Motor gaat plotseling grijs roken?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Motor gaat plotseling grijs roken?

Berichtdoor Marcel010 » 10 Aug 2014, 15:46

Oh ja, nu ik toch al een topic heb aangemaakt, hoe werkt die waterafscheider precies?
Kraantje open draaien en wat er onderhouden en weer dicht of moet ik nog ontluchten?
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor Klaver vier » 10 Aug 2014, 15:59

Waterafscheider kan je zo aftappen zonder te ontluchten.
Wat het vreemde is dat jouw probleem zich pas voordoet na een poos varen,daarom gaan in mijn ogen een heleboel dingen die Ron opnoemt niet op want die openbare zich meteen.
De papieren luchtfilter zou ik er tijdelijk even uit halen,dan weet je zeker dat hij lucht genoeg krijgt.
Gr René ( De Stoere).
De meeste waterafscheiders zit een glas onder kan je zo zien of er water in zit.
Klaver vier

Berichtdoor Marcel010 » 10 Aug 2014, 16:02

Bedankt, dan ga ik daarmee zo aan de slag.
Wij hebben een Volvo Penta waterafscheider zonder glas.

Zal ook eens wat foto's maken vanavond.

Ik heb een Cyrix accuscheider erop zitten met 180Ah semi tractie accu.
Kan het niet zijn dat als het relais wordt bekrachtigd de dynamo opeens een stuk meer weerstand krijgt en daardoor de motor niet lekker meer draait.
Dat Cyrix relais zit namelijk pas 2 weken echt aangesloten en daarvoor hadden we geen problemen.

Of zoek ik het nu echt te ver?
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor Klaver vier » 10 Aug 2014, 16:10

Als de dynamo bekrachtigt wordt kan de motor hooguit een paar toeren minder maken,maar gaat dan nog niet roken.
Klaver vier

Berichtdoor vuuren1 » 10 Aug 2014, 20:08

Ineens grijs roken en dan weer niet is variabel en meestal geen motorprobleem.
Ik denk toch aan brandstofproblemen.

Daar kan water in zitten en dan krijg je dit soort verschijnselen.

Remedie 1: Tank legen, reinigen en schone brandstof tanken.
Stel dat er sprake van water is gaat de dure brandstofpomp stuk en ben je verder van huis,

Om de pomp te verwennen ook even 1-2% 2 tact olie bij de brandstof bijmengen (gewoon van de Action).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marcel010 » 10 Aug 2014, 20:54

Ik ben net terug, dieseltank is brandschoon, dit is het eerste wat eruit de waterafscheider komt:
Afbeelding
Die zooi allemaal niet, dat zat al in dat emmertje.
Voor mij ziet dit eruit als diesel, niet als water.

Wat betreft het luchtfilter, wij hebben op 70cm afstand van de motor een luchtfilterhuis zitten met dit filter erin:

Afbeelding

Vanaf het luchfilterhuis gaat een slang naar de een luchtschelp die in aan de buitenkant van de boot lucht aanzuigt.
Naar de motor loopt dan een slang waar een t-stuk opzit, een grote slang naar de aanzuiggedeelte en een kleine slang naar de carterontluchting.
Zie hier hoe het zit:

Afbeelding

Die grote slang lag dus los, het is allemaal een beetje vet en er zit geen slangklem op.
Ga dat er allemaal sowieso uittrekken en opnieuw maken met de juiste materialen.

Kan dat een oorzaak zijn?
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor Marcel010 » 10 Aug 2014, 21:14

https://www.youtube.com/watch?v=FfVq_Iq32LY
Ook nog even een filmpje gemaakt vanavond.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor R0N » 11 Aug 2014, 07:15

Als er vocht in de brandstof zou zitten wat mee gaat in het verbrandingsproces zou de rook wit zijn.. Grijze rook lijkt op een te hoge hoeveelheid brandstof of te weinig zuurstof waardoor de hoeveelheid brandstof concentraat te hoog wordt.
Als de luchtfilter schoon is zou ik eens kijken of je retourleiding misschien niet helemaal lekker werkt, als je overtollige diesel niet retour kan naar je tank is er maar 1 uitweg en dat is naar je motor.
R0N

ligplaats: Haarlem
info:

Berichtdoor Klaver vier » 11 Aug 2014, 09:04

Marcel.Het lijkt er veel op dat de motor de vuile carterdampen op zuigt.
Dan is het ook verklaarbaar dat hij gaat roken als hij goed warm is.
Ik geloof niet in vuile brandstof,ik heb dit zelf wel eens gehad maar dan gaat de motor zo vreselijk rot lopen.
Bij vuil of water gaat de motor cylinders overslaan en met een heel onregelmatig toerental lopen.
Bovendien zou hij dan na het starten meteen heel rot lopen en niet pas na een uur of twee.
Bij een verstopte retour zou het probleem zig ook meteen voordoen niet na twee uur.
Aangezien verstuivers een bepaalde afstelling hebben kan daar niet meer brandstof doorheen als dat de afstelling toelaat
Met andere woorden als de retour verstopt zit kan het nog niet door de verstuivers.
Ik zou de ontluchting van het carter eens los gooien en is kijken wat er dan gebeurd, kan je gelijk zien of deze erg rookt
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor vuuren1 » 11 Aug 2014, 20:18

Het zou ook kunnen zijn dat de carterafzuig olie verzamelt wat later door de lucht inlaat wordt aangezogen.
Ik zie op de foto een aflopende carterontluchting die volgens de omschrijving op de inlaat is aangesloten.

Als de olie zich ophoopt zal de motor ineens olie inademen en grijs gaan roken totdat het weer op is.
En dat herhaalt zich.

Is bekend en hoe ouder de motor hoe vaker dit voor zal komen.
Verder sluit ik een dieseltank met vuil/water ook niet uit.

De motor inlaat moet niet naar buiten maar lucht uit de motorkamer halen. Anders gaat het stinken en wordt de boel te heet omdat er geen luchtstroming is.
De carterventilatie moet niet direct worden aangesloten op de inlaatleiding, dan forceer je olie opzuigen, zeker met een aflopende carterontluchtings buis.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard