DAF 615 retourleiding

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: DAF 615 retourleiding

Berichtdoor Oeverloos » 23 Jun 2025, 17:07

De druk van de mechanische Bosch opvoerpomp is minder dan 0,5 bar. De max opbrengst van dit type op de DAF is max 30 liter liter per uur bij 1000 omwentelingen.
De brandstof die langs de verstuiver naald lekt is enkele druppels per minuut. De retour, dus wat de motor niet gebruikt heeft, (en dat is bij de DAF ook maar een beetje), plus de lekolie van de verstuivers gaat hier de fijnfilter in. Zo staat er altijd enige druk op de retour om de verstuivers vrij van lucht te houden en het is bedoeld als een min of meer automatische ontluchting.

Je schrijft “Het lijkt me dat lucht die eventueel in het fijnfilter komt dan eerder in de retourleiding “ontsnapt”.
En dat is ook zo.

Bij de DAF kijk je naar de techniek zoals die toen was in de jaren 60 en 70 en daar is niks mis mee, want de motor heeft een geweldige reputatie en ontluchten is eigenlijk ook nooit een probleem geweest.
Bij andere merken grotere motoren zit de opvoerpomp (diafragma of plunjer) op het motorblok. De retour is tegenwoordig ook qua volume groter, omdat die de injectiepomp moet koelen. Samen met de lekolie van de verstuivers gaat dit direct de brandstoftank in om af te koelen.
Bij het ontluchten van dieselmotoren, en dat is bij de DAF ook zo, hoef je meestal alleen met de hendel op de opvoerpomp dieselolie op te pompen tot de fijnfilters zijn ontlucht. Meestal start de motor dan al. Bij uitzondering kun je nog de injectiepomp ontluchten. Alleen als het hele brandstofsysteem leeg is, b.v. als je de tank hebt leeg gevaren of als de fijnfilter verstopt is, dan moet de hoge druk leiding worden los genomen van de verstuivers/injectoren.
Terug komend op je vraag of het verstandig is voor de buurboot om zo’n luchtleiding naar de fijnfilter aan te leggen, zou ik om boven beschreven reden zeggen van nee.
Maar ik zou ook de bestaande configuratie van DAF niet willen veranderen.
Gewoon volgens het DAF boekje. Inclusief de beschreven ontluchting procedure, want daar is niks mis mee.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jun 2025, 17:28

Beste, het verschil tussen plastic en staalomwonden, zie zelfs ik wel, stuur eens een foto van je HD pomp kan ik aanwijzen wat ik bedoel !
Heb je laten zien hoe het moet, en geprobeerd uit te leggen waarom ! Dat jij er al 16 jaar zo mee rond kan varen pleit voor de DAF.
Als er nog zaken in mijn uitleg onvolledig zijn, laat maar horen, wat je er mee doet moet je geheel zelf weten.
Gr. vanaf een zonnige "Somme" Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 24 Jun 2025, 06:48

Wolf1, als ik weer op de boot ben maak ik een foto.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 24 Jun 2025, 07:28

En om op mijn eerste bericht in dit draadje terug te komen: ik vraag mij af waarom de DAF van de buurboot ineens lucht in zijn brandstof systeem had. Hij heeft zonder problemen een flink eind gevaren in oktober 2024 en sindsdien heeft de motor niet meer gelopen en is er niet aan gewerkt.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 24 Jun 2025, 08:24

jkb schreef:En om op mijn eerste bericht in dit draadje terug te komen: ik vraag mij af waarom de DAF van de buurboot ineens lucht in zijn brandstof systeem had. Hij heeft zonder problemen een flink eind gevaren in oktober 2024 en sindsdien heeft de motor niet meer gelopen en is er niet aan gewerkt.
De inwendige lekkage in de HD pomp vergroot met de Jaren, en als de retourleiding zoals op de DAF tekening niet onder het brandstofniveau uitkomt, zak de brandstof, met stilstaan uit de pomp !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor helenakruiser » 24 Jun 2025, 08:27

Heb het zelfde ook eens gehad aan de 575 . Lucht in het systeem .Nadat ik alle slangklemmen had nagelopen waarvan enkelen best enkele slagen vaster konden heb ik er geen last meer van gehad . Nu loop ik elk seizoen wel een keer alle klemmen na en met en met vervang ik ze voor nieuwe .

Vriendelijke groet
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Berichtdoor Wolf1 » 24 Jun 2025, 08:40

helenakruiser schreef:Heb het zelfde ook eens gehad aan de 575 . Lucht in het systeem .Nadat ik alle slangklemmen had nagelopen waarvan enkelen best enkele slagen vaster konden heb ik er geen last meer van gehad . Nu loop ik elk seizoen wel een keer alle klemmen na en met en met vervang ik ze voor nieuwe .
Vriendelijke groet

Een definitieve oplossing zou zijn de slangen te verwijderen en te vervangen voor koper of RVS en de 2 slangen die nodig zijn om de beweging van de motor op te vangen, te vervangen door slangen met geperste koppelingen ! (of Push-on fittingen)
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor helenakruiser » 24 Jun 2025, 09:42

Ah , dank voor de tip

Vriendelijke groet
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Berichtdoor jkb » 24 Jun 2025, 10:21

Grappig. Op internet vond ik deze foto. Ook hetzelfde leidinkje vanaf het fijnfilter naar de retourleiding.
https://eu1-browse.startpage.com/av/ano ... 731b4e3112
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 24 Jun 2025, 11:15

Je schreef: “de DAF van de buurboot ineens lucht in zijn brandstof systeem had.”

Een luchtlek
1. Een luchtlek in het lage druk systeem van de dieselleiding tussen tank-voorfilter-opvoerpomp-fijnfilters-aansluiting op de injectiepomp. Als er ergens een opschroef filter (spin-on) in de dieselleiding is opgenomen dan kun je die overslaan, want die lekt geen lucht (maar kan wel verstopt zijn). Zit er een ander type voorfilter in deze leiding dan die controleren.
2. De twee kleine papieren filtertjes in de alu houders op de motor met de rubber ring kunnen lucht lekken als ze niet correct zijn gemonteerd. (Oude rubber ring verwijderen en nieuwe zonder krinkel monteren).
3. De ontluchtingsbout kan een koperen ring hebben. Die moet vernieuwd worden, want die kan met een oude ring lucht doorlaten.
Voorzichtig met aandraaien want het is allemaal aluminium.

Een verstopping:
1. De twee papieren fijnfilters in hun houders kunnen verstopt zijn.
2. Het gaasje in de banjobout waar de dieselleiding is aangesloten op de injectiepomp kan verstopt zijn.

Als de tanks een waterzak hebben kun je die af laten lopen om te kijken of er vuil in de tank zit.
Oeverloos

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard