Raar luchtfilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Raar luchtfilter

Berichtdoor Sapper_Morton » 09 Mei 2026, 15:11

Volgende raadsel;

Voor mij dan, ik heb een filterset gekocht voor de Sole mini 29 V0 en daar zit een luchtfilter element bij.

Ik vandaag driftig aan de slag om de motor een beurt te geven en begon na de oliedruksensor met de brandstoffilters. Het
eerste filter bij de waterafscheider lukte met pijn en moeite, wie heeft die zooi zo gruwelijk vast gedraaid? Fijn filter met
geen paard los te krijgen dus maar een flinke tang besteld en hopelijk krijg ik het daar mee los. Toen maar vast het luchtfilter
element vervangen... Mooi niet dus want het huis zit dichtgelijmd, WTF??? En als ik er in kijk zie ik een stuk grofmazig metaal
zitten maar geen papierfilter oid.. Maar die zit wel bij de kit? Wat mis ik hier?

Foto's van het luchtfilterhuis en het element ter illustratie :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Re: Raar luchtfilter

Berichtdoor Renegade » 09 Mei 2026, 20:07

Sapper_Morton schreef:Mooi niet dus want het huis zit dichtgelijmd, WTF??? En als ik er in kijk zie ik een stuk grofmazig metaal
zitten maar geen papierfilter oid.. Maar die zit wel bij de kit? Wat mis ik hier?

U_CTMINI1755OLD_NL.pdf https://share.google/HDThMxHO0wnsxnCCg
In de gebruiksaanwijzing staat ,dat het filterhuis en element één geheel is. ( Pag 34) Fig 7.7A
Echter bij allpa kost een filterhuis ca 80 euro plus filter
Filter Air Assy Mini 11/17/29/33/44 https://share.google/9DKW75hkEvayPrEn9

Onderdelen kun je het beste bij Allpa kopen ,is vaak goedkoper dan bij een dealer.

Ik zou eerst es effe kijken of je het bestaande filterhuis een beetje ordentelijk open kunt krijgen.
Zo niet ,filterhuis kopen en je filter erin doen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 09 Mei 2026, 22:00

Tot 2017 bestaat art nr 13810074 filterhuis uit één stuk.
Na 2017 bestaat art nr 13810074 uit twee delen met 5 schroeven waar een los filter element art nr 13810073 in kan.
Zie versie V6 nov 2017:
https://www.bijdam.nl/wp-content/upload ... -29-v6.pdf
De meeste vervuiling van het luchtfilter is afkomstig van stof van slijtage van de V snaar.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 10 Mei 2026, 09:49

Ik heb ook een grofmazig metalen filter in mijn luchtfilterhuis, boven een oliebad. Filter spuit ik om de twee jaar of zo schoon met remmenreiniger. Olie is gewone motorolie.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Sapper_Morton » 11 Mei 2026, 10:19

Oeverloos schreef:Tot 2017 bestaat art nr 13810074 filterhuis uit één stuk.
Na 2017 bestaat art nr 13810074 uit twee delen met 5 schroeven waar een los filter element art nr 13810073 in kan.
Zie versie V6 nov 2017:
https://www.bijdam.nl/wp-content/upload ... -29-v6.pdf
De meeste vervuiling van het luchtfilter is afkomstig van stof van slijtage van de V snaar.

Hum, ik denk dat ik het maar even zo laat. Het zal een goede reden hebben om er alleen maar een grofmazig
metalen filter in te hebben. Valt niet veel aan te vervangen behalve het hele huis.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 11 Mei 2026, 10:20

heuvels schreef:Ik heb ook een grofmazig metalen filter in mijn luchtfilterhuis, boven een oliebad. Filter spuit ik om de twee jaar of zo schoon met remmenreiniger. Olie is gewone motorolie.

Deze is zo droog als een ... Zit geen olie in, alleen een grofmazig stuk metaal.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard