Koperen brandstofleidingen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Koperen brandstofleidingen

Berichtdoor Mopolcamper » 29 Dec 2020, 19:04

Wolf, zou je voor je motortje een nieuw topic willen openen?
Dit is mijn bron in dit topic: https://zeilersforum.nl/media/kunena/at ... Diesel.pdf
Mopolcamper

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 29 Dec 2020, 19:26

Om te beginnen is het beter om de E5 te nemen i.p.v. de E10.
De hoeveelheid toegevoegde bio ethanol is de boosdoener. Deze trekt vocht aan en zorgt voor corrosie in de carburateurs.
Verder zegt de leverancier dat er toevoegingen inzitten als loodvervanger.
Als je de motor langer niet gebruikt, de carbs leegdraaien. Brandstof toevoer los en goed leegdraaien. (met choke aan het einde bij afslaan)
Maar dat was altijd al beter.

Zelf heb ik een Honda 10 pk. Na leegdraaien heb ik voor de winterstop e.e.a. losgenomen om restanten benzine door te blazen.
Denk aan filter en slangen naar de carbs. Kwam nog best wat uit.
De aftapschroefjes onder de carbs kun je ook losdraaien, ben je gelijk eventuele bezinksels kwijt.

Alternatief is om voor stilstand laten draaien op Aspen. Dat is zuiver en kan langer staan in het systeem.
Dat deed ik met een Generator op benzine. Heeft nooit een verstopte sproeier gehad en binnen in het systeem was alles gaaf.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor kajoe » 29 Dec 2020, 20:00

helaas ik zou het niet weten ,vaar nog met een 20 jaar oude Suzuki 6 pk .
ik meng de benzine al die tijd zelf voor de mengsmering en vaar af en toe ook in de winter de losse tank vul en meng ik pas as hij bijna leeg is soms staat het maanden stil ,maar ik heb nog nooit ellende gehad met de gemengde benzine gewoon normale peut met groene mengsmering voor buitenboord motoren .
dus even afkloppen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor broekie » 29 Dec 2020, 20:14

Dit is een 2-takt met olie door de benzine.
Dat is een beetje vet dus. Vind metaal altijd lekker.
Maar leegdraaien voorkomt ook hier problemen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor chaea » 30 Dec 2020, 11:33

Grappig, Wolf schrijft dat hij geen 3,50 p l wil betalen voor vervangers en hij krijgt 2x de tip Aspen :lol:

Nou Wolf, iig geen kopere leidingen gebruiken want dat is iig funest voor je motor.
Daarbij heeft een 4 tact met meerdere carburateurs minder last hiervan dan de versies met slechts 1.
Bij langere stilstand een toevoeging door de benzine om te conserveren, en gewoon na het seizoen de rest van de peut in je auto (mits dit een benzine variant is). Ik gaf altijd de overtollige benzine wat ik had opgespaard aan een autocrossteam.

En na het varen waar het kan even verse benzine erbij.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Navigo » 30 Dec 2020, 12:17

HH,

Ik ken ook geen praktijk voorbeelden van aangetaste koperen leidingen in het brandstofsysteem(diesel).
Zowel niet in de pleziervaart als beroepsvaart.

Als je een bevestiging voor jezelf wilt? Dan kun je altijd een deel losnemen en zelf beoordelen wat de staat is.
Persoonlijk zou ik het lekker laten zitten, kun je het ook niet kapot sleutelen.

Navigo
Navigo

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 30 Dec 2020, 13:16

Het koper en biodieselverhaal is wel vaker voorbij gekomen idd.

Voor zover ik er toen wat over kon vinden had het vooral betrekking op opslagtanks met pure biobrandstoffen, niet zozeer op brandstoftanks met de verdunde variant die je aan de pomp kunt krijgen.
De bron die je noemt heeft het ook over de materiaalkeuze voor de tank, niet zozeer de leidingen, en stelt dat koper niet geschikt voor is voor het fabriceren van brandstoftanks. Waarom koper niet geschikt is zegt de bron niet maar vermoed dat dat met de materiaaleigenschappen (en de kosten :D ) te maken heeft, niet zozeer de combi met biodiesel.
Als het wel met biodiesel te maken zou hebben zou ik het advies om een stalen tank thermisch te laten verzinken ook nogal tegenstrijdig vinden, zink kwam er in de onderzoeken net zo beroerd vanaf als koper.

Zou me eerlijk gezegd niet te druk maken over een probleem wat er (nog) niet is.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Mopolcamper » 30 Dec 2020, 17:47

Jullie, zelfs Wolf, hebben mij gerustgesteld!
Mopolcamper

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 01 Jan 2021, 12:21

Mopolcamper schreef:In de vlet zijn overwegend zachtkoperen brandstofleidingen aanwezig. Nu schijnt de combinatie bio-dieselolie en koper niet zo gelukkig te zijn. Wat te doen: vervangen door rvs?

Ik zie werkelijk niet in hoe biodiesel chemisch gesproken koper kan aantasten. Of bedoel je de rubbertjes in de aansluitingen?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor heuvels » 01 Jan 2021, 14:38

Ergens gelezen dat de biodiesel niet zozeer kwaad kan voor het koper, maar wel de bacteriën die daar welig in kunnen groeien. Dus voornamelijk onderin de tank en dus niet in de koperen leidingen aan je motor.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard