aadbloem schreef:Bas ik ben niet in detail bekend met deze Mercedes maar dit is een motor die heel veel gebruikt is voor scheepsmotor. Ik kan niet beoordelen of deze een goede keuze is voor jouw Barkas maar het lijkt mij dat de bouwers van de Barkas een redelijke keuze hebben gemaakt. 4000 bedrijfsuren is echt niet veel voor een diesel. Ik ga er van uit dat het een gereviseerde en goed gemariniseerde auto/vrachtwagen motorblok is. Heb je ervaring om te vergelijken met andere gelijkwaardige 16ton boten qua prestaties waarom je aan vervanging denkt?
Je wil ook wat meer dan 12km p/u waarom? Realiseer je dat dit zo ongeveer de rompsnelheid is voor een 12mtr casco en wanneer je over de rompsnelheid wil gaan je veel meer vermogen moet inbouwen en heel veel meer diesel moet verbranden?
Voor een rustiger loop en meer vermogen zal je naar een rustige zescilinder moeten, een Iveco misschien of Deutz. Vraag is of je dat kwijt kan.
En over “echte scheepsmotor” heb je enig idee? Zijn er fabrikanten die een motorblok ontwerpen en maken als “echte scheepsmotor” ? Ik heb geen idee maar ik weet wel dat er fabrikanten zijn die universele motorblokken maken, een motorblok dat je terug kan vinden in auto’s, vrachtwagens, generatoren, tractoren, machines voor in de bouw, heftrucks, en boten maar specifiek alleen als scheepsmotor in de relatief kleine watersport recreatie markt? Ik ben benieuwd.
Hi Aad, dank voor je reactie. Incidenteel zou ik de rompsnelheid willen varen, bijvoorbeeld op de Waal, of IJsselmeer indien de omstandigheden wat minder zijn. Volgens mij moet dat circa 14 km/u zijn bij deze boot.
Ik heb me wellicht niet goed uitgedrukt met scheepsmotor, ik bedoel een industriemotor die zijn vermogen bij een lager toerental haalt. Daarnaast zie ik dat dit soort motoren veel zwaarder zijn dan bijvoorbeeld, mijn 5 cilinder Mercedes, dus deed ik de aanname dat dit extra gewicht ten goede van betrouwbaarheid en rustige loop komt.
Groet Bas