door Oeverloos » 21 Aug 2021, 11:54
Nou, valt mee hoor.
Het is altijd goed gegaan. Je moet wel wat water onder de kiel hebben staan.
En we hebben het hier over buitenwaterkoeling.
Kielkoeling, waar quichot op wijst, heb ik geen ervaring mee.
Zaken die niet deugen aan een motor komen snel aan het licht.
In mijn geval 2 x DAF 475 met 85 pk.
Eerst sprong er een V snaar af, omdat deze niet bij de poelies bleek te horen, en de ellebogen op de uitlaten bleken totaal gecorrodeerd, want die begonnen te spuiten.
Een slang van de koeling sprong er af omdeed deze niet de juiste maat was en eigenlijk bij een vijver hoorde.
De vorige eigenaars (ik was de vijfde) hadden behoorlijk zitten knoeien met deze motoren.
Vooraf had ik de verstuivers laten checken.
Die bleken verschillende afstellingen te hebben en hadden een koolkraag. Allemaal op 185 bar gezet. Kleppen gesteld. Tanks schoongemaakt.
Uiteindelijk konden beide motoren vol gas op 2500 toeren, aan een paal ergens in de eenzaamheid hier in Friesland, hun werk naar behoren doen. Temperatuur bleef mooi 80-85 graden, oliedruk ok.
Maar je moet wel in de buurt blijven.
De vlet was hier in Friesland gebouwd bij een bekende bouwer op de klei, die echt wel wist welke schroef bij welke motor hoorde. In de jaren 70 en 80 bouwde hij standaard DAF motoren in al zijn schepen.
Als deze schepen werden ingeruild bij een makelaar dan rookten ze vaak.
Een schip met een rokende DAF kan je niet verkopen. Dus werden ze standaard aan een paal gezet en gassen.
Daarna rookvrij de verkoop in.
Ik hoorde dit van zo’n makelaar. Toen ik lang geleden een mooie vlet te koop zag staan met 2 x DAF ben ik met de eigenaar gaan proefvaren.
In de vaargeul de beide gashendels vol aan gezet en achter mij gekeken. Onwaarschijnlijke grijs - blauwe wolken. Geen hond zag meer wat.
Deze boot is verkocht, zei ik tegen de bleeke eigenaar.
Nadat de vlet aan de paal naar behoren presteerde, ben ik het IJsselmeer opgegaan en rondjes gemaakt tussen Hylpen, Enkhuizen, Den Oever, Makkum.
Alles ok en toen naar Schiermonnikoog voor de vakantie.
Opvallend was, dat toen ik de boot kocht, heb ik de compressie laten meten door een monteur.
De papiertjes met de gegevens bewaard.
Toen ik de boot jaren later verkocht, liet de nieuwe eigenaar de compressie meten.
Papiertjes vergeleken.
De compressie waarden waren hoger geworden.
DAF motoren 475/575/615 waren echt wel in orde.
Ik kom die vlet nog wel eens tegen.
Tijdloze Friese schoonheid.
Mvrg. Oeverloos