Met de winter voor de boeg ben ik (net als vele) mijn boot winterklaar aan het maken. Daarbij hoort natuurlijk ook de diesel motor met bijbehorende onderhoud.
Nu weet ik dat de vorige eigenaar al een jaar of 4 weinig onderhoud aan de motor heeft gegeven (is mijn vermoeden). Wel is de brandstoffilter vervangen 2 jaar gelden maar dat was het ook. De motor loopt heel netjes en start altijd al vind ik de motor iets te veel rook uitstoot als de motor koud is. Een soort blauw witte rook wat verdwijnt zodra we de haven uitgevaren zijn. In de bilge ligt na het varen (8 uur) een klein plasje met troebel water met olie (lijkt het wel) kan het niet achterhalen.
Vraag 1:
De v-snaren zien er wat gerafeld uit aan de zijkanten dus die ga ik vervangen. Er zitten 2 snaren op, 1 die ook de dynamo meebeweeg dus die is makkelijk te vervangen (dynamo wat laten kantelen). De andere snaar beweegt de waterpomp mee, maar ik zie nergens een spanner of mogelijkheid om de snaar losser te krijgen. Iemand raad?
Vraag 2
De waterpomp waar de impeller inzit is wat groen uitgeslagen bij de aansluitingen en achter het vliegwiel. Zou dat de lekkage kunnen zijn of komt het vaker voor dat deze groen uitgeslagen is.
Vraag 3:
Wanneer moet je de kleppen laten stellen? Ik wil het zelf doen maar lijkt mij dit bij zo'n grote motor niet zo makkelijk. Zeker omdat er moeilijk beweging in het vliegwiel is te krijgen.
vraag 4:
Bij onderhoud versta ik; olie aftappen, olie en brandstoffilter vervangen, v-snaren vervangen, smeren van bewegende delen en de wierpotten schoonmaken. Wat moet er nog meer worden gedaan?
Alvast bedankt voor de reacties.
Mvg,
Eric