Verbruik Samofa?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Verbruik Samofa?

Berichtdoor Amersfow » 11 Sep 2024, 16:33

Dat iedereen tevreden is met zo'n oud beestje is cognitieve dissonantie imho. Ik heb alleen maar slechte ervaringen met oude motoren en wil alleen nog nieuw of max 15 jaar oud. Maar mijn boten zijn deels in de verhuur dus worden intensief gebruikt. Huurders zijn allemaal aangenaam verrast als ze constateren dat alles piekfijn in orde is en alles het blijft doen. Dat schijnt toch een uitzondering te zijn, meestal hebben ze horror verhalen van andere jaren. Ben niet de goedkoopste maar mensen komen graag terug (1 gaat volgend jaar voor de 18e keer komen).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 11 Sep 2024, 16:40

Gemiddeld 3 liter per uur en wanneer we grote rivieren vaarden 3,5 liter.
Onze vorige boot is in 1979 uitgerust met een splinternieuwe SAMOFA 4DQ50 die ons 30 jaar gediend heeft en voor zover ik weet nog steeds naar wens functioneert.
Oerdegelijk en mechanisch eenvoudig dieselmotortje. Ga je nog vele jaren plezier aan hebben. Bijna onverslijtbaar. Smeerolie Shell Gadinia 30. Brandstof en smeerolie goedkope papieren filters.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Patrick55 » 11 Sep 2024, 19:48

Dag

In onze Pikmeers 10,5 die we nu enkele maanden hebben zit er een 4DQ45 van 1986
Doet wat hij moet doen als het onderhoud opgevolgd wordt.
Er zit een smeernippel op de waterpomp bij ons. Deze was echter dichtgeschilderd en had dus al jaren geen smering gekregen. Ik maakte alles smeerbaar maar het was te laat. Waterpomp zelf vervangen na vervelende koelwaterproblemen op onze eerste reis met veel sluizen. was geen eenvoudige klus.bepekte ruimte, een poelitrekker die te groot was om in het motorruim te kunnen gebruiken en die vierde bout die achter de koelie zit waar je erg moeilijk aankan. Een kostenplaatje van 910€. Nu werkt alles weer naar behoren.Pakkingen voor thermostaathuis en waterpomp zijn nog eenvoudig te krijgen.

mvg
Patrick
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Berichtdoor aadbloem » 12 Sep 2024, 14:11

Amersfow schreef:Dat iedereen tevreden is met zo'n oud beestje is cognitieve dissonantie imho.

cognitieve dissonantie imho, wat een kolder dit dure woordgebruik. Er zijn heel veel prima oude dieseltjes in boten te vinden. En wat verhuren betreft, in Frankrijk varen honderen ouwe huurschuitjes met 35 jaar oude nanni's en de huurders malen er niet om.
aadbloem

info:

Berichtdoor Wolf1 » 12 Sep 2024, 16:44

aadbloem schreef:cognitieve dissonantie imho, wat een kolder dit dure woordgebruik. Er zijn heel veel prima oude dieseltjes in boten te vinden. En wat verhuren betreft, in Frankrijk varen honderen ouwe huurschuitjes met 35 jaar oude nanni's en de huurders malen er niet om.

Mijnheer Amersflow wil graag zeer intelligent over komen, in hoeverre hij dat is kan ik niet beoordelen, gaat het over techniek dan slaat hij de plank regelmatig, mijlen ver mis, daarom laat hij dit gedeelte over aan derden.
Wat deze hem vertellen, is de waarheid en komt hij hier uitdragen, dus neem alles van mijheer Amersflow met een enorme schep zout !
Hij weet niet beter.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 12 Sep 2024, 20:25

Ik heb alleen maar slechte ervaringen met oude motoren en wil alleen nog nieuw of max 15 jaar oud.

Wat is het verschil tussen oud en net geen 15 jaar oud?
Zelfde risico's, zelfde handelswaarde....
Bij beide zul e.e.a. uit moeten zoeken om te kijken wat je in handen hebt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Amersfow » 12 Sep 2024, 21:14

Een Nanni in een huurboot van ± 20 jaar gaat in de verkoop of wordt vervangen. Ik deel gewoon mijn ervaringen, waarom zou dat niet mogen? Het aantal dingen dat stuk gaat is recht evenredig met de leeftijd. Onze S4S geeft pas sinds een paar jaar extra aandacht. Slangen die gaan lekken, dynamo die stuk gaat, thermostaat die open blijft staan. En ik trap alleen maar een open deur in met aan te geven dat een nieuwere motor de meest verstandige keuze is bij de aanschaf (of 1 die gelijk vervangt). Dat is mijn cognitieve dissonantie, niemand is echt objectief die zelf een keuze gemaakt heeft.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 12 Sep 2024, 21:34

Amersfow schreef:Een Nanni in een huurboot van ± 20 jaar gaat in de verkoop of wordt vervangen.

Het is jouw keuze en dat is prima, het is jouw portemonee. Le Boat management hebben een goed business model, worden er slapend rijk van omdat die bootjes altijd varen, vol hangen met tientallen fenders, forse rubberrand. Kan een blind paard geen schade mee maken. De vloot is enorm en de afdankertjes varen nu in Nederland bij Le Boat Vinkeveen en Hindeloopen. Derby Nieuwegein zie je niet meer, misschien al op de fles.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 12 Sep 2024, 21:40, in totaal 3 keer gewijzigd.
aadbloem

info:

Berichtdoor Rene » 12 Sep 2024, 21:37

@ Amersfow:

Je hebt het in je laatste bericht alleen over rand apparatuur niet over de motor zelf, dus niet echt representatief voor de motor zelf. Geen vergelijk in mijn opzicht.

Renë
Zij wilde de wereld zien, hij installeerde google earth.
Gebruikers-avatar
Rene

ligplaats: Giethoorn.
info:

Berichtdoor Renegade » 12 Sep 2024, 21:40

Amersfow schreef:Slangen die gaan lekken, dynamo die stuk gaat, thermostaat die open blijft staan.

Die onderdelen vallen onder normale slijtage .
Maar ik mocht willen dat ik zulke klanten had.
Die moet je niet wijzer laten worden ,dan dat ze zijn.
Dat zo iemand een dief van zijn eigen portemonnee wil zijn, is zijn zaak.
Sommige figuren hebben nou eenmaal zo'n rare kronkel tussen de oren.

Is het met je auto ook hetzelfde?
Bv remblokken versleten ,auto inruilen?
Leuke business toch?

En ik trap alleen maar een open deur in met aan te geven dat een nieuwere motor de meest verstandige keuze is bij de aanschaf (of 1 die gelijk vervangt)

Je trapt geen open deur in. Je geeft hier een inkijk van je eigen dommigheid en technische onkunde weer.
Renegade

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard