Olieverbruik, maar verder geen klachten....

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Olieverbruik, maar verder geen klachten....

Berichtdoor Mopolcamper » 08 Mei 2021, 09:20

Is er geen sprake van overmatig (blauwe) rook?
Mopolcamper

ligplaats:
info:

Berichtdoor Hooveld960 » 09 Mei 2021, 07:50

Nee, zoals ik al aangaf:

Rook- en stankuitstoot: af en toe dat we tegen elkaar zeggen: "hmmm ruik de motor (of eigenlijk vanuit de uitlaat) wel een beetje". Roken eigenlijk weinig tot niets.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Berichtdoor Kwokko » 09 Mei 2021, 10:48

Hooveld960 schreef:Dat laatste bericht van kajoe snap ik niet zo. Maar ik ben ook verder niet zo heel technisch. Ik merk wel op dit forum dat er een aantal zeer technische en kundige mensen zitten, ik voel me dan ook een beetje een noob ertussen.

Wat kajoe bedoeld ,is of er een carterontluchting op zit.
Dat is een slang die vanaf de oliecarter naar de luchtfilter loopt ,waar de carterdampen weer de luchtfilter in gaan,en zodoende weer via de motor verbrand worden.
Dat is dan verdampte olie in feite.
De olie wordt heet natuurlijk ,en verdampt iets.
Daardoor zakt het oliepeil,en op die manier heb je dan olieverbruik.
Maar voor zover ik weet ,zit er op de Indenor geen carterontluchting.
Op de mijne zit het i.i.g. niet.

Vroeger gingen die carterdampen linea recta de openlucht in.
Later mocht dat niet meer ,en moest dat terug naar de luchtfilter geleid worden.
Bij de 11 liter Volvo blok,zat er dan nog een centrifugaal filter tussen.
Alles in het kader van een schone milieu. :D

Hooveld960 schreef:Rook- en stankuitstoot: af en toe dat we tegen elkaar zeggen: "hmmm ruik de motor (of eigenlijk vanuit de uitlaat) wel een beetje". Roken eigenlijk weinig tot niets.

Ruikt je motorruim na het varen ook ontzettend naar verbrande olie?

Kajoe zou eens wat vaker een komma moeten toepassen in zijn zinnen,dan is het wat minder een gezoek ,waar de zin ophoud of waar er een break zit.
Kwokko

Berichtdoor bas » 09 Mei 2021, 17:45

Dat is dan verdampte olie in feite.
De olie wordt heet natuurlijk ,en verdampt iets.
Daardoor zakt het oliepeil,en op die manier heb je dan olieverbruik.

Carterdamp is voor het grootste gedeelte uitlaatgassen die langs de zuigerveren lekken. Verdamping van olie is nihiel, anders zou elke motor olie verbruiken aangezien alle vergelijkbare motoren grofweg dezelfde temperaturen draaien. Olieverbruik komt meer doordat neveldeeltjes met de carterdamp meekomen. Meer carterdruk = meer flow = meer deeltjes die meegvoerd worden.
Maar voor zover ik weet ,zit er op de Indenor geen carterontluchting.
Op de mijne zit het i.i.g. niet.

Die zit er op zeker wel op. Ik weet niet in welke vorm maar zonder ontluchting gaat het niet goed. Drukopbouw heb je sowieso, al was het maar omdat de lucht in het carter warmer wordt. Zonder ontluchting zou je peilstokje uit zijn kokertje ploffen of olie gaan lekken langs de krukasafdichtingen. Ergens moet een ontluchting zitten. Of die naar je luchtfilter/ manifold/ uitlaat of buitenlucht gaat durf ik ook niet te zeggen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor redmiller » 09 Mei 2021, 19:36

Die ontluchting is meestal goed te volgen vanaf het kleppendeksel. Waarschijnlijk zit daar een slangetje, gewoon volgen tot je bij een olieafscheider komt. (Op de luchtinlaat bijv.) misschien zit er wat sludge in de afscheider. Die ga je vanzelf ruiken.
redmiller

ligplaats: Schoonhoven
info:

Berichtdoor Oeverloos » 09 Mei 2021, 22:11

Hey Jan,

Ik neem aan dat je gewone minerale smeerolie gebruikt type 15W40, 15W50.
Half-synthetische en volsynthetische olie is niet aan te raden.
Verder is het mogelijk dat de uitlaat elleboog, die het spruitstuk met de rubberen uitlaat verbindt, vol zit met roet en teer.
De motor kan de uitlaatgassen dan niet optimaal kwijt.

Na 40 jaar mag je ook verwachten dat de motor vervuild is geraakt door het varen op de Friese binnen wateren.
Meestal pruttelen we met 1200-1400 toeren door de slootjes.
Dat is niet genoeg voor het zelfreinigend vermogen van de diesel.
Dus gaan ze roken en olie gebruiken.

Schoonbranden met hogere toerental in belaste toestand (zoals met DAF motoren wordt gedaan) is voor een Indenor geen optie. Te veel risico.
Je zag dat b.v. bij de invoering van de apk roetkeuring. Alle Ford Sierra’s, Granada’s en Peugeots met de Indenor diesels waren in no time verdwenen.
Ongeschikt om, vaak in koude toestand, op de bank in de garage bij vollast te testen.
Terwijl er genoeg waren die respectabele kilometerstanden maakten met deze motor. Met beleid rijden, laten opwarmen en niet meteen afzetten na een snelle rit garandeerden toch hoge kilometrages.

Wat ook niet helpt voor de rookontwikkeling is, dat wij, motorboters, vóór de winter, de tank voltanken, (met de beste bedoelingen) zodat je eigenlijk altijd met oude en soms zeer oude diesel vaart, vooral als je weinig vaaruren maakt.

Het beste wat je kunt doen is gewoon doorvaren met ietwat hoger toerental en bij de diesel een enzymen toevoeging doen.
Zoek op “enzyme fuel treatment” en je vindt het produkt.
Met frisse diesel en enzymen is de rook voor 80% weg is mijn ervaring.
Met Ultimate of V-Power, Excellium, etc. diesel voor 90%.

GTL/HVO zou ik alleen doen bij een nieuwe motor en een nieuwe of blinkend schone tank.

Als Wolf schrijft dat de klep seals mogelijk verdacht zijn i.v.m. oliegebruik, dan is dat een punt voor het lijstje voor de monteur.

Ik zou het bij deze Indenor houden.
Het is niet zozeer dat Indenor’s en DAF/Ford’s verslijten, het is meer dat ze verouderen.
Door de tijd en het gepruttel.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard