Peugeot indenor rookt de ene keer wel, de andere keer niet!

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Peugeot indenor rookt de ene keer wel, de andere keer ni

Berichtdoor quintus » 09 Sep 2014, 14:35

Ik zie nu tevens ietswat olie op het water drijven! Het kan ook diesel zijn ( ik ken het verschil niet, waar kan je dat aan zien?) motor loopt als een zonnetje! ben bang dat er toch wat aan de hand is.
quintus

ligplaats: Lisse
info:

Berichtdoor quintus » 09 Sep 2014, 17:33

Ik ben even gaan varen om te kijken wat de motor belast doet, en belast is de rookkleur op 1200 1500 1600 1800 2000 2200 en 2500 toeren vandaag ineens licht grijs en vervliegt snel. Het gas geven naar hoger toerental geeft wel iets blauw, maar dat deed hij altijd al, en vind ik dat gezien de leeftijd logisch. Onbelast rookt de motor na een minuut of 5 blauwig, na het aanmeren. Er zal iets gebeurd zijn in de motor, wat weet ik niet, maar in ieder geval is er iets losgekomen toen ik het oliefilter los haalde nadat de motor koud 1 minuut had gelopen! Wat die tik ( geluid was vergelijkbaar met een tik van een bankhamer op de zijkant van de motor) nu was, is mij een raadsel, motor ruikt anders en rookt vandaag weinig blauw maar grijs dus. kijken wat morgen brengt.
quintus

info:

Berichtdoor quintus » 09 Sep 2014, 17:34

Oh ja, met het aanmeren zag ik nog wel iets olie of diesel achter de boot in het water!
quintus

info:

Berichtdoor Lucter » 09 Sep 2014, 18:01

Met een leeftijd van 44 jaar, leest het bovenstaande als een rouwkaartje :cry:
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 09 Sep 2014, 18:14

Per abuis de klembout (imbus-stelschroef) van de oliepomp losgedraaid? of zat die al los? Als de pomp af en toe wel, en dan weer niet wordt meegenomen door de aandrijflip, of omdat het tandwiel uit het nokkenas-wiel is is gezakt, kan dat je verschijnsels veroorzaken.. Daarna is de pomp geheel naar beneden gevallen in de carterpan, en dat je heb gehoord..

Is maar een gokje..

Oliedruk meten!

Oliedruk-begrenzings klep zit in het pomphuis.. (Achter een veer met splitpen).

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor quintus » 09 Sep 2014, 18:39

Ik zelf ben ook 44 Lucter! snik!
quintus

info:

Berichtdoor quintus » 09 Sep 2014, 18:49

olie pomp werkt prima, netjes 2.5 bar of soms hoger 3 bar, maar nu heb ik het idee dat de Oliedruk-begrenzings klep zoals er wordt geopperd heeft vastgezeten en terug is gesprongen, dit zal ook een tik veroorzaken! denk ik, of zit ik nu te helemaal fout te denken?
quintus

info:

Berichtdoor vuuren1 » 09 Sep 2014, 20:47

Ik ken ook het verschijnsel dat iemand aan de SB kant de conische plug eruit had gedraaid, de oliepomp zakt dan naar beneden en de motor loopt stuk.
Hier lees ik dat er 2,5 - 3 bar oliedruk is, dat komt in de buurt van de normale waarde (2.5 bar is aan de lage kant).

De olie blijkt schoon te zijn en dan begrijp ik (is niet gemeld) dat het oliepeil niet verhoogd is.

Een harde en hoorbare tik is wel behoorlijk hard als dat opvalt bij deze dieselmotor die niet echt stil is.
Geen idee wat het is omdat we een oliedrukopgave hebben.

Nieuwe vraag:
Hoe ziet de carter ontluchting er uit, ofwel waar zit die op aangesloten (luchtfilter?) en hoe verloopt de leiding tussen motorblok en luchtfilter?
Als de leiding eerst omlaag loopt en dan omhoog hebben we de oorzaak mogelijk te pakken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quintus » 09 Sep 2014, 20:54

Dank vuuren1, dat gaat ik morgen meteen bekijken, en kom er op terug!
quintus

info:

Berichtdoor quintus » 09 Sep 2014, 20:59

De harde tik hoorde ik toen ik het oliefilter eraf draaide, de motor stond uit maar had 1 minuutje gelopen, en het filter leek een soort van vacuüm te hebben, ik draaide natuurlijk verder en toen de tik alsof iemand met een hamer tegen de motor tikte! alsof er iets terug schoot!
quintus

info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard