door Oeverloos » 13 Aug 2020, 15:29
Eerst even een misverstand verhelderen, het stukje over het open zetten van beide voorfilters was een antwoord op de vraag van “Pettevlet” waarom ik dat deed. Het was niet mijn bedoeling om te suggeren dat iedereen alle kranen open kan zetten.
Voor de duidelijkheid: mijn motor pompt 600 liter rond ( pomp verstuiver). Bij mij staat 2 x Racor 1000 FG. Dit is de grootste Racor filter en kan 681 liter aan. Dat is op zee wat magertjes. Dus zet ik de andere ook open en kijk af en toe op de vacuummeter of alles ok is. De dubbele filter zie ik dus als 1 filter. De Racor filters zitten bij de hand. Als ik er plaats voor zou hebben dan zou ik 4 x Racor 1000 gebruiken.
- Nog even over de filtercapaciteit.
Hier op het forum heeft “Ivoisrood” ( op een vraag van “Mopolcamper” “Hoeveel gaat er door de retour”) met al zijn metingen laten zien wat zijn opvoerpomp van de Perkins opbracht.
Perkins 4108 bij 2250 rpm: “Ivoisrood” heeft gemeten dat de totale opbrengst van de brandstofopvoerpomp 16,5 liter was.
Ford 6 cilinder 6 liter 135 pk type 2725: diafragmaopvoerpomp van 65 liter
of plunjerpomp van 77 liter per uur bij 2400 rpm.
Vetus Deutz 67DT 6 cilinder 7 liter turbo met pomp verstuivers: opvoerpomp 600 liter bij 2300 toeren.
- Welk voorfilter je kiest hangt dus af van de hoeveelheid diesel die de opvoerpomp er door heen pompt. Dat is door de fabrikant helaas niet altijd duidelijk omschreven.
Verder denk ik dat het vaargebied bepaalt in hoeverre je meer filtercapaciteit nodig denkt te hebben.
Op de websites van passagemaker.com en trawlerforum.com en nordhavn.com blijkt dat de meningen over het filteren van dieselolie variëren, maar dat iedereen die op zee vaart hier mee bezig is.
De beroepsvaart filtert natuurlijk ook, die beschikt over professionele fuel polishing apparaten.
Zoals de Alfa Laval fuel cleaning centrifugal separators
- Wat “jkos” hierboven schrijft vind ik zeer interessant. Dat hij schrijft dat bij een 30 micron voorfilter die volloopt, na het omzetten op het andere filter, de motor toch wilde starten.
Dat is toch hoopvol.
Ik kreeg dat niet voorelkaar. Ik voer op het Inschot richting Vlieland in de vorige eeuw en langzaam begon het toerental te dalen tot de motor uitging. Ik gebruikte toen ook een 30 micron papieren voorfilter in een dubbele Racor. Ik zette de kraan op de andere filter maar geen effect.
Pas toen ik het fijnfilter op de motor vervangen had kreeg ik de zaak weer aan de praat.
Ik ging en ga er dus veiligheidshalve van uit dat een 30 micron filter genoeg partikels doorlaat om een 2 micron hoge druk fijnfilter althans op mijn motor, te laten vollopen. Vandaar dat ik ben overgeschakeld op 2 micron.
Ik weet niet hoeveel micron de fijnfilter van een Yanmar is.
- “Pettevlet” stelde hier de vraag “welk dubbel voorfilter”?
Ik denk dat een 10 micron voorfilter van Vetus, Racor of Separ van een ruime capaciteit een goede keuze is.
Gebruik je 2 micron dan moet je die vaker nalopen in verband met de koeling van de hoge druk inspuitpomp.
Gebruik je 30 micron, doe dat dan alleen op een oudere motor die geen common rail of pomp verstuiver inspuiting heeft. Dit zijn inspuitsystemen die werken met een inspuitdruk van 1400 tot 2000 bar. Vergelijk een DAF met 180 bar en een Ford 2725 met 270 bar.
Hoe hoger de inspuitdruk, hoe fijner de filter.
De filters zonder metalen bescherming van de bowl zijn bedoeld voor wegverkeer.
Deze gebruik ik op mijn boot, omdat je zo mooi door de bowl heen kunt kijken bij het nalopen. De filters met een metalen onderkant zijn voorgeschreven door de Amerikaanse verzekering voor pleziervaartuigen. De filters met een geheel metalen bowl zijn voor de professionele installaties bedoeld.
Het onderwerp is weer actueel geworden sinds de Kustwacht en KNRM hebben laten weten niet meer uit te rukken voor motorpech, maar dat aan bergers over te laten.
In Denemarken is dit overigens altijd al zo geweest.
Zaken als de diesel niet te oud te laten worden, de tanks regelmatig te reinigen, de waterzak af te tappen en een biocide te gebruiken en reserve filters en impellers aan boord te hebben blijven natuurlijk relevant.
Mvrg.
Oeverloos