Advies gevraagd: Hoe smeer ik mijn schroefas?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Advies gevraagd: Hoe smeer ik mijn schroefas?

Berichtdoor BertB » 13 Aug 2024, 10:00

Dank voor je reactie!
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Berichtdoor BertB » 13 Aug 2024, 10:04

Dank voor je reactie. Ik zal hem er thuis afhalen!
BertB

info:

Berichtdoor BertB » 14 Aug 2024, 14:53

Nou ik ben eruit hoor!

Het goede nieuws is dat het buitenste lager van schroefas in de toekomst gesmeerd gaat worden, en het slechte nieuws is dat de afgelopen drie weken vakantie (en wellicht veel langer) niet gebeurd is...

Ik heb het vetpotje eraf gehaald. Het vet dat erin zat was net kauwgom dat je twee uur niet in je mond hebt gehad. Ik denk dat ik er blokjes van kon snijden. Zie foto waarin ik het plexiglazen potje optil aan een bonk kauwgom. Dat kon dus ook nooit werken. Dus de hele zaak helemaal uit elkaar gehaald en een halve bus WD40 verkwist om de onderdelen schoon te maken.

Gelijk uitgezocht hoe de Unioeler SBK50.0 werkt: het palletje heeft twee standen; uitgetrokken (en vast te zetten door een kwartslag te draaien) en naar binnen. Uitgetrokken staat hij open. Deze stand is nodig voor normaal bedrijf én vullen. In de andere stand wordt er niet gesmeerd, en de pot vullen gaat dan ook niet; het komt er dan door het overdrukventiel uit. Na het losdraaien van de tegenmoer kun je de kartelmoer in of uitdraaien; in is minder smering en uit is meer smering. Te ver uit komt het palletje eruit en leegt hij gelijk heel het potje onder veerdruk over je hand :lol: . Heb ik dus gehad en daardoor weet ik dat ie nu wel werkt.

Nu teruggemonteerd en afwachten of er vet verbruikt wordt. Zo niet gaat het ding eraf en komt er een gewone smeernippel op.

Bedankt voor de adviezen en het meedenken tot nu toe.

https://imgur.com/a/j9mf6MV
BertB

info:

Berichtdoor Oeverloos » 14 Aug 2024, 15:59

Goed werk, Bert.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 14 Aug 2024, 16:48

BertB schreef:Ik heb het vetpotje eraf gehaald. Het vet dat erin zat was net kauwgom dat je twee uur niet in je mond hebt gehad.
Nu terug gemonteerd en afwachten of er vet verbruikt wordt.

Mooi dat het gelukt is.
Om zeker te weten dat het nu wel goed komt , zou je de vetpot beter effe demonteren,er voor nood eventjes een nippel opzetten,en dan met een handspuit(Lincoln,de beste) proberen of je er daarmee wel vet in krijgt. Met een handspuit kun je meer kracht zetten.
Is de weg vrij voor het toedienen van vet, nippel er weer af ,en automaat er weer op.
Als het goed gaat ,is het vet vooraan ook minder wateriger.
Daarna kun je eventueel je vetkoorden gaan bijvullen,en loopt het water ook niet naar binnen.

Omdat je toch een pot losse vet hebt kun je ook een Stauffer potje overwegen door die op de voorste smeerpunt te zetten.
https://www.leijenaar.nl/nl/artnr/68050 ... -4-1-8-gas

Vergeet achter de roerlager ook niet om te smeren.
Door te smeren draait het roer soepeler,en dicht gelijk deze de lager af .
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 15 Aug 2024, 18:33

Ok hartelijk dank weer!

Ik leer hier elke dag ;)

Bert
BertB

info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard