brandstoffilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: brandstoffilter

Berichtdoor Wolf1 » 15 Nov 2025, 10:09

eagle schreef:Aanvulling:
In de zeskant-klep zit ook het zg Kraantje verwerkt; Dit is geen kraantje, maar een aandrukspindeltje waarmee de klepkogel op zijn zitting vastgedrukt kan worden, waardoor de drukverlagende funktie wordt uitgeschakeld. Dat moet tijdens het ontluchten. Bij normaalbedrijf "los"draaien.
Gr, Eagle

Afbeelding
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 15 Nov 2025, 11:17

Helemaal goed!

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 16 Nov 2025, 03:06

Arthur4 schreef:Eagle bedankt voor je info. Ik heb recent een chinees filterhuis gekocht en daar heb ik gezien dat de filterhuis invoer en retour een open-verbinding is. Vandaar mijn opmerking waarom dat zó zit. Nu er een drukregelaar inzit, moet nog even checken bij mijn eigen filterhuis, is het logisch dat het zo is aangesloten.
Is het dan zo, dat als je een nieuw CAV-filterhuis koopt, dat daar standaard ook zo'n drukregelaar inzit?
Sowieso bedankt voor de uitleg,
Arthur

De beide ingangen van het filterhuis komen allebei direkt uit in de grote holle ruimte.
De beide uitgangen hebben elk een gesloten kanaal dat leidt naar de centrale standpijp. In Een van die kanalen is er een klein ontluchtingsgaatje van 0,5 mm geboord naar de grote holle ruimte, zodat de lucht uit de Uit-kanalen weg kan.

Dus de brandstof gaat de filterpatroon in door de grote gaten aan de omtrek van de bovenzijde, en verlaat de filterpatroon weer door de centrale boring, de centrale pijp van het filterhuis en Een van de Uitgangsaansluitingen.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Arthur4 » 17 Mrt 2026, 22:07

Goedenavond Eagle,
na een paar maanden winteronderbreking, ben ik weer verder gegaan met mijn brandstofsysteem. Ik heb het filterhuis losgehaald om die klep te kunnen zien (en dat die inderdaad bestaat) die in retour vanaf de brandstofpomp komt en op de ingang 2 van het pomphuis zit. De klep zit zodanig dat die opent als de druk van de opvoerpomp te hoog is. Maar nu de "grap", het klepje is met een prop of iets dergelijks helemaal dicht gemaakt en laat dus totaal geen brandstof door, nu is dit minimaal al 20 jaar zó, zolang heb ik de boot al en er is inmiddels ook al zeker 3000uur mee gevaren. Enig idee wat de reden geweest kan zijn, dan men dit heeft dicht gemaakt en wat is theoretisch daar slecht aan?
In de afgelopen periode heb ik wel meerdere uren gevaren maar dan met tankje waar de opvoerpomp direct de diesel uithaalt en dat ging probleemloos, waarom ik die storing in het systeem heb of heb gehad, is nog niet opgehelderd, maar ik vernieuw gewoon het gehele leidingwerk, ik verwacht dan sowieso geen problemen meer te hebben.
Zie nog wat foto's, ik hoor graag wat je van die klep vindt.
Groeten Arthur
https://imgur.com/a/s4cCnw5
Arthur4

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Renegade » 19 Mrt 2026, 11:30

Arthur4 schreef:Maar nu de "grap", het klepje is met een prop of iets dergelijks helemaal dicht gemaakt en laat dus totaal geen brandstof door, nu is dit minimaal al 20 jaar zó, zolang heb ik de boot al en er is inmiddels ook al zeker 3000uur mee gevaren. Enig idee wat de reden geweest kan zijn, dan men dit heeft dicht gemaakt en wat is theoretisch daar slecht aan?
Waarom dat zo is gemaakt ,zal altijd een raadsel blijven.
Het hoord i.i.g. niet zo ,en al helemaal niet zo vervormd.
In de afgelopen periode heb ik wel meerdere uren gevaren maar dan met tankje waar de opvoerpomp direct de diesel uithaalt en dat ging probleemloos, waarom ik die storing in het systeem heb of heb gehad, is nog niet opgehelderd, maar ik vernieuw gewoon het gehele leidingwerk, ik verwacht dan sowieso geen problemen meer te hebben.

Dan moet je daar je probleem zoeken,en niet bij het filterhuis.
Heeft je tank een bovenuitloop?
De steigbuis in de tank kan ook afgebroken zijn,of een scheurtje bovenin hebben.
Dan kan de pomp ook lucht trekken en heb je dat probleem ook.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 19 Mrt 2026, 18:47

Arthur4 schreef:In de afgelopen periode heb ik wel meerdere uren gevaren maar dan met tankje waar de opvoerpomp direct de diesel uithaalt en dat ging probleemloos, waarom ik die storing in het systeem heb of heb gehad, is nog niet opgehelderd, maar ik vernieuw gewoon het gehele leidingwerk, ik verwacht dan sowieso geen problemen meer te hebben.

Het is opvallend dat de motor wel goed loopt als je de brandstofaanvoer van de opvoerpomp uit een los tankje haalt.
Dan lijkt er iets aan de hand in het traject tank - afsluitkraan - leiding - voorfilter/waterafscheider - leiding - tot de opvoerpomp.
- een luchtlek of een verstopping in het voorfilter/waterafscheider.
- de afsluitkraan op de tank die (bijna) dichtstaat.
- een inwendige verstopping in de tank.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard