De druk van de mechanische Bosch opvoerpomp is minder dan 0,5 bar. De max opbrengst van dit type op de DAF is max 30 liter liter per uur bij 1000 omwentelingen.
De brandstof die langs de verstuiver naald lekt is enkele druppels per minuut. De retour, dus wat de motor niet gebruikt heeft, (en dat is bij de DAF ook maar een beetje), plus de lekolie van de verstuivers gaat hier de fijnfilter in. Zo staat er altijd enige druk op de retour om de verstuivers vrij van lucht te houden en het is bedoeld als een min of meer automatische ontluchting.
Je schrijft “Het lijkt me dat lucht die eventueel in het fijnfilter komt dan eerder in de retourleiding “ontsnapt”.
En dat is ook zo.
Bij de DAF kijk je naar de techniek zoals die toen was in de jaren 60 en 70 en daar is niks mis mee, want de motor heeft een geweldige reputatie en ontluchten is eigenlijk ook nooit een probleem geweest.
Bij andere merken grotere motoren zit de opvoerpomp (diafragma of plunjer) op het motorblok. De retour is tegenwoordig ook qua volume groter, omdat die de injectiepomp moet koelen. Samen met de lekolie van de verstuivers gaat dit direct de brandstoftank in om af te koelen.
Bij het ontluchten van dieselmotoren, en dat is bij de DAF ook zo, hoef je meestal alleen met de hendel op de opvoerpomp dieselolie op te pompen tot de fijnfilters zijn ontlucht. Meestal start de motor dan al. Bij uitzondering kun je nog de injectiepomp ontluchten. Alleen als het hele brandstofsysteem leeg is, b.v. als je de tank hebt leeg gevaren of als de fijnfilter verstopt is, dan moet de hoge druk leiding worden los genomen van de verstuivers/injectoren.
Terug komend op je vraag of het verstandig is voor de buurboot om zo’n luchtleiding naar de fijnfilter aan te leggen, zou ik om boven beschreven reden zeggen van nee.
Maar ik zou ook de bestaande configuratie van DAF niet willen veranderen.
Gewoon volgens het DAF boekje. Inclusief de beschreven ontluchting procedure, want daar is niks mis mee.