Schroefas saga 27

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Schroefas saga 27

Berichtdoor Oeverloos » 24 Dec 2020, 16:18

Ik heb 10 jaar met veel plezier in een Saga 27 gevaren.
Deze had een Perkins 4208 4 cil van 50 pk.
Dat was in de jaren 80.
Ik voer elk jaar heen en weer naar Denemarken.
De combi met de 50 pk Perkins vond ik perfect qua vaareigenschappen.
Ik heb er zelf ballast in gedaan in de vorm van broodjes lood in beton.
Het schip was heel wat zeewaardiger dan ik.
De doorsnede van de as etc. kan ik mij niet meer herinneren.
Wel een dopje waar je wat vet in moest doen en dat aangedraaid moest worden.
In die tijd werd ik niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 24 Dec 2020, 17:40

Saga 27 is een fijn schip; geen franje, maar heel goed doordacht. Oersterk, veilig gedrag op zee. Vaar er zelf ook mee, in Zweden, westkust, omgeving Orust.
Ben wel eens zo ziek geweest in slecht weer bij de oversteek naar Noorwegen, dat ik blij was met de stuurautomaat.. Ik heb er zo,n tien jaar geleden een VP D2-55 ingezet (55 Pk, 30mm as..).

Gr, Arend
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Rein » 24 Dec 2020, 23:18

Beste leden,

Bedankt voor jullie info super! Vandaag direct maar aan de slag gegaan as eruit gehaald en er is ruimte voor een 3cm as gelukkig. Het klopt inderdaad buiten water gesmeerd de binnenkant olie gesmeerd, nu eerst maar kijken of ik de nieuwe onderdelen kan bestellen, Voor mij is dit helemaal nieuw en een uitdaging motor technisch gezien.
Rein

ligplaats:
info:

Berichtdoor Rein » 24 Dec 2020, 23:49

Beste leden,

Bedankt voor jullie info!
Vandaag schroefas eruit gehaald en er is gelukkig ruimte voor een 30mm as. Nu eerst maar nieuwe onderdelen bestellen en kijken of het lukt. Alles is voor mij nieuw daarom fijn om jullie reacties te lezen. 4 jr terug zag ik een omgebouwde Saga geweldig om te zien, dit jr contact gezocht met Piet de bouwer van deze omgebouwde Saga. In September kochten wij een oude Saga voor de romp zonder motor, inmiddels is de boot gestript en compleet bijna nieuw opgebouwd. Doel is om nog 5 maand hard aan dit project te werken en eind mei te water!
Rein

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 25 Dec 2020, 13:00

Let op!

Er is behoorlijk ruimte nodig tussen schroefas en de binnenkant van de koker!

De motor staat op rubber steunen; dat houdt oa in, dat er nogal beweging in de machine, en daarmee ook in de schroefas zit; bij te krappe ruimte slaat de as tegen de binnenkant van de koker..

Een oplossing zou zijn het plaatsen van een stuwkrachtlager/aqadrive/homokineet; dan zijn er geen zijdelingse bewegingen meer, en is een krappe koker geen probleem meer.
Tevens vergemakkelijkt dat de inbouw en uitlijning van de motor behoorlijk, dus sneller, dus goedkoper.. ,en minder trillingen.

Ook moet het achterlager worden aangepast: In het huidige lagerhuis past geen lagerbus met D=30. De huidige bus moet eruit, en worden uitgedraaid op 30mm. Rubber laat zich moeilijk draaien, maar in bevroren toestand gaat het nog wel, dus eerst in de diepvries.

Of met enig geluk is er een 30 mm bus te vinden van een ander materiaal, maar eerst moet dan de binnendiameter van het lagerhuis bekend zijn; er zijn er verschillende gebruikt; de werf liet ze meekomen met motor. Als de binnengland een oliepotje heeft, en de gland heeft keerringen achter een huisborgveer, dan heeft er een Bukh diesel in gestaan.

Die binnengland moet ook worden vervangen door 30mm, en pasgemaakt op de 42mm koker.

Uiteraard ook een andere schroef..

Veel succes!

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Rein » 27 Dec 2020, 00:15

Beste Eagle,

De schroefas koker is 40mm is deze dan weer te gebruiken voor een 30mm as? Of zeg jij dat dan de as tegen de binnenwand aankomt door trillingen, natuurlijk wil ik een pythondrive. Mijn zorg is nu toch wel dat ik de buiten mantel eruit moet halen als ik het goed begrijp. Maar zou ik dan ook een 25 mm as kunnen gebruiken met een pythondrive?

Mvg Reinder
Rein

ligplaats:
info:

Berichtdoor Rein » 27 Dec 2020, 00:20

Oeverloos schreef:Ik heb 10 jaar met veel plezier in een Saga 27 gevaren.
Deze had een Perkins 4208 4 cil van 50 pk.
Dat was in de jaren 80.
Ik voer elk jaar heen en weer naar Denemarken.
De combi met de 50 pk Perkins vond ik perfect qua vaareigenschappen.
Ik heb er zelf ballast in gedaan in de vorm van broodjes lood in beton.
Het schip was heel wat zeewaardiger dan ik.
De doorsnede van de as etc. kan ik mij niet meer herinneren.
Wel een dopje waar je wat vet in moest doen en dat aangedraaid moest worden.
In die tijd werd ik niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Mvrg.

Oeverloos

Beste Oeverloos

Leuk om te lezen maar deze Saga is compleet gerestyled alleen de romp is nog hetzelfde. Dus qua vaareigenschappen hoop ik er net zo van te genieten als jou!

Mvg Reinder
Rein

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 27 Dec 2020, 05:10

Rein schreef:Beste Eagle,

De schroefas koker is 40mm is deze dan weer te gebruiken voor een 30mm as? Of zeg jij dat dan de as tegen de binnenwand aankomt door trillingen, natuurlijk wil ik een pythondrive. Mijn zorg is nu toch wel dat ik de buiten mantel eruit moet halen als ik het goed begrijp. Maar zou ik dan ook een 25 mm as kunnen gebruiken met een pythondrive?

Mvg Reinder

Ik zou voor een Aquadrive gaan, kwaliteit is beter.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 27 Dec 2020, 07:24

Met Pascal eens..

Ik denk dat ik hierboven eea duidelijk heb gemaakt, maar misschien is het handig om dit door te spelen aan degene die de aandrijving gaat leveren en inbouwen.

Stuwkrachtlager wel- of niet, heeft niets met de nodige as diameter van doen. Die 30 mm is nodig.
Als het er niet is, volgt de as de motorbewegingen, en zal regelmatig de as tegen de binnenkant van de koker slaan.
Als het er wel is, zal de as daarin strak gelagerd zijn, en niet meer zijdelings uitwijken. Dan is de eigenlijk te krappe koker geen bezwaar meer, en kan dus blijven zitten.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Rein » 27 Dec 2020, 20:46

eagle schreef:Met Pascal eens..

Ik denk dat ik hierboven eea duidelijk heb gemaakt, maar misschien is het handig om dit door te spelen aan degene die de aandrijving gaat leveren en inbouwen.

Stuwkrachtlager wel- of niet, heeft niets met de nodige as diameter van doen. Die 30 mm is nodig.
Als het er niet is, volgt de as de motorbewegingen, en zal regelmatig de as tegen de binnenkant van de koker slaan.
Als het er wel is, zal de as daarin strak gelagerd zijn, en niet meer zijdelings uitwijken. Dan is de eigenlijk te krappe koker geen bezwaar meer, en kan dus blijven zitten.

Gr, Eagle

Beste Eagle,

Sorry voor mijn onwetendheid maar inmiddels de buiten lager eens goed bekeken. Nu snap ik wat jij bedoelt er zit een teflon laag in de binnenkant, deze zou ik dan inderdaad uit kunnen boren naar 30mm. Misschien een domme vraag maar is de teflon/lagerbuis niet te verwijderen en dat ik daar een nieuwe lagerbuis inzet?

Mvg Reinder
Rein

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard