Peugeot indenor DTP-40 koelsysteem vraag

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Peugeot indenor DTP-40 koelsysteem vraag

Berichtdoor Hooveld960 » 18 Aug 2026, 17:58

"De motor blijft schommelen tussen de 45-60 graden celcius afhankelijk van belasting (Als de meter juist functioneert)."

Dit lijkt mij niet goed, de temperatuur moet toch wel 75-80 graden worden, anders komt de motor niet op temperatuur.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Berichtdoor Wolf1 » 19 Aug 2026, 12:18

Hooveld960 schreef:Dit lijkt mij niet goed, de temperatuur moet toch wel 75-80 graden worden, anders komt de motor niet op temperatuur.

Dat is ook niet goed en lijkt zelfs op geen thermostaat !
En dat werpt dan weer de vraag op, waarom ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor SjaakKonijn » 19 Aug 2026, 19:35

Ik ga eens goed testen dit weekend en kijken hoe warm hij nu eigenlijk wordt. Nu ik een foto van het bedieningspaneel met temperatuurmeter zie, twijfel ik hoe hoog hij eigenlijk komt. Wellicht toch in de buurt van de 75 graden. Blijft alsnog laag; een auto heeft een hogere bedrijfstemperatuur.
Oliedruk is 3 bar bij koude en warme motor.

Groene en rode streepjes lijken mij de wenselijke locatie van de naald bij het openen van de thermostaat op 75 graden.

De thermostaat ga ik nog inspecteren; de rubber U bocht waar deze in zit moet toch vervangen worden i.v.m. poreus zijn.

Afbeelding

De toerenteller is trouwens defect (of de impulsgever) die geeft nooit lager dan 3000 toeren aan. Er ligt een ander klaar maar die heeft andere aansluitingen. Even indruiken nog.
SjaakKonijn

ligplaats: NL
info: Crescent 501 & Hooveld 850 OK

Berichtdoor SimondeDanser » 19 Aug 2026, 20:46

Gebruik een infrarood thermometer om de temperatuur te meten. Dat is veel nauwkeuriger dan het metertje in je dashboard. Bovendien weet je dan of je thermometer in je dashboard goed aangeeft of niet
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 19 Aug 2026, 21:38

@Sjaakkonijn.

Ik vond bij vervangen de rubbers erg stug. Even in een pannetje met warm water hielp goed om hem soepel te krijgen.

Ik dacht ooit eens ergens gelezen te hebben dat het temperatuur alarm afgaat als de motor op de 92 graden zit.

Als je op dit linkje klikt staan er ergens fotos van mijn blok daar zie je hoe het filter(geen) origineel zit.
Kan me alleen maar voorstellen dat hoe het bij jou zit een verbetering is qua geluid.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor SjaakKonijn » 26 Aug 2026, 21:12

Renegade schreef:Deze past op de DTP40,50 en 62.
Alle die destijds door DTN( Diesel Techniek Nederland) te Ridderkerk zijn gemariniseerd ,zijn in de basis gelijk.
De appendages kunnen ergens anders gemonteerd zijn dan bij de rode DTN versie.
(Check je PB)

Beste Renegade, Ik wilde je PB beantwoorden maar dit heb je uitgeschakeld staan.
Bedankt voor je info.

@Simondedanser goede tip van de IR thermometer. Had hem bij me, maar niet in de gelegenheid geweest hem te gebruiken. Ga dat later wel een keer doen.

@Blacktoppie.
Bedankt voor je bijdrage. Mooi om de opknapbeurt van de motorruimte te zien. Tip van warmmaken in pan is zeer handig en bespaart me vast een hoop frustratie. Het rubber moet wel nodig vervangen worden.

Ik verwacht dat er wel gewoon een thermostaat in zit en dat deze of iets te vroeg opent, of de meter gewoon te laag aangeeft. Dat ga ik nog uitzoeken. Na +/- een half uur varen staat hij op deze waarde en blijft daar ook. Mijn constatering dat hij schommelt is dus niet juist en ook komt hij wel op +/- 70 graden volgens de meter.

Afbeelding
SjaakKonijn

ligplaats: NL
info: Crescent 501 & Hooveld 850 OK

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard