Motorkeuze

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Motorkeuze

Berichtdoor bassie77 » 20 Aug 2024, 18:38

aadbloem schreef:Bas ik ben niet in detail bekend met deze Mercedes maar dit is een motor die heel veel gebruikt is voor scheepsmotor. Ik kan niet beoordelen of deze een goede keuze is voor jouw Barkas maar het lijkt mij dat de bouwers van de Barkas een redelijke keuze hebben gemaakt. 4000 bedrijfsuren is echt niet veel voor een diesel. Ik ga er van uit dat het een gereviseerde en goed gemariniseerde auto/vrachtwagen motorblok is. Heb je ervaring om te vergelijken met andere gelijkwaardige 16ton boten qua prestaties waarom je aan vervanging denkt?
Je wil ook wat meer dan 12km p/u waarom? Realiseer je dat dit zo ongeveer de rompsnelheid is voor een 12mtr casco en wanneer je over de rompsnelheid wil gaan je veel meer vermogen moet inbouwen en heel veel meer diesel moet verbranden?

Voor een rustiger loop en meer vermogen zal je naar een rustige zescilinder moeten, een Iveco misschien of Deutz. Vraag is of je dat kwijt kan.

En over “echte scheepsmotor” heb je enig idee? Zijn er fabrikanten die een motorblok ontwerpen en maken als “echte scheepsmotor” ? Ik heb geen idee maar ik weet wel dat er fabrikanten zijn die universele motorblokken maken, een motorblok dat je terug kan vinden in auto’s, vrachtwagens, generatoren, tractoren, machines voor in de bouw, heftrucks, en boten maar specifiek alleen als scheepsmotor in de relatief kleine watersport recreatie markt? Ik ben benieuwd.

Hi Aad, dank voor je reactie. Incidenteel zou ik de rompsnelheid willen varen, bijvoorbeeld op de Waal, of IJsselmeer indien de omstandigheden wat minder zijn. Volgens mij moet dat circa 14 km/u zijn bij deze boot.

Ik heb me wellicht niet goed uitgedrukt met scheepsmotor, ik bedoel een industriemotor die zijn vermogen bij een lager toerental haalt. Daarnaast zie ik dat dit soort motoren veel zwaarder zijn dan bijvoorbeeld, mijn 5 cilinder Mercedes, dus deed ik de aanname dat dit extra gewicht ten goede van betrouwbaarheid en rustige loop komt.

Groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor bassie77 » 20 Aug 2024, 18:42

Amersfow schreef:Als je met een 12m lange waterverplaatser continue sneller dan 12km/u wil varen heb je misschien niet de juiste boot. Andere waterliefhebbers of bewoners aan het water zullen de enorme golven niet op prijs stellen. Als het geen beroepsvaart betreft, zou je misschien beter de rust kunnen nemen. Vaak is de max snelheid al 12, of 9 of zelfs 6 (wat iedereen schijnt te negeren overigens).

En over "log"; een boot van 16 ton zal niet snel "rank&vlug" worden, dat is gewoon massa die verplaatst moet worden. Ik vind de "traagheid" van mijn 11 ton kotter en 13 ton tjalk heerlijk rustig.

Als "betrouwbaarheid" gaat over robuustheid ben ik het helemaal eens met vervanging van een oude Mercedes. Als je het ongeveer naar autoKM's overzet, heeft die 240.000 gelopen, een beetje dieselmoter kan wel tot 450.000 gaan zonder problemen. Maar ik zou me ook niet senang voelen. Als ik jou was zou ik de snelvaar ambitie opgeven en een optimale verhouding PK's uit laten rekenen en dan een nieuwe japanner laten plaatsen (en dan gelijk de hele trein; zachte rubbers, Aquadrice/Python, misschien watergesmeerde schroefas (hoewel daar natuurlijk de meningen over verdeeld zijn; met vet is het wat meer werk, maar dat lijkt nog steeds robuuster).

Ter vergelijk, ik heb in de 11 ton kotter de 76 pk 1050 uur gemariniseerde VW uit '91 laten vervangen door een hagelnieuwe Vetus M.45. Topsnelheid is afgenomen van 13.0 km naar 11.0km (zelfde schroef gehouden, reductie KK hierop afgestemd). Geen enkele reden om harder te moeten. Kruiphoogte is 2,40m; daarmee hoef je nooit te haasten om nog een open brug te halen. En heerlijk stil en een symbolisch brandstofverbruik.

Hi, tuurlijk wil ik ook rustig varen, alleen ik zou incidenteel sneller willen, lees rompsnelheid. Misschien gaat het om het gevoel dat de motor dit probleemloos kan. Voor wat betreft het logge, ik heb op meer schepen gevaren, ik moet gewoon veel gas geven (toeren) voordat ik echt druk op mijn roer krijg.

Maar nogmaals, ik wil zeer zeker niet overmotoriseren!

Groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor bassie77 » 20 Aug 2024, 18:43

Wolf1 schreef:Bassie, de OM 605 prachtig motortje, waarvan ik denk, was hij door de ingenieurs van Mercedes in je boot geplaatst, er weinig van je klachten overbleven !
Het enigste nadeel dat ik kan bedenken is het brandstof verbruik zal iets hoger liggen doordat het een voorkamer motor is.
Vraag me ook af of je schroef in overeenstemming is met het vermogen dat jou boot vraagt en het toerental dat je daarbij gebruikt ?
Is de maximum diameter schroef voor jou schroefraam gebruikt ?
Deze keuzes zijn allemaal gemaakt door de inbouwer en hier gaat het meestal fout als het auto motor beterft, dit terwijl de basis de zelfde is, MTU !
Gr. Wolf1

Hi Wolf,

Goed om te horen dat het in feite een goede motor is. Ik dacht dat hij wat hoogtoerig voor mijn boot is. Qua schroef kom ik binnenkort op terug. Dan gaan we het water uit. Heb je tips wie hier een goed advies in kan geven?

Groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor bassie77 » 20 Aug 2024, 18:48

1) meer koppel onderin (nu voelt het allemaal ‘log’)
2) betrouwbaarheid, wil ik nu boven de 12 km per uur komen moet ik naar 2500 plus toeeen waarbij de koelvloeistof temp oploopt etc.
3) rustigere loop

1 - Kan, de oplossing daarin ligt meer in een andere schroef.
2 - Hoe warm wordt het kw dan en wat is daar de oorzaak van? Ook dat kan aan de schroef liggen maar lijkt me handiger om dat eerst uit te vinden.
3 - Dat kan ik me voorstellen. Voor die 12 km/uur heb je grofweg 33 pk nodig, wil je daar 14 km/uur van maken heb je al het dubbele daarvan nodig. Dan zit je met deze motor al in een
toerenbereik dat het aangename er m.i. wel vanaf is aangezien die zijn max vermogen van 110pk pas bij 5000 toeren levert. Wil je daar wat in veranderen dan moet je m.i. naar een grotere
motor met meer cc die een ongeveer een vergelijkbaar vermogen levert bij een veel lager toerental. Iets als een Mitsubishi S6S of JD 6068. Dat moet maar net passen, zowel in de boot zelf als
in de portemonnee want dan trek je wel een register open.

Resume dus eerst maar eens kijken naar de schroef denk ik.

1 helder, we gaan binnenkort uit het water en dan gaan we kijken wat mogelijk is
2 rustig varend 88 graden en zodra ik boven de 2.200 toeren kom 90 en bij 2500 (12km per uur) 93 graden. Oliedruk varieert tussen stationair 1 bar en 3,2 bar bij 2500 toeren.
3 begrijp ik vandaar ook het onderzoek en de vraagstelling. Wij willen nog ruime tijd varen met de boot, dus keuzes die we maken zijn voor de lange termijn.

Groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor bassie77 » 20 Aug 2024, 18:53

Oeverloos schreef:Je zoekt een andere motor met een rustige loop voor ruim water.
Je hebt een Barkas 1200 van 16 ton,
met een OM605 met 2,5 liter inhoud zonder turbo.

Je schrijft dat deze niet boven de 2500 tpm kan draaien,
omdat dan de temperatuur oploopt.

Wat je heel vaak tegenkomt in dit soort gevallen,
is dat er delen van de waaier van de impeller zijn afgebroken,
bij de vorige eigenaar.
Deze deeltje zitten nu voor warmtewisselaar,
dus voor ingang van de koperen buisjes.
Er komt onvoldoende koel buitenwater door de warmtewisselaar
waardoor deze de koelvloeistof van de interne koeling niet voldoende koelt
en de temperatuur oploopt.
Ik ga er maar van uit dat je buitenwater koeling hebt.

Ik heb wel een paar vragen
- Wat is het maximum toeren aantal van deze motor in jouw Barkas.
Je kunt dat checken door stationair en uit het werk
de gashendel op max te zetten en dan het torental af te lezen.
Maar wellicht staat het in de documentatie van de Mercedes.
- Wat is het opgegeven aantal pk’s bij dit max toerental?
- Wat is de diameter van de schroefas? (Belangrijk voor aantal pk’s)
- Wat is de reductie van de keerkoppeling? (Belangrijk voor aantal omwentelingen schroefas)
- Is het jouw bedoeling dat de huidige aandrijflijn gehandhaafd blijft,
of wil je naast een nieuwe motor ook een nieuwe keerkoppeling,
zwaardere homokinetische koppeling, stuwdruklager, schroefas afdichting, schroefas?
- Heb je buitenwaterkoeling of kiel/beun koeling?

Meet ook de hoogte op tussen de motorfundatie en de kuipvloer van de Barkas
zodat je weet hoe hoog een eventuele nieuwe motor mag zijn.
Want dat is vaak een beperkende factor.

De lengte van de motor speelt ook een rol (4 of 6 cilinder)
met het oog op de ruimte tussen keerkoppeling en schroefafdichting.
Die ruimte moet groot genoeg zijn voor alle boven genoemde onderdelen.

Zet een motor niet pal tegen een schot aan
want dan kun je nergens meer bij.

Is die ruimte beperkt maar staat de motor min of meer in lijn
dan kun je ook een rubberen Centa koppeling gebruiken
in plaats van een homokinetische koppeling.

Een combinatie van Centa en homokineet kan ook,
eventueel met of zonder stuwdruklager.
In de folder van Centa kun je dit allemaal nalezen.

Hi, ik kan nog niet alles beantwoorden :)

Max toerental volgt
Schroef as diameter: 40mm
Keerkoppeling reductie volgt
Beschikbare lengte incl kk, circa 115cm
Beschikbare hoogte vanaf motor bed circa 93cm
In principe zou ik alles willen vervangen buiten de schroefas
Koeling: buitenwater

Groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 20 Aug 2024, 19:54

Schroefas van 40 mm diameter:
Max 100 pk bij 900-950 omwentelingen van de schroefas.
Max 135 pk bij 1200 omwentelingen van de schroefas.

Als je meer pk’s wilt
moet de schroefas meer omwentelingen maken.

Voorbeeld:
https://www.math4all.nl/files/vwa12iopg1.pdf

De omwentelingen van de schroefas wordt o.a. geregeld door de reductie van de keerkoppeling.
B.v. bij een dieselmotor die max 2500 tpm maakt
en een keerkoppeling met een reductie van 1:3
maakt de schroefas 2500:3= 833 omwentelingen.

Het schroefraam bepaalt de max doorsnede van de schroef.
Voor een Barkas wil je een zo groot mogelijke schroef.
Maar die kan relatief minder omwentelingen maken.
En de schroef mag niet te dicht op het vlak i.v.m. cavitatie.

Als je alle gegevens verzamelt hebt komt er een configuratie uit voor jouw Barkas.
Rekening houdend met het schroefraam en de 40 mm schroefas.
En wellicht kun je de schroef ook nog gebruiken of laten aanpassen.
Dit is typisch werk voor een vakkundig motoren inbouw bedrijf.

De vletten waar ik mee gevaren heb hadden allemaal
behoorlijk grote schroeven die maximaal 900 omwentelingen maakten.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 21 Aug 2024, 08:34

bassie77 schreef:Hi Wolf,

Goed om te horen dat het in feite een goede motor is. Ik dacht dat hij wat hoogtoerig voor mijn boot is. Qua schroef kom ik binnenkort op terug. Dan gaan we het water uit. Heb je tips wie hier een goed advies in kan geven?

Groet Bas

Advies kan je hier zat krijgen of het allemaal goed is zullen we nog wel zien, eerst meer informatie:
A dat schroefraam met wat voor schroef
B de scroefas diameter, dacht ergens 45 mm gelezen te hebben
C de overbreng verhouding van de keerkoppeling
D de vermogens grafiek van de OM605
E gewicht en soort schip, verdringer van 16 ton
Als dat allemaal boven water is kunnen we zien, wat je hebt en waar verbetering aangebracht kan worden, voor hoeveel geld !
Een foto van de machinekamer zou leuk zijn speciaal de ruimte tussen de trilling demper achter de KK en het achterste schot.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor TijmenB » 21 Aug 2024, 09:25

bassie77 schreef:Goedenavond,

Ik heb even jullie mening en hulp nodig.

Ik heb een barkas 12 meter lang, circa 16 ton. We hebben deze vorig jaar gekocht en toen is me al opgevallen dat de boot geen echte scheepsmotor heeft maar een motor die in principe bedoeld is voor een auto, namelijk de Mercedes OM605 zonder turbo.

De boot is van 2000 en de motor heeft sindsdien volgens de teller 4.000 uur gelopen.

Op zich start de motor goed en is het olieverbruik minimaal. De oliedruk bedraagt bij 2500 rpm circa 3 bar dus ook dat lijkt nog voldoende in mijn beleving.

Hallo Bas,

Hier even mijn ervaring, wellicht heb je er wat aan. Ik vaar sinds dit jaar met mijn gezin in een 11m Barkas. Deze is natuurlijk iets lichter met een gewicht van +- 12 ton dan jouw Barkas. Deze heeft een 60 pk Nanni 6.280HE met inmiddels 6800 uur op de teller. Origineel ingebouwd in 1992 en loopt nog goed. Ik was eerst een beetje sceptisch over het vermogen. Maar tot op heden kom ik (nog) niks te kort en heb een prima kruissnelheid van 11,5 km/u bij 2000 toeren (max 2600) op rustig vaarwater. Met deze snelheid en toerental vaar ik lekker zuinig en rustig.

Bij zo'n 2500 toeren vaar ik max 13 km/u en krijg ik een beginnende hekgolf, niet enorm of zo. Maar het verbruik en de belasting op de motor gaat natuurlijk wel flink omhoog. De Nanni blijf wel ten alle tijden prima op temp (85c), ook bij warm weer. Dus als jou temp zo oploopt duid ergens op een fout. Of te weinig koelcapaciteit of een probleem in het circuit.

Ik heb nog niet op stromend water gevaren maar wel IJsselmeer, randmeren en Markermeer en dat gaat echt prima. In maart de boot overgevaren vanuit Heeg naar Loosdrecht met 6 bft op het IJsselmeer en ik liep met wind en golven tegen nog steeds 10 km/u met 2000 toeren.

Wij varen veel en ook veel op ruimer water. Ik wil me oriënteren op een andere motor vanwege meerdere redenen:

1) meer koppel onderin (nu voelt het allemaal ‘log’)
2) betrouwbaarheid, wil ik nu boven de 12 km per uur komen moet ik naar 2500 plus toeeen waarbij de koelvloeistof temp oploopt etc.
3) rustigere loop

Ik vind onze Barkas totaal niet log met 60 pk. Ja hij versnelt minder vlot dan sommige jachten met een veel te grote motor (+120 pk) maar op snelheid komen of afstoppen is totaal geen probleem (anticiperen).
Mocht de motor om wat voor reden afgeschreven zijn dan zou ook kiezen voor meer vermogen zodat 14 a 15 km/u haalbaar is. Volgens mij is dat wel een beetje de rompsnelheid. Dan heb je op stromend water net wat meer speling. Liefst weer een 6 cilinder want dit loopt erg mooi en rustig.

Ik denk wel dat de huidige motor goed is afgestemd op de KK en 4 bladschroef. Want stationair in zijn vooruit heb ik al flink wat druk op mijn roer wat bij jou dus blijkbaar ontbreekt. Ik weet helaas de maat niet van de schroef maar ik vind deze op het oog best fors.

Schroef 1
Schroef 2
Motor 1
Motor 2

Mvg Tijmen
TijmenB

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 21 Aug 2024, 11:04

Snap eigenlijk niet dat vaak "stroming" genoemd wordt als argument om meer PK's te hebben. De snelheid door het water veranderd er niets door. SOG scheelt wel natuurlijk. Maar zorg dan dat je de stroomatlas hebt, en ga stroom mee varen (wanneer vertrekken en welke kant op). Zo vaar ik soms 13 km SOG met mijn S4S'je op 1400 RPM. (en als ik te laat vertrek 8 km op 1400 RPM).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 21 Aug 2024, 12:00

Amersfow schreef: Maar zorg dan dat je de stroomatlas hebt, en ga stroom mee varen (wanneer vertrekken en welke kant op).

Dat wordt voor de velen een beetje moeilijk,als je van Zwolle naar Doesburg wilt,of van Weurt naar Roermond of verder.
Dan wordt met de stroom meevaren nooit iets denk ik.
Grosso modo vaart niet op getijden water,maar op sloten,kanalen ,rivieren en meren.
Renegade

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard