Gebrek aan snelheid

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Gebrek aan snelheid

Berichtdoor heuvels » 01 Jun 2025, 11:48

Heb je het oliepeil in je hydraulische keerkoppeling gecontroleerd? Bij te weinig olie wil deze gaan slippen. Ik denk niet dat dit jouw probleem is maar het is simpel uit te sluiten.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Flupke » 01 Jun 2025, 11:53

ja, ik heb het oliepeil in de keerkoppeling bekeken en dat is verse olie op voldoende peil.

Ik begin zo langzamerhand te denken dat de schroef die er op zit niet de juiste id voor deze boot.
Of dat ik met veel meer toeren moet varen ( wat ik een beetje tegen mn gevoel in vindt gaan..)

En ik denk dat het typeplaatje van deze motor verdwenen is.
want wij vinden m niet
Flupke

ligplaats: Mol
info:

Berichtdoor heuvels » 01 Jun 2025, 12:05

Ik denk niet dat er een goedkope oplossing is. Je overweegt al te hermotoriseren. Ik zou deze zomer maar rustig aan sukkelen en van de winter een nieuwe aandrijflijn...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Flupke » 01 Jun 2025, 12:10

beste Heuvels,

Als het met een andere schroef echt zou verbeteren zou ik dat nog doen.
Heb ook overwogen om straks de motor te laten reviseren.
maar voor mij is betrouwbaarheid wel echt belangrijk, en dan denk ik straks beter voor “ de korte pijn” van een nieuwe motor etc te gaan dan geld in een 60 jaar oude aandrijflijn te stoppen.
( nee ik wil geen discussies oprakelen over Peugeot Indenors ;-)

Moet nog wel even wennen aan het idee hier 11.000 euro aan uit te moeten geven.
prijs die ik doorkreeg van drinkwaard incl keerkoppeling voor een MITSUBISHI S4L2).
incl inbouw.

Dank nogmaals voor je tijd
Flupke

info:

Berichtdoor kajoe » 01 Jun 2025, 14:08

die motoren bedrijven bij ons Bakker ijlst rekenen best uit wat de rompsnelheid is en wat voor vermogen of schroef nodig kan zijn .bij ons ook gedaan en indenor er uit sole er in van 90 pk naar 60 pk zelfde schroef en koppeling maar de spoed iets verzet en ons bootje liep 1/2 klm per uur harder nu dus 14/15 klpu en een berg minder verbruik aan gasolie .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Renegade » 01 Jun 2025, 14:29

Flupke schreef:nu heb de volgende situatie en lijkt mn vaarseizoen te gaan vernaggelen.
• Boot: Eista Arthur Nova, 9,30 m
• Motor: Peugeot Indenor DT166 , 6 cilinder diesel.( die ik deze winter overweeg te vervangen)
• Keerkoppeling: Paragon 780-R, verhouding 2.5:1 ) type plaatje is niet goed leesbaar maar chatgpt komt hier mee.

Hoelang vaar je al met deze boot?
Of is deze pas aangekocht.

het enige wat ik niet weet is de schroef.
wel een 3 blad.

Waarvoor is dat relevant?
Voor chatgpt? :mrgreen:
Nu vaart mn boot met 2200 toeren rond de 7 km per uur op gps ( op log 5,5) wat echt slakkengang is.
Pas bii 3000 toeren gaat hij naar 9km per uur….

Dat klopt niet.
De topsnelheid van de boot ligt rond de 13 km/h ,dan zal de kruissnelheid plusminus 11 tot 12 zijn.
Ik denk dat de schroef de boosdoener is.

Onderbouw dat eens .(en gooi a.u.b. die chatgpt overboord.)

Ik verdenk je Paragon.
We hebben het hier over een boot van bouwjaren 1963 - 1967.
Dus circa 60 jaar oud.
Als alles nog origineel is, heb je er dan wel eens aan gedacht dat het ook slijtage kan zijn van je keerkoppeling :?:

(Typeplaatje motor zit het onder brandstofpomp boven de carterpan,indien deze niet is verwijderd)
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Flupke » 01 Jun 2025, 14:42

@renegade
heb de boot gekocht en er toen 1 tocht van 150 km mee gemaakt en op de kant gegaan om vervolgens de elekta etc volledig aan te pakken. kortom nee, zelf niet veel mee gevaren.

versleten keerkoppeling kan ook… maar ik probeer nog even struisvogel te zijn.
En 2 “ kenners” dachten niet dat de keerkoppeling versleten was, maar op niks gebaseerd volgens mij ( niks gemeten).

want als die kaduuk is, dan zit het vaarseizoen er waarschijnlijk op voor me dit jaar.
want enkel de keerkoppeling vervangen lijkt me niet verstandig. de indenor is ook 60 jaar oud.
En ik ben geen “ sleutelaar”.

ik ga nogmaals zoeken naar het typeplaatje.
en ik beloof Chatgpt voor dit onderwerp niet meer te gebruiken.
dank voor je bericht!
Flupke

info:

Berichtdoor Oeverloos » 01 Jun 2025, 16:34

Ik begrijp dat je de boot nog maar net hebt. Gefeliciteerd, want het is een mooi ontwerp van Dick Lefeber, dat er gewoon uitstekend uitzien na 60 jaar.

Dit is wat ik mij voorstel bij jouw boot.
https://vaarmakelaar.nl/aanbod/229353/a ... va-950-ok/

De eerste Eista Arthur Nova MK1 9.30 werd eind 1963 gebouwd.
Bron:
https://libris.nl/BookApi/GetSample?gui ... 6e00693026

In de jaren 60,70 en 80 zette men in de jachtbouw, motoren in pleziervaartuigen zonder enige isolatie onder de vloer van de stuurhut. Dat geluidsniveau vinden we nu niet acceptabel, maar was vroeger normaal.
Een snelheid van 7 knopen bij een lengte van 9.3 m is normaal.

Gebruiksaanwijzing van de Arthur Nova uit 1965:
http://www.swinboten.nl/index_htm_files ... kje636.pdf

De 6 cilinder DT116 heeft een inhoud van 2,7 liter type XD 6.85 met tandwieldistributie.
Er is een mechanische koudstart inrichting, door de stophandel 1 cm uit te trekken bij de koude start bij winterse omstandigheden. (Zie instruktieboekje)
Vergeet niet de binnenboord waterpomp om de 50 uur met een paar druppel smeerolie te smeren.

Op het plaatje van je keerkoppeling zie je een het zeshoekige plaatje van een Velvet koppeling.
Bovenin staat:
Velvet Drive.
het model onleesbaar
Ratio onleesbaar
Patent applied for
Warner Gear Div.
Borg-Warner Corp.
Muncie, Indiana (dit staat op alle oudere Velvets)

Je schrijft dat de olie in de keerkoppeling er mooi fris uitziet. Dat wijst er op dat de motor netjes is onderhouden. Als de olie lang niet ververst is dan ziet deze zwart met een bedenkelijke geur.
Je mag er dan van uitgaan dat de motor ook zijn onderhoud heeft gehad. Misschien is er nog een mogelijkheid om van de vorige eigenaar enkele rekeningen of scheepspapieren te krijgen?
Met een app op je telefoon kun je de snelheid meten en met een decibelmeter op je telefoon kun je het huidige geluidsniveau bij de stuurstand meten. Je zult ergens ver in de 70 decibel meten.
Een boot is stil bij 67-68 decibel bij de stuurstand. Maar dat haalt alleen een hele goede scheepsbouwer.
Als de motor warm is, na een 20 minuten varen is de smeerolie warm genoeg en staat de temp meter al een tijdje op 80 graden, dan kun je het toerental opvoeren op diep en ruim water.
Loopt deze vlot op naar 3500 tpm, dan heb je de 85 pk versie en blijft deze onder de 3000 tpm dan heb je de 65 pk versie.
De schroef en de keerkoppeling zijn aangepast aan het maximum toerental van de motor.
Heb je toevallig de 85 pk versie met 4000 tpm dan is het logisch dat deze op 2000 tpm niet erg vooruit komt, want dat is half gas.
Beide versies hebben de Bosch injectiepomp. Als je in het instructie boekje kijkt zie je dat het toerental het enige wezenlijke verschil lijkt tussen de 65 en de 85 pk versie.
Er varen in Nederland nog enorme aantallen van deze motoren rond en als je het onderhoud doet en met name de koelvloeistof frequent ververst dan kun je er nog een tijd plezier van hebben,
afhankelijk van het onderhoud dat de motor vroeger heeft gehad en het aantal bedrijfsuren.

Ook bij een mogelijke nieuwe motor doe je er goed aan de motor op termijn in een houten kist te zetten en die te isoleren, b.v. met Merford Merfocom plaat.
Zie:
https://www.akoestiekwinkel.nl/boten-ja ... g-isoleren
Voor de isolatie van de lucht aanvoer van de motor heb je een labyrinth/doolhof/luchtsluis nodig voor de aanvoer van buitenlucht naar de motor, zonder dat het een lawaai lek wordt.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Jun 2025, 17:00

Denk dat het zo niet helemaal werkt !
Als er 65pk nodig is om de rompsneheid te berijken (dat is dus vol vermogen), zal de snelheid door het deel toeren bepaald zijn !
De enige vraag is dus is die 65pk nodig, en dat is voor mij vanuit mijn luie zetel niet te bepalen.
Dat zal je zelf moeten doen door b.v. de uitlaadgas temperatuur te meten, bij varend max. toerental.
Dit gegeven met je schroef naar de schroevenboer, die weet er dan wel raad mee !
Als blijkt tijdens deze meting dat je vermogen over hebt, enorme hekgolf en maar iets boven de berekende rompsnelheid zit en er geen sleepwerk mee wilt doen, kan je minder PK's inzetten door het max. toerental te verlagen
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 01 Jun 2025, 17:07

Flupke schreef:want als die kaduuk is, dan zit het vaarseizoen er waarschijnlijk op voor me dit jaar.
want enkel de keerkoppeling vervangen lijkt me niet verstandig. de indenor is ook 60 jaar oud.

Over een 6 cyl Indenor zou ik me niet druk maken,als die verder goed draait.
Heeft weinig te lijden gehad.
En ja een complete hermotorisatie is misschien niet eens nodig.
Tussen de kk en de motor zit ook nog een demperplaat.
Hoe staat het daar trouwens mee?
Renegade

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard