warm lopen Ford Lehman

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: warm lopen Ford Lehman

Berichtdoor stentor950 » 27 Mei 2014, 17:28

De koeling is uitgevoerd met buizen onder het schip
Motor heeft voor mijn tijd nooit gedraaid met thermostaat .( nooit op temperatuur en zelfs met een extra externe circulatiepomp,aangedreven door distributie ) Teveel circulatie ,dus weggenomen en werkt nu alleen met eigen waterpomp.
Het gebeurd dat de temperatuur van het water zich regelmatig verzet bij opwarmen motor ( van laag naar hoog en omgekeerd ) .
Ik heb al 2 x meegemaakt dat er vriespastillen uit het blok zijn gekomen ( lekken tot gevolg ,doorgeroest ).
Uiteraard ook met hoge motortemperatuur tot gevolg.!!! ja watte ???
Niet wetende dat er waterverlies is en warm lopen door op de temp meter te lezen .(zelfs met stoomontwikkeling )
Beide keren heb ik gedacht nu is het over en out met de Ford .
Elke keer met afkoeling , vervangen pastillen ,opgieten water ,ontluchten enz.... starten en draaien ,OEF !
De echte heetloper is de ( dan niet ) watergekoelde uitlaatcollector .
Ik doe regelmatig een aditief bij de motorolie . Ik denk dat dat mijn geluk is .

Bij moderne motoren is 99% de Koppakdichting eraan bij heet lopen .

Heeft deze motor een stalen pakking die niet stuk kan ?

Doordat de motor op de temp van het thermostaat meestal werkt zal dan ook het niveau in het extra reservoir schommelen in niveau ! Kan dit ?
Motor had een open reservoir die ik nu vervangen heb door een expantievatje ,afsluitbaar door Dop met overdrukventiel .

Marc33

Het is natuurlijk niet goed als de motor droog staat te koken door het wegvallen van de koeling. Bij het lezen van je post moesten ik zo nu en dan Wikipedia raadplegen voor de vertaling vanuit het Vlaams naar het Nederlands.

Zoals Wolf en vVuuren al schreven, is uit je omschrijving te halen dat het van het begin af aan niet goed heeft gezeten. De koeling werkte zonder thermostaat. Hierdoor zal de motor waarschijnlijk niet / nooit op temperatuur zijn gekomen. Op zich al geen positief verhaal.

Was er wel een temperatuurmeter aangesloten, en wat gaf deze aan voordat je de aanpassingen aan het systeem deed?

Ik begrijp uit je verhaal dat er geen koelvloeistof gebruikt werd maar het koelsysteem met water was gevuld. Dat zou aanleiding kunnen geven tot roestvorming.

Je gaf aan dat het een open koelsysteem betrof. Had je toen ook al last van losspringende koelwaterslangen (waterdarmen) of zijn de problemen ontstaan NA het installeren van een expansievat?

PS. Kan je er ook foto's van maken en hier plaatsen?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor MARC33 » 28 Mei 2014, 09:47

Hoi Stentor 950 ,
bedankt voor uw bezorgdheid
Straf dat Vlaamsch zoveel kan verschillen met jullie Nederlands .
Ik ondervind van jullie geen grote verschillen dus zal het aan mij liggen .
Sorry voor het ongemak.

Bij aankoop was de koeling NIET in orde en gaf de temperatuur meter weinig of niets aan .
Ik had een extra gever staan op de motor(was niet aangesloten ) . Ik heb daar een extra temp meter voor gevonden en aangesloten .
Dus heb nu 2 temperatuur meters die goed hun werk doen.
1 is mee opgenomen in de origineel Ford dashbord ( rond klok met lampjes en brandstof en tem meter )
2 de is een meter met schaalverdeling ( VDO)

Het expantievat is boven de vloer geplaatst( door mezelf ) zodat ik dit regelmatig kan checken zonder altijd mijn vloer te openen .

Ik heb op 10 jaar tijd 1 losgekomen waterdarm gehad ,nu juist een week geleden .
Doordat er een EXTRA ,uitwendig aan motor,een koelwater buis is bijgeplaatst om de richting van het te koelen water juist te hebben is er een probleem ontstaan .
Die extra buis was vroeger een rubberen leiding/darm .
Ik heb die rubberen leiding/darm vervangen door een vaste buis die langs de ene kant kan de beweging van de motor mee volgt .
Aan de andere kant is hij verbonden door middel van een rubberen elleboog ( 90 °)aan een gelaste aansluiting op de romp ( toegang koelbuizen ) .
Dat is dus NIET flexibel en daar is een waterklem losgekomen met waterverlies tot gevolg .
Er is geen druk op het koelsysteem opdat de klemmen zouden loskomen .

Met dit topic wil ik eigenlijk verhalen,ervaringen lezen van andere die zoiets ook hebben meegemaakt .
Dat dringt niet echt door OF ik ben de enige die zoiets heeft voorgehad .
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 28 Mei 2014, 11:08

MARC33 schreef:Met dit topic wil ik eigenlijk verhalen,ervaringen lezen van andere die zoiets ook hebben meegemaakt .
Dat dringt niet echt door OF ik ben de enige die zoiets heeft voorgehad .

Ik had je al verteld bij een goed geconstrueerd koelsysteem gemaakt van stalen of RVS buizen komen de rechte verbindingsslangen niet los. (dus daarom weinig reactie van mensen die jouw ervaringen met je kunnen delen)
Het is daarbij natuurlijk wel van belang dat de leidingen de beweging van de motor kunnen volgen, door bijvoorbeeld de beweging over 2 verbindingslangen te verdelen (2 slangstukken met een korte losse pijp er tussen).
Maar ik begin een vermoeden te krijgen, dat de beweging van de motor erg groot is, door het ontbreken van een stuwdruk lager ?
Er zijn al forumleden geweest die naar een foto hadden gevraagd, zou inderdaad een hoop gegis kunnen schelen.
Of is het zo, dat je een oplossing eigenlijk helemaal niet zo belangrijk vind, er gezellig een beetje met de maten over ouwehoeren is ook al goed ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 28 Mei 2014, 19:35

Marc,

Wij kunnen wel gaan raden maar hebben het niet gezien.
Zoals je omschreef leek de hele boel op knoeiwerk en als het ene niet goed zit op een boot zit de rest meestal ook niet goed is mijn ervaring.

Als je een leiding aansluit die geen kant op kan en de motor wel kan bewegen kan je er op wachten dat het fout gaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor MARC33 » 29 Mei 2014, 21:19

Ik kan/wil heel het koelsysteem simpeler maken .
Doordat er 2 extra leidingen lopen Links van de motor geven die extra warmte in de machinekamer
Nu komt R achter een vaste verbinding uit de romp. loopt direct door de keerkoppelingkoeler .( dwars op motor,boven KK)
Gaat met een extra buis Links van motor naar voor IN de waterpomp ( onderaan )
Komt bovenaan uit thermostaat huis en gaat vooraan in watergekoelde uitlaat ,door uitlaat, komt L achter uit en gaat terug naar voor ( nog een extra buis ) naar L voor, naar vaste verbinding in romp naar koelbuizen .

De vraag is
Moet eerst de KK het eerst gekoeld water krijgen of mag ik heel de boel omdraaien .
Uitkomende gekoeld water is R achter de motor( vaste verbinding uit de romp)
Te koelen water uit watergekoeldeuitlaat gaat L voor motor naar koelbuizen onder schip .
Is dit een normale situatie ?

Ik zou de richting van de waterstroom willen omdraaien .
Ik kan dan waterbuizen weglaten .
Te volgen waterloop :
Uitgang L voor rompaansluiting naar ingang onderaan waterpomp.
Uitgang waterpomp naar uitlaat ,uitgang uitlaat naar KK koeler en zo naar R achter aansluiting romp ( koelen buizen )
Zodat L voor terug gekoeld water in de motor ( waterpomp loopt ).
Wanneer ik deze waterloop neem krijgt de KK koeler warm water ,hoger dan thermostaat temp .( uit thermostaat door uitlaat ,dus hogere temp )

de L aansluiting in romp is L voor aan de motor en de R aansluiting is R achter de motor daarom denk ik dat de volgweg L in en R uit is .??
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 29 Mei 2014, 23:02

De volgorde is normaal.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 30 Mei 2014, 08:14

Mijnheer den zuiderbuur,
Naar je vertelt, kan je het allemaal veel eenvoudiger maken, maar die foto’s is ?
Zie ook geen reactie op je stuwdruklager ! ! ! ! ! !
Mis in je verhaal ook de smeerolie koeler van de motor !
Naar het lijkt zijn de koelpijpen niet bedacht voor deze motor.
Volgorde zoals je beschrijft beginnende bij de oliekoeler van de keerkoppeling is goed, deze koeler is vaak uitgevoerd als combikoeler voor keerkoppeling en smeerolie, het uitlaatspruitstuk moet altijd de laatste in de reeks zijn !
(geeft veel warmte aan het koelwater terwijl de temperatuur van dit ding niet belangrijk is)
Wat vind je er van om het pijpencircus te vereenvoudigen, door de ingaande kant van de koelpijpen op een andere plaats door het vlak te steken, i.a.w. pas het koelsysteem aan, aan de Lehman.
It is so simple !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor MARC33 » 30 Mei 2014, 10:08

hoi heren ,
bedankt voor uw mening
Moest de richting van het water anders lopen dan nu dan zou het koelwater in de andere richting onder het schip lopen dan de vaarrichting .
zou dit invloed hebben ?
Wegnemen van 2 externe koelbuizen zou ook minder hoeveelheid water zijn in het systeem .

@Wolf ,ondertussen zou je toch al moeten weten dat ik een SKF lager heb zitten en een Bulflex type 8 op een as van 40 mm .Ik moest een zware uitvoering nemen omdat de as 40 mm is ,volgens mij veel te duur en te stug om soepel te werken .
Maarja de verkoper verkocht graag iets uit stock en maakte me wijs dat dit " HET " was
is ook al wat over geschreven geweest tot ergernis van U . herinner .

Motor schud ,maar niet echt overdreven .( op een bepaald toerental )
De aanpassing ts KK en as is een uitdaging voor de komende winter .

Foto's maken en opsturen kan inderdaad een beter beeld geven MAAR ik wil niet AFGEMAAKT worden .
Ik heb de motor niet ingebouwd en ik wil VEEL ONNODIGE discussies vermijden , volg je .

Inderdaad heb ik een gecombineerde koeler boven KK zitten ,zowel olie motor als olie KK
Wil toch is goed kijken om die 2 extra koelbuizen weg te laten .

Aansluiting romp is inderdaad een mogelijkheid maar is wel een grote ingreep .
aan de R kant onder het schip zit een kotere buis dan aan de L kant ( lengte motor )
Er is in het schip een kraantje om de boel te ontluchten of om op te gieten .werkt allemaal perfect .

Is het de bedoeling dat je elk jaar een waterklemmen aanschroeft .?
Ik kan/heb er verschillende kunnen bijdraaien .leidingen zijn niet van de jongste uiteraard .
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 30 Mei 2014, 20:57

De boel omdraaien is niet goed (zie de uitleg van Wolf over de smeeroliekoelers).

Is dat omdraaien alleen bedoeld om minder warmte in de motorkamer te genereren??
Dat zal overigens erg weinig schelen.
En anders voorzie je die leidingen van isolatie (wat ook weinig invloed zal hebben).

Een stuwlager i.c.m. een Bullflex 8 is goed (die Bullflex is zeker geen rommel..).
Tussen het stuwlager en de Bullflex moet wel een redelijk stuk vrije aslengte zitten anders moet die Bullflex alles opvangen en daar is ie niet voor bedoeld.

Je werkt jezelf alleen maar tegen door geen foto's te posten en wij kunnen je dan ook onvoldoende helpen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor MARC33 » 30 Mei 2014, 22:22

http://nl.tinypic.com/r/ivxpqe/8

Hoi
Ik heb 2 foto "s proberen posten van het net ( gelukt ?)
Hier kan je goed zien dat er geen extra koelbuizen L van het motorblok ( kant uitlaat )
Uit koeler achter in uitlaat naar voor en dan onderin de waterpomp ,motor in en dan bovenaan uit thermostaat .
Hier loopt de uitlaat niet als laatste

Ik zal later wat foto"s van de koeling proberen maken en doorsturen .zal even duren want ben nu aan het varen en om deftige foto's te kunnen nemen moet ik alles open leggen
MARC33

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard