HVO100 ervaring

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: HVO100 ervaring

Berichtdoor Borrelbootwoerden » 07 Jul 2026, 15:56

Hier ook een HVO gebruiker in de BUKH DV10! Met dat kleine beetje verbruik van mij maakt die meerprijs ook niet zo uit.
Eigenlijk wel jammer dat de HVO prijs aan de dieselprijs is gekoppeld, al zou dat niet zo zijn dan was normale diesel nu wellicht wel duurder dan HVO.
Waarom wordt HVO niet meer gepromoot eigenlijk? > overheid blinde blik op EV`s?
Borrelbootwoerden

ligplaats: Woerden
info: Stalen vlet 5.50 met Bukh DV10

Berichtdoor Oeverloos » 07 Jul 2026, 16:46

@Calidris
Heel interessant dat je jouw observatie met de motor hier beschrijft. Ik heb geprompt aan Claude of er verschil is tussen GTL en HVO100 qua krimpen van NBR O ringen en Claude vond onderstand artikel waarin dat het geval is. Dat zou jouw observatie kunnen verklaren.
Ik lees hierin dat, in tegenstelling tot andere brandstoffen, HVO gebruik als brandstof in een motor, niet leidt tot significante krimp of degradatie van NBR O ringen voor afdichtingen
Als het waar is dan is dat een mooie opsteker voor het gebruik van HVO100 in oudere motoren.

Abstract
Significant attention has been paid to combustion engines for the utilization of new liquid fuels and their testing at the present. Research activities in ensuring the optimum function of the engine by watching sealing and distribution rubber elements, which are part of fuel systems, should be an integral part of fuels research. When evaluating fuels utilization in combustion engines, the issue has to be judged in a complex. However, when using biofuels in combustion engines, it is not always simple owing to the different degradation properties of these products. Elastomer material is not entirely resistant to various types of fuels. More or less, it is possible to expect changes in its mechanical properties. For the evaluation of the functionality of elastomer sealing elements based on ACM, HNBR and FVMQ type O-rings with pure and blended fuels, the evaluation of changes in mass, hardness Shore A, permanent deformation CS, tensile strength TS and deformation Eb after immersion with the tested fuel is mainly used. Permanent changes were found by the tests. The degradation of elastomer O-rings was more pronounced for the tested fuels containing ethanol, iso-butanol, n-butanol, methanol and dodecanol. HVO 100 fuel containing hydrotreated vegetable oil did not show significant degradation of elastomer O-ring seals. Of the O-rings tested, the FVMQ type O-rings showed the best performance in terms of material compatibility for all fuels tested.
Bron:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9414156/
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 07 Jul 2026, 18:39

Dan is een overstap naar HVO100 dus duidelijk te prefereren boven GTL. GTL gaat er toch op steeds meer plaatsen uit, dan blijft vanzelf HVO100 als enig alternatief over. Goed om te weten.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor KarelST950 » 07 Jul 2026, 18:48

in mijn optiek: Hvo 100 is leuk voor een dieselheftruck die binnen rijdt, die niet veel uren draait of voor zeiljachten. Maar in een motorkruiser , als ik mijn eigen situatie bekijk, gewoon te prijzig met een verbruik van rond de 5 liter/uur. Het is al prijzig zat. 20 vaaruren, 100 liter, €200 aan gewone diesel, misschien wel €250 Hvo.
KarelST950

Berichtdoor laserdevil » 07 Jul 2026, 20:33

Dan vraag ik me af wat het met de kachel zou doen?
Ik heb mijn kachel ingebouwd , en een eigen tank gegeven.
Wilde eerst zuivere petroleum gebruiken , maar dat was niet zo'n goed plan volgens internet.
Wil zo'n schoon mogelijke verbranding zodat de kachel niet te snel vervuild , en schoongemaakt moet worden of weigert als ik hem nodig heb.
Schijnbaar verouderd hvo ook niet zo snel , en is hij langer houdbaar.
Dus heeft iemand ervaring betreffende hvo in zijn standkachel?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor heuvels » 07 Jul 2026, 20:43

Borrelbootwoerden schreef:Hier ook een HVO gebruiker in de BUKH DV10! Met dat kleine beetje verbruik van mij maakt die meerprijs ook niet zo uit.
Eigenlijk wel jammer dat de HVO prijs aan de dieselprijs is gekoppeld, al zou dat niet zo zijn dan was normale diesel nu wellicht wel duurder dan HVO.
Waarom wordt HVO niet meer gepromoot eigenlijk? > overheid blinde blik op EV`s?

Grondstof is vooral oude frituurolie en andere restproducten. De aanvoer daarvan is nog niet helemaal ingeburgerd.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Oeverloos » 07 Jul 2026, 21:02

@laserdevil
Observatie met HVO100 in een Eberspächer Airtronic D5. Start mooi zonder walm en loopt prachtig.
GTL in een Eberspächer Airtronic D8 idem.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor laserdevil » 07 Jul 2026, 21:10

Oeverloos ,
Bedankt voor het delen betreffende je ervaring in deze.
Hier bij ons in de buurt is een tankstation die hvo20 en hvo100 verkoopt.
Dan kan ik daar 20 liter halen.
Kan ik een tijdje vooruit.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Renegade » 08 Jul 2026, 10:59

heuvels schreef:Grondstof is vooral oude frituurolie en andere restproducten.

Een veel verteld misverstant.
Mensen hebben een belletje horen rinkelen.

GTL is dieselbrandstof gemaakt uit aardgas.
HVO is dieselbrandstof gemaakt uit gas dat is afkomstig uit vergisters van biomassa.
Produktieprincipe is bij beiden ongeveer hetzelfde,alleen de herkomst van het gas ,waar het van gemaakt wordt , verschild.

De milieufreaks kopen HVO ,omdat het geen fossiele oorsprong heeft.

En wat jij bedoelt ,is o.a. afgewerkte patat olie dat "gezuiverd" wordt en waaraan eventueel methanol of een andere ontbrander wordt toegevoegd om het beter te laten ontbranden.
Dat heet Biodiesel.
O.a. Olthuis te Dronten en er zat een bedrijf in Kampen , die is later failliet gegaan.
Wie dat overgenomen heeft weet ik niet .
En in Emmen zat/zit SunOil ,dat ook van patat olie diesel maakt.

En in Duitsland maken ze biodiesel uit rapsolie, o.a. Chemiepark Hüls te Marl en bij ADM te Hamburg.
Dit zijn de plekken waar ik regelmatig in het verleden kwam te lossen of te laden.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Deshima » 10 Jul 2026, 16:34

Goedemiddag,

Hier ook een voorstander van HVO en voorheen GTL. Gebruik dit al vele jaren (vanaf moment dat GTL beschikbaar kwam), eerst in zeilboten en na de overstap ook in motorboten. Het eindproduct van beide soorten is gelijk, maar omdat GTL uit aardgas komt is hier extra energie nodig bij fabricage en ontstaat er veel meer CO2 dan bij fabricage van HVO.
HVO geeft een forse besparing op CO2 en dat is volgens mij de reden dat er veel GTL tankstations zijn overgeschakeld op HVO.
Door de jaren heen heb ik GTL/HVO gebruikt in 6 verschillende motoren en 3 merken kachels en ik ben nooit tegen problemen aangelopen! ook niet dat er vuil uit een tank zou loskomen (op zeilboten wordt dat toch wel losgeschud).
Wat betreft bacteriegroei is er een rapport van Shell (fabrikant GTL) waarin gemeld wordt dat ook GTL hygroscopisch is en er risico is op ontstaan bacteriegroei. Daar het eindproduct GTL en HVO in principe gelijk is geld dat volgens mij ook voor HVO, al heb ik bij beide brandstoffen hier nooit iets van gemerkt.
Voor ons betekend een schone verbranding, met rustiger loop en goed starten, schonere uitlaatgassen en minder stank hiervan tezamen met veel minder CO2 uitstoot dat we ondanks een dieselmotor toch goed bezig zijn. Zowel voor ons zelf als de beestjes om ons heen.
Enige nadeel is het tanken met jerrycans, niet te grote jerrycans kiezen dan is het sjouwen en leeggieten ook niet zo'n probleem.

mvg Ad van de Kamp
Deshima

ligplaats: Noordschans
info: Saga 27 ak

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard