Timray problemen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Timray problemen

Berichtdoor AC/DC » 17 Aug 2020, 19:33

Je zal je misschien afvragen waarom ik het niet bij de proefvaart had ontdekt, nou dat zit zo:

Tijdens de proefvaart ongeveer 15 min volgas gevaren en 45 minunten op andere lagere toerentallen dat was in het vroege voorjaar daar de watertemp nog vrij laag was. De temp meters bleven keurig op 83/84 gr geen alarm niks aan de hand!

wat bleek later na ongeveer een jaar kloten, de temperatuurmeters waren verkeerd aangesloten!! Er zaten namelijk 2 meters parallel over 1 sensor ! (binnen en buiten) Dan krijg je dus een vervangingsweerstands waarde die dus een verkeerde waarde op de meter aangeeft.

In het begin vond ik het al zo vreemd dat rond de 85gr het alarm afging !! Dan ga je beginnen met zoeken en kom je er uiteindelijk achter dat de meters verkeerd aangesloten zitten.
AC/DC

ligplaats: Dordrecht
info: Hooveld 1070 met Timray 58di

Berichtdoor broekie » 17 Aug 2020, 19:39

Je bent dus slachtoffer van een handige verkoper.
Uitzonderingen daargelaten is het toch verstandig om een gerenommeerd merk te kiezen.
Ik hoop dat je het probleem onder controle krijgt zonder extreme kosten.
Of zo'n motor lang meegaat zal de toekomst uitwijzen, maar ik geloof er niet in.
Ook het vertrouwen in zo'n product zou voor mij een probleem zijn. Deze week 15 uur op het IJsselmeer en Markermeer gevaren. Dan moet de motor gewoon betrouwbaar zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor bas » 17 Aug 2020, 19:50

Ik vraag me eigenlijk af wat die monteur uit heeft staan boren. Als dat echt koelkanalen zijn die dicht hebben gezeten maakt een motor zijn eerste draaiuur niet eens af, dat komt niet na 260 uur boven water.

In het begin vond ik het al zo vreemd dat rond de 85gr het alarm afging !! Dan ga je beginnen met zoeken en kom je er uiteindelijk achter dat de meters verkeerd aangesloten zitten.

Maar los van alle alarmen en meters, hoe warm wordt die motor nu echt? Neem aan dat de monteur dat gemeten heeft.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor AC/DC » 17 Aug 2020, 20:04

Na 1 meter los te hebben gemaakt en dus 1 werkende meter te hebben aangesloten hebben we nu een juiste temperatuur weergave.
De monteur heeft ook een analyse gemaakt met een infra rood meter.

De motor kan 3000 toeren draaien. Volgas is dat ongeveer 2800 in zn werk.
Kruissnelheid zou rond 2200 of 2400 toeren moeten liggen. Als ik 2000 toeren vaar en zeker met de afgelopen warme dagen gaat de temperatuur na 0,75 a 1 uur richting de 100 gr.
Hoe warm hij maximaal wordt weet ik niet want ik laat het alarm niet afgaan om evt verdere schade te voorkomen. Met de warmte van afgelopen tijd kan ik uren achter elkaar varen met zo'n 1500 toeren, dan blijft hij steken op 93gr ongeveer.
AC/DC

Berichtdoor broekie » 17 Aug 2020, 20:08

Heb je de thermostaat er weleens helemaal uit gehaald? Dus maximaal koelen. Dan zou de motor niet op werktemperatuur moeten komen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor AC/DC » 17 Aug 2020, 20:14

Ik vaar nu zonder thermostaat, heeft dus geen effect.
Thermostaat getest en gaat netjes open bij 72gr.
AC/DC

Berichtdoor bas » 17 Aug 2020, 20:21

De motor kan 3000 toeren draaien. Volgas is dat ongeveer 2800 in zn werk.

Dit is eigenlijk al niet goed. 3000 toeren = 3000 toeren en dat moet gewoon kunnen zonders toeters en bellen. Als je de die toeren niet haalt duid dat naar overbelasting.

Is de schroef niet gewoon veel te zwaar?
Laatst gewijzigd door bas op 17 Aug 2020, 20:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor henkvd » 17 Aug 2020, 20:41

AC/DC schreef:Heel apart ja, toen de monteur dit had ontdekt dachten we beide ook meteen dat het probleem hiermee was opgelost!

Niet dus...

Nu maar afwachten tot het balanswiel uit China is gearriveerd.

Geeft niet heel vertrouwen die laatste zin.

Lokaal gezegde aan boord was als de kunsten van de "motordrijver" niet al te hoog werden in geschat , je kan altijd nog het vliegwiel er af halen.
zo komt het ongeveer over.

Maar de volgende vragen blijven over, en het max toeren niet halen geeft al een indicatie, moet het motortje niet te hard werken, wat is de uitlaat temperatuur, delta buiten koelwater in en uit , is deze laatste te groot, kan het interne circuit het ook niet bij houden ( is er dus voldoende buiten koelwater ) staat van de koeler ( schoon ?)
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Byl54 » 17 Aug 2020, 21:14

Apart verhaal, een thermostaat er uithalen is niet verstandig doorstroomsnelheid wordt lager, kan motor schade geven. Misschien toch verstandig om na 1,5 jaar een monteur er bij halen.
Gebruikers-avatar
Byl54

ligplaats: Nieuwegein
info:

Berichtdoor Kwokko » 17 Aug 2020, 21:49

bas schreef:Dit is eigenlijk al niet goed. 3000 toeren = 3000 toeren en dat moet gewoon kunnen zonders toeters en bellen. Als je de die toeren niet haalt duid dat naar overbelasting.

Is de schroef niet gewoon veel te zwaar?

Hierin moet ik @bas gelijk geven.
Een motor die constant moet werken en zijn toeren niet haalt,daarvan loopt de temperatuur gewoon op.
Andersom is het zo bij een motor,die op zijn sloffen zijn vermogen haalt,die blijft wel koel genoeg.

@AC/DC
Wat voor motor stond er eerder in die boot?
En welke verhouding had de keerkoppeling?
Is dat bekend?
Want als de schroef is blijven zitten,dan kan het dus zijn dat deze helemaal niet bij motor en de keerkoppeling past.

Even iets over TimRay motoren.
Ik hoor nooit iets vreemds van dat merk,heb zelfs een dealer van hun bij mij in de buurt zitten.
Jongen ken ik goed,heel goed zelfs,en als deze me een motor zou aansmeren,die niet deugd,dan kan hij wel stoppen denk ik.
En ja,ik heb in die motoren wel vertrouwen.
Waarom zou ik wel een iPhone kunnen hebben uit China,of een Stella Fiets of een Sparta of Gazelle fiets, en geen TimRay?
Wat komt er tegenwoordig niet uit China?
Maar ja ,rotte vissen heb je overal,ook bij de gevestigde merken.
Kwokko

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard