Raar luchtfilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Raar luchtfilter

Berichtdoor Sapper_Morton » 19 Mei 2026, 15:48

heuvels schreef:Blauwe omhulsel dient om motor geluid enigszins te beperken.

Ah, dan laat ik deze even zitten. Dank voor de tip.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

Berichtdoor Sapper_Morton » 02 Jun 2026, 12:37

Nou het luchtfilter paste niet. De opgegeven maat, 40mm, was een carburateur maat en
die heeft dus een andere aansluitmaat. Teruggestuurd en een andere besteld die wel moet
passen. Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

Sole Mini 29 V0

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jun 2026, 14:12

Sapper_Morton schreef:Nou het luchtfilter paste niet. De opgegeven maat, 40mm, was een carburateur maat .

Loop al een poosje mee, maar een lucht filter zit toch op de carburateur ? Bij jouw is 40mm geen 40mm ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 02 Jun 2026, 16:29

"De opgegeven maat, 40mm, was een carburateur maat en
die heeft dus een andere aansluitmaat."

Ha, ha, ja uiteraard is de diameter van de aansluitflens voor een luchtfilter groter is dan de diameter luchtdoorlaat van een carb. :lol: :lol:
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jun 2026, 17:35

Beemer schreef:"De opgegeven maat, 40mm, was een carburateur maat en
die heeft dus een andere aansluitmaat."

Was daar niet gewoon de schuifmaat voor bedacht ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jun 2026, 18:21

Sapper_Morton schreef:Nog wat onderzoek en navragen bij een monteur van bouwmachines leerde mij dat het gebruikelijk was om in niet al te vuile omgevingen
een grof filter toe te passen. Echter zijn de fabrikanten daar van terug gekomen om de reden dat o.a. het stof van de v-snaar ook niet zo
goed is voor de motor. Wat ook blijkt uit de aanpassing van het luchtfilterhuis bij de Sole Mini 29. De kennis gaf het advies om een universeel
filter te kopen. Is een betere en veel goedkopere optie dan het standaard filter. Dus onderstaand filter besteld, de smurfblauwe huls kan
er eventueel vanaf als ik dat wil.

Wat een wijsheid allemaal, "de bouwmachine monteur leerde mij" ?
Een groot deel van de levensduur van een verbrandings motor wordt bepaald door de reinheid van de lucht, welke hij krijgt te verwerken !
Ook de performance is erg afhankelijk van deze lucht.
Met de kennis die je tentoon spreid, zou ik hier dus anders mee omgaan, en als er dan naar een goedkooppere weg gezocht moet worden, de wegen bewandelen die daar voor zijn . Zoals een Fabrikant als "Mann Filters" welke luchtfilter behuizen met losse filters kan leveren voor de slechtste omstandigheden, met de technische specificatie die voor jouw prutelpotje van belang zijn, en aan moet voldoen.
Het komt mij allemaal een beetje vreemd over, dat je niet instaat bent de juiste maat voor een aansluiting op te geven en dan jezelf wel capabel acht om zulke essentiële zaken dan even te wijzigen ! Mijn advies houdt het bij je trimflappen.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 03 Jun 2026, 12:40

Wolf draait weer overuren zeg, wat een wijsheid krijgen we weer over ons uitgestort.

Excuses Wolf dat ik voor jou niet duidelijk genoeg ben geweest. Hierbij een toelichting.

Ja ik heb de luchtinlaat van de Sole in mijn boot opgemeten met een schuifmaat en ja
die is 40mm. De website die het luchtfilter verkoopt had in de tekst staan "is voor een
40mm carburateur" en die heeft, zoals Beemer terecht opmerkt, een veel grotere maat
op de inlaat. De tekst is inmiddels aangepast want ik was niet de eerste die hier mee te
maken kreeg. Dus dat is dan helder toch Wolf?

En wat de kennis van mijn vriend betreft. Jammer dat je die persoon, en mij, afzeikt.
Zit wel in je natuur maar je kan er voor kiezen om gewoon te antwoorden, droeftoeter.
Het luchtfilter kwam ter sprake en dat was zijn verhaal / advies. Niks mis mee maar
in jouw hoofd werkt dat niet zo.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

Sole Mini 29 V0

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jun 2026, 13:30

Sapper_Morton schreef:in jouw hoofd werkt dat niet zo.

In mijn werkend leven was ik lange tijd eigenaar van een motoren reviie bedrijf, daarmee wat kennis opgedaan aangaande slijtage van verbrandings motoren !
Olie, water, en lucht waren de hoofd oorzaken die het bestaansrecht van mijn bedrijf verzekerde, zou de reden kunnen zijn dat ik er iets anders over denk.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 03 Jun 2026, 13:56

Wolf, ik trek je kennis en ervaring totaal niet ik twijfel. Als ik door oudere berichten blader waar
jij een aandeel in heb gehad zie ik een zeer deskundig persoon. En een Wolf die wel degelijk in
staat is om vriendelijk te antwoorden. Echter is er in die vriendelijke toon wel door de loop der
tijd flink wat verandering gekomen.

Wat is er gebeurt? Ik vind het oprecht vervelend voor jou dat je het blijkbaar nodig hebt om zo
bot en ongenuanceerd te antwoorden. En mensen te kleineren. Waarom doe je dat? En kom niet
met de dooddoener van "zo ben ik nou eenmaal" want die vlieger gaat bij mij niet op. Je bent
een weldenkend mens die in staat is om keuzes te maken.

Mij raakt het niet, ik ken je niet en kan daarom ook zeggen wat ik vind. Ik probeer het alleen
wel fair en vriendelijk te houden en het niet persoonlijk te maken hoewel ik daar van afwijk
als anderen mij persoonlijk aanvallen of kleineren.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

Sole Mini 29 V0

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jun 2026, 14:02

Geloof dat hiervoor een telefoon of PB bedoeld is !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard