keerklep in brandstoffilter Peugeot Indenor 6/90

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: keerklep in brandstoffilter Peugeot Indenor 6/90

Berichtdoor Arthur4 » 26 Mrt 2026, 17:46

goedemiddag,
de site van watersportforum.eu is een aantal dagen uit de lucht geweest, vandaar mijn late reactie.

Wolf1, bedankt voor je toelichting over het verschil Peugeot en Volvo, ik denk dat half Nederland het echte verschil niet kent, want ik heb er niet eerder over gehoord.

Dat er stukken tekst uit je antwoorden verdwijnen is natuurlijk heel raar, zelf zou ik niet eens weten hoe dat moet, maar goed.

Een item waar ik nog steeds mee worstel is die klep op het brandstoffilter.
-de klep is mechanisch onbruikbaar gemaakt en is volledig afgesloten, de motor draait daar al minimaal 3000 uur mee en het is ook al bestaand voor minimaal 20 jaar.

Omdat ik alle brandstofleidingen wil gaan vernieuwen en daar waar handig is, ook een iets andere route wil meegeven.
-als die klep dan toch geen functie heeft, dan kan ik de retour van de brandstofpomp ook rechtstreeks naar de tank laten lopen.
-of is het veel verstandiger om die klep te vervangen ( waar je dat dan ook zou kunnen kopen )?

Stel dat ik een nieuwe klep kan vinden en weer op het filter monteer, wat kan ik dan verwachten over dat de motor anders reageert.

Ik begrijp dus wel wat die klep doet maar overzie de eventuele consequenties niet goed.

benieuwd naar het antwoord/advies,

Groeten Arthur
Arthur4

ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: keerklep in brandstoffilter Peugeot Indenor 6/90

Berichtdoor Renegade » 26 Mrt 2026, 20:14

Arthur4 schreef:klep kan vinden en weer op het filter monteer, wat kan ik dan verwachten over dat de motor anders reageert.

Ik begrijp dus wel wat die klep doet maar overzie de eventuele consequenties niet goed.

Bij deze een manual van je motor.
http://www.varen4u.nl/pdfs/volvo/volvo_ ... D32A.pdfhh
Op pagina 30 staat een foto van de filter etc.
Ik kan a.d.h daarvan niet zien of er een "spindeltje" voor zit om de kogel in te drukken ,danwel open te zetten.
Als ik op het motortype google ,zie ik ook nergens zo'n draaispindeltje zitten.
Ik heb een PI XDP4/90 ,en die heeft dat wel.
Zie @Joson wat die schrijft over klep sluiten en klep open doen.

Ik denk dus dat dit het verschil is tussen wat VP gedaan heeft ,en wat voor de rode DTN motoren gangbaar is.
Als het de mijne zou ik er nu niets aan wijzigen en/of en een andere filterhouder voor kopen.
Dat kun je altijd nog doen ,als je de aanvoer problemen niet opgelost krijgt.
Renegade

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard