tank zodat die goed gereinigd kan worden en dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Ben blij weer iets van u te horen, verwonder me over uw bloemrijke diagnose voorstelling, een kwal voor het gaatje ?
Zou de volgorde iets anders uitvoeren, eerst de kwal vangen en dan de pomp vervangen !
Uw voorstelling over de werking van de opvoerpomp verbaast me.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 03 Aug 2025, 11:50

Als u, in de aansluiting bovenop de brandstof tank een slangpilaar schroeft en daarop een passend stuk doorzichtig plasticslang schuift, waarvan u het eind in uw hand houd, en met een vinger van uw andere hand in model houd, kunt u met uw mond zuigen en zien, voordat u brandstof binnen krijgt.
Afbeelding
Als u met uw tong het gaatje sluit en het brandstof niveau gaat in de slang weer gelijk staan, heeft u, uw probleem gevonden !
Als het blijft staan zoals getekend, is uw zuigleiding in orde.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Helmsman » 04 Aug 2025, 12:50

Beste Wolf,

De kwal is beeldspraak van de monteur. hij bedoeld er (neem ik aan) mee dat er verzamelde bacteriegroei voor de brandstof aanvoerslang zit waardoor die niet goed aanvoert/doorloopt. dat ic.m. een niet goed werkende opvoerpomp vormt de diagnose:

Géén brandstof uit/bij ontluchter boven fijnfilter door: (verstopte tank -> mangat maken om hem te kunnen reinigen) + (opvoerpomp vervangen want die lijkt niet goed meer te zijn).

Het klink plausibel maar de kosten lopen aardig op richting 1000,- en dat bevalt mij niet zo goed.

Ik ga die slang nog even proberen, dan weet ik iig of er brandstof uit de tank komt.

nogmaals dank voor het meedenken
Helmsman

info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard