Van de winter heeft de Ariadne Stentor 950 binnen gestaan en heb ik als kers op de taart voor de nieuwe motor, ook de as en flexibele koppeling vevangen voor nieuw. Ook de schroef is er nieuw opgegaan. De oude schroef was een 3 blad, gezien het zware gewicht van de boot en de rompvorm , ging hier mijn voorkeur wel naar een nieuwe 4 blad uit. Je moest altijd veel toeren draaien voor wat meer snelheid, teveel naar mijn zin en al helemaal met een 2,5 liter motor, en schroefje had ook wel zijn beste tijd gehad. Hij paste kortom niet meer bij dit motorblok, wat veel kracht onderin heeft. De motor is een MitsubishiS4Q2, Velvet Drive red2:1. Linksdraaiende schroeven waren erg schaars. Uiteindelijk bij Exalto uitgekomen. Zij hadden nog een 18x13 4bl. liggen van michigan wheels. Ik ben dus van 18x13 3 blads naar 18x13 4 blads gegaan. Dit is waar ik met vicprop ongeveer op uitkwam. Ik had daarmee eerder goed raakgeschoten bij de vorige boot qua spoed en diameter, dus durfde dat hier ook wel aan. En hij doet het ook eigenlijk heel goed. Boot loopt met een laag toerental veel vlotter, meer kracht en op hogere toerentallen vergaat het horen en zien je niet meer zoals eerst. Stiller en sneller dus.
Wat alleen jammer is, dat (de motor) en schroef een bepaalde resonantie genereren, zo boven de 1250 toeren in zijn werk komt het op. Het lijkt eigenlijk net of de motor galoppeert, maar dat is niet zo. Het is een resonantie die zich bij bijna alle toeren voordoet onder het varen. Soms erg zoeken met de morse hendel om het ideale toerental te vinden. Het doet zich harmonisch voor, het lijkt of 2 frequenties elkaar tegenkomen en versterken. Een jojo effect. Kijk een constante brom is niet erg, maar dit is storend en goedkoop.
Nu ben ik een soort bang dat dit komt door 4 schroefbladen en 4 cilinders, en ook nog eens 2:1. ? Iemand hier ervaring mee?
Soms denk ik, had dit niet moeten doen en bij 3 moeten blijven. Met als nadeel, teveel bladbelasting en meer onrust onder water. Of 5 blad....
Echter, er varen lijkt mij, toch veel meer kruisertjes met 4 blad schroeven rond en een 4 cilindertje"? Daar gaat het toch ook.
Of, eerst maar eens de schroef eronder vandaan en naar Kramer toe ? Ondanks dat het een nieuwe is. "Ze zeggen dynamisch gebalanceerd vanuit de fabriek"
Echter zit het me niet helemaal lekker allemaal. Straks gaan we naar de schroevendokter en haalt dat ook weer niks uit..